همه نیروهای انقلاب متحد باشند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست ‌جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه امروز نمی‌توان گفت شرایط از دوران جنگ تحمیلی بهتر یا بدتر است، گفت: اما ما در زمان جنگ مشکل بانک، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود. رئیس‌جمهور با اشاره به محدودیت‌هایی که دشمنان برای فعالیت‌های بانکی کشور ایجاد کرده‌اند و هزینه‌های اضافی که این تحریم‌های بانکی بر نقل و انتقالات مالی کشور تحمیل کرده است، گفت: این مشکلات در حوزه‌های فروش نفت، محصولات پتروشیمی، فولاد و کشاورزی نیز اثرگذار است.روحانی خطاب به فعالان سیاسی حاضر در این نشست و با ارائه یک گزارش آماری از وضعیت جاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، افزود: شما که شخصیت‌های سیاسی هستید و در مجلس و پست‌های دیگر بوده و با مسائل سیاسی کشور آشنایید، باید واقعیت‌های امروز را بدانید و برای رسیدن به بهترین و کم هزینه‌ترین راه حل‌ها همفکری کنید.رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جنگ تحمیلی تقریبا مردم اتفاق نظر داشتند که دولت مقصر مشکلات نیست، بلکه صدام به کشور تجاوز و جنگ را آغاز کرده بود، تاکید کرد: در آن زمان چون مردم در این زمینه اتفاق نظر داشتند، شرایط نه ایده‌آل بلکه نسبتا خوب بود و مردم برای حل مشکلات کمک می‌کردند. امروز هم باید با همان اتفاق نظر و ایجاد همدلی و وفاق شرایط را اداره کنیم و تسلیم نشویم.

روحانی با تاکید بر اینکه تسلیم شدن با فرهنگ و دین ما سازگار نیست و مردم آن را نمی‌پذیرند، اعلام کرد: نباید تسلیم بشویم و باید راه‌حل‌ها را پیدا کنیم و در این زمینه البته مهم است که چه مقدار از راه‌حل‌ها در اختیار دولت قرار دارد.

بپرسید دولت چقدر اختیار دارد

رئیس‌جمهور ادامه داد: وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است به‌طور مثال اگر درخصوص سیاست خارجی، فرهنگ یا فضای مجازی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور از دولت مطالبه داشت.

کشور بدون مردم اداره نمی‌شود

روحانی با تاکید بر اینکه مردم اساس انقلاب بوده و همه پیروزی‌های ما به‌خاطر حضور مردم است، تصریح کرد: بدون حضور مردم حتی یک روز هم امکان اداره کشور وجود ندارد، لذا باید شرایط را برای حضور فعال‌تر مردم فراهم آوریم و مردم را راضی نگه داریم.رئیس‌جمهور با اشاره به سخن یکی از فعالان سیاسی که مشکل مردم را صرفا اقتصادی توصیف کرد، گفت: مردم مشکل اقتصادی هم دارند، اما تنها مشکل آنها اقتصادی نیست؛ لذا همه جوانب را باید مورد توجه قرار دهیم.رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که گروه‌ها و دستگاه‌های مختلف به هم نزدیک شده و با هم همدلی و هم‌افزایی دارند، خوشحال و امیدوارتر خواهند بود، گفت: اما زمانی که می‌بینند به‌طور مثال دولت برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدامی انجام داده و مجلس آن را رد می‌کند، بی‌تردید مردم دچار نگرانی می‌شوند. روحانی تاکید کرد: مردم از اینکه بین دستگاه‌ها و قوای مختلف فاصله وجود داشته باشد به هیچ عنوان خوشحال نمی‌شوند.رئیس‌جمهورگفت: وقتی به‌عنوان دولت لایحه‌ای را با قید فوریت درخصوص ایجاد وزارت بازرگانی به مجلس ارائه می‌کنیم و از مجلس تقاضا می‌کنیم که وزارتی به‌عنوان وزارت بازرگانی تشکیل شود، انتظار این است که مجلس نیز با آن همراهی کند، چرا که در شرایط امروز کشور با توجه به ادغام غیراصولی که در تجمیع چندین وزارتخانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت  انجام شد، بدون وزارت بازرگانی نمی‌شود اوضاع تجاری کشور را سر و سامان داد.

ناامید نیستم

روحانی با بیان اینکه امروز در شرایط سختی قرار داریم، اما در عین حال ناامید نیستم و به آینده بسیار امیدوارم، گفت: معتقدم می‌توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم به شرط آنکه با هم باشیم و دست در دست یکدیگر بگذاریم.

هیچ جناح و تفکری را نمی‌توان حذف کرد

به گفته روحانی، انتخاباتی که در پایان امسال برگزار خواهد شد می‌تواند نماد وحدت و اتحاد باشد، اگر چنانچه با هم مهربان بوده و با همدلی و روحیه برادری در کنار یکدیگر گام برداریم و چنانچه یک دستگاه و اتاق برای انتخابات تصمیم نگیرد، می‌توانیم شرایط خوبی داشته باشیم. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگر در کنار هم بودیم و به این موضوع رسیدیم که هیچ تفکر و جناحی را نمی‌توان حذف کرد، می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. رئیس‌جمهور همچنین نسبت به تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی در آینده، اظهار امیدواری کرد.

مدعوین از چه گفتند؟

پیش از سخنان رئیس‌جمهور، تعدادی از فعالان سیاسی حاضر در نشست صمیمی با رئیس‌جمهور به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در رابطه با مسائل و مشکلات کشور پرداخته و پیشنهادهای خود را برای مقابله با مشکلات و بحران اقتصادی بیان کردند.ضرورت اتحاد، همدلی و وفاق و استفاده از همه ظرفیت‌های نظام برای حل مشکلات کشور، ضرورت کاهش وابستگی به نفت در اقتصاد، تقویت اصول انقلاب و استفاده از ظرفیت همدلی مردم برای حل مشکلات کشور، رعایت ارزش‌های دینی، تقویت ارتباط دولت با احزاب و گروه‌های سیاسی، انعکاس خدمات دولت به جامعه با تقویت حوزه رسانه‌ای دولت، مهار نقدینگی به‌عنوان مشکل اصلی اقتصاد کشور، اصلاح نظام بانکی، ضرورت اصلاح قیمت‌های انرژی، تقویت رابطه مجلس و دولت، مهار تورم و بهبود وضعیت معیشت مردم از جمله محورهای مورد اشاره از سوی فعالان سیاسی بود.

نیاز به اصلاح مدیریت اقتصادی کشور

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که یکی از مدعوین افطاری رئیس‌جمهوری بود در توضیح این نشست به «ایرنا» گفت: در این ضیافت افطار از هر دو جناح سیاسی حضور داشتند و فضای صمیمانه‌ای برای گفت‌وگو باز شده بود و حدود 10 نفر از میهمانان به بیان نظرات خود پرداختند.مصباحی‌مقدم با بیان اینکه شرایط بازار خوب نیست، گفت: در صحبت‌های خود به بیان علل و عوامل افسارگسیختگی اقتصاد پرداخته و تاکید کردم هرچند نقش تحریم‌ها قابل انکار نیست، اما مدیریت اقتصادی دولت نیز در این خصوص دچار مشکلات زیادی هست و باید با اقداماتی نظیر مهار نقدینگی و جلوگیری از نوسانات بازار در جهت اصلاح مدیریت اقتصاد تلاش جدی شود.

پاسخ منفی روحانی به مذاکره با آمریکا

از سوی دیگر اسدالله بادامچیان،‌ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به جلسه فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور توضیح داد: آقای روحانی درباره مذاکره گفت که الان اصلا زمان مذاکره نیست. افرادی هم که بحث مذاکره را مطرح کردند یکی، دو نفر بیشتر نبودند؛ بقیه هم تذکر می‌دادند که چه نیازی به مذاکره داریم؟ البته نه به صورت مواجهه؛ بلکه اظهارنظر. بادامچیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه در این جلسه بیان آزادانه خوبی وجود داشت و تشریفات آن هم کم بود  که این کار صحیحی است، مهم‌ترین نکته جلسه فعالان سیاسی با روحانی را وحدت همه سلایق دانست و گفت: وحدت در مقابل بیگانه را کاملا در این جلسه احساس می‌کردیم؛ از رئیس‌جمهور تا بقیه افراد با هر سلیقه‌ای.همچنین فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، درباره جزئیات جلسه حسن روحانی با فعالان سیاسی با اشاره به اینکه برخی دوستان از جمله غلامعلی حدادعادل، نگرانی‌هایی در مورد فضای مجازی داشتند تاکید کرد: آقای احمد توکلی نیز درباره رشد افسارگسیخته نقدینگی مسائلی را مطرح کردند. همچنین آقای شکوری‌راد نیز از فشار برخی نهادها به فعالان سیاسی و گروه‌ها گلایه‌هایی را مطرح کرد. او افزود: من نیز پیش‌بینی‌ام این بود که ترامپ در دوره بعدی هم رئیس‌جمهور‌ آمریکا خواهد بود بنابراین هر گونه سیاست‌گذاری باید مبتنی بر این واقعیت قرار بگیرد و اگر هم زمان می‌خریم باید با منطقی همراه باشد و از ظرفیت‌های موجود استفاده شود.