مذاکره در شرایط فعلی مصداق تسلیم است

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، سردار سلیمانی در دومین روز بیست و سومین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا با بیان اینکه امروز دیگر آمریکا و ایادیش جریان قدرتمند قابل اعتنایی در غرب و شرق آسیا ندارد و همه اتکایش به دولت‌های نامشروع است، گفت: «آمریکا و همدستانش به جریان‌های القایی و انحرافی متوسل شده‌اند و باید بدانند که امروز ایران اسلامی کشور قدرتمندی است و از نظر نظامی و امنیتی به بلوغ بالایی رسیده است.» پیش‌تر محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای وجود دارد یا خیر گفت: «هنوز میز مذاکره وجود دارد. ما میز مذاکره را ترک نکردیم. آمریکا کسی بود که از میز مذاکره کنار رفت. دیگر طرف‌های برجام هنوز به توافق پایبندند.»همچنین علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی در هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید که به ابتکار گروه‌رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شده است، درباره مذاکره با آمریکا در مقطع فعلی گفت: «این اشتباه راهبردی است که کسی فکر کند در زمان فعلی با این موجود خطرناک که تصمیم‌گیری‌هایی را در منطقه اندیشیده است باید مذاکره شود. آنها باید بفهمند که با حریف سخت طرف هستند و بعد سرشان به سنگ بخورد چون تا این اتفاق نیفتد ول‌کن نیستند.»از سوی دیگر سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه درسخنانی با بیان اینکه به زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد، گفت: «اگر برجام برای اروپا اهمیت دارد باید هزینه‌های حفظ آن را هم بدهد.» وی درخصوص تصمیم کاخ سفید برای به صفر رساندن فروش نفت ایران نیز تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری جایگزین ایران در بازار جهانی نفت شود و مسوولیت هرگونه عواقب آن با آمریکا و کشور یا کشورهای مزبور است.»

آمریکا قابل اعتماد نیست

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که پس از سفر ۶ روزه‌اش به آمریکا، عصر یکشنبه به وقت محلی، نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد طی این سفر با رسانه‌های سی‌بی‌اس و فاکس‌نیوز گفت‌وگو کرد.

ظریف در پایان سفر چند روزه به آمریکا در مصاحبه‌ با فاکس‌نیوز عنوان کرد که اقدامات ترامپ بیش از هرچیز این واقعیت را اثبات می‌کند که آمریکا قابل اعتماد نیست.به گزارش «ایسنا» او گفت : ترامپ به‌دنبال تحقق شعار «نخست آمریکا»ی خود است اما در یک جهان ناامن، این شعار نمی‌تواند محقق شود. در جهان همه باید با هم کار کنند.»ظریف با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هرگز آمریکایی‌ها را نکشته است، ادامه داد: «موجودیت سپاه برای مبارزه با تروریست‌ها است. در عراق، مراسم یادبودی برای 300 تن از کارکنان سپاه برگزار شد که در کنار عراقی‌ها با داعش مبارزه کردند و کشته شدند. ترامپ نیز در مناظره (انتخاباتی خود) که گمان کنم مجری این مناظره خود شما (کریس والاس) بودید، در پاسخ به هیلاری کلینتون گفت ایران، داعش را می‌کشد.»

تشریح اهداف تیم ب

خبرنگار فاکس‌نیوز در ادامه پرسید، آیا انکار می‌کنید که شما تسلیحات در اختیار شبه‌نظامیان هوادار ایران قرار داده‌اید که این به مرگ ۶۰۸ آمریکایی منجر شده است؟ ظریف نیز در پاسخ توضیح داد: «این اتهام جدیدی است که آمریکا مطرح می‌کند و اتهام بسیار خطرناکی است؛ زیرا باور دارم که «تیم ب» می‌خواهد ترامپ را اغوا کند و آمریکا را به سوی تقابلی بکشاند که ترامپ نمی‌خواهد. اکنون بگذارید به مساله دیگری بپردازیم: شما از پول صحبت کردید. شخص ترامپ گفته است که شما هفت تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کردید. ما در منطقه خودمان هستیم. آمریکا به منطقه ما آمد و هفت تریلیون دلار هزینه کرد و تنها نتیجه‌اش این بود که ما تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی بیشتری داریم.»

ظریف در پاسخ به سوال مجری که تغییر نظام ایران را از اهداف «تیم ب» می‌دانست، گفت: «بله، کمترین هدف آنها همین است. آنها بارها نشان داده‌اند که هدفشان کشاندن آمریکا به درگیری با ایران است. من باور دارم که این از اهداف ترامپ نیست. ترامپ در کمپینش مدعی شده بود که آمریکا را به جنگ دیگری نمی‌کشاند؛ اما بنده معتقدم که کمپین فشار حداکثری ترامپ برای به زانو درآوردن ایران، محکوم به شکست است و این چهار نفر نیز به این مساله واقف هستند.»

وی گفت: «درگیری در ایران نتیجه نمی‌دهد. رئیس‌جمهور ترامپ اطمینان حاصل کرد که ایرانی‌ها خواهان درگیری نیستند. ما با جامعه جهانی به توافق رسیدیم. رئیس‌جمهور ترامپ برای اینکه تنها از رئیس‌جمهور اوباما خوشش نمی‌آید، حتی بدون خواندن برجام، از این توافق کناره‌گیری کرد.» ظریف افزود: «هیچ کشوری از اینکه آمریکا خواسته‌هایش را به دیگران تحمیل می‌کند، خوشحال نیست. چین، ترکیه، روسیه، فرانسه و حتی متحدان آمریکا از این بابت خوشحال نیستند. این کشورها گفته‌اند که راهی برای مقابله با چنین رفتارهایی پیدا می‌کنند. حال اینکه چگونه چنین کاری می‌کنند به خود آن کشورها مربوط است. آیا این کشورها می‌خواهند که زندگی مردمشان توسط آمریکا اداره شود؟»

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به برنامه موشکی ایران بیان کرد: «قطعنامه ۲۲۳۱ بر سر برنامه موشکی ایران بسیار صریح است. ایران باید از ساخت موشک‌هایی که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، جلوگیری کند. موشکی که ما طراحی کرده‌ایم هدفش قرار دادن ماهواره در فضا بوده است. این موشک برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده است.» از سوی دیگر وزیر امورخارجه ایران در توییتی اظهار کرد که تیم «ب» برای تغییر نظام در ایران، مردم را هدف جنگ و تروریسم اقتصادی قرار داده است. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در توییتی نوشت: «جان بولتون و تیم «ب» می‌گویند که مردم ایران لایق شرایط بهتری هستند، ولی در عین حال مردم ایران را هدف جنگ و حتی تروریسم اقتصادی قرار داده‌اند. آیا دونالد ترامپ اجازه می‌دهد که آنها رؤیای خود برای شروع یک جنگ بی‌پایان دیگر را محقق سازند؟»

ظریف در آمریکا آب به لانه مورچگان ریخت

همچنین عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه در توییتی با کنایه به سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، اظهارات ظریف در آمریکا را به ریختن آب در لانه مورچگان تشبیه کرد. به گزارش «ایسنا» عباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه در توییتر خود در جواب سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نوشت: «خانم می‌دانید! همان‌طور که ما در فارسی می‌گوییم، کار ظریف در آمریکا «ریختن آب در لانه مورچگان بود.»

واکنش‌ها به صحبت‌های ظریف

این درحالی است که پیش‌تر مورگات اورتاگوس، سخنگوی جدید وزارت‌خارجه آمریکا در توییتی در اظهاراتی توهین‌آمیز، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران را «ریاکار» نامید.از سوی دیگر انور قرقاش، وزیر مشاور در امورخارجه امارات با اشاره به سخنان «محمدجواد ظریف» در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» درخصوص علاقه‌مندی «تیم ب» برای کشاندن آمریکا به یک درگیری، گفت که «هدف قرار دادن رهبران ما مردود است.» به گزارش خبرگزاری فارس، قرقاش در صفحه توییتر خود نوشت: «حمله محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران به سران امارات و عربستان مردود و نشانه ناتوانی در منطق و رویکرد است، وی در ادامه مدعی شد: شرایطی که ایران در آن به‌سر می‌برد با دست خود آن را به‌وجود آورده و خروج از این بحران نیز نیازمند یک خط‌‌مشی واقع‌گراست.» پیش‌تر ظریف در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای وجود دارد یا خیر، گفت: «هنوز میز مذاکره وجود دارد.» همچنین خبرنگار سی‌بی‌اس این سوال را مطرح کرد که «درحال‌حاضر پیشنهاد می‌دهید درباره این موضوع با چه کسی صحبت کنید، با وزیرخارجه آمریکا؟» که ظریف در جواب گفت: «نه. آمریکا فرد مسوولی را برای این کار دارد. ما هم فرد مسوولی را برای این کار داریم. اگر آنها با هم در یک رده باشند، می‌توانند ملاقات کنند و اگر در یک رده نباشند ما فردی را منصوب می‌کنیم که هم‌رده با فردی باشد که نمایندگی آمریکا را بر عهده دارد.» مصاحبه‌کننده سی‌بی‌اس افزود: «پس نامه‌ای که شما از «اوبرایان» مسوول آمریکایی امور گروگان‌ها دریافت کردید...» ظریف سخنان مصاحبه‌کننده را قطع کرده و گفت: [نامه‌ای] دریافت نکردیم. وزیرخارجه ایران در رابطه با این پرسش که آیا «اجازه می‌دهید او (اوبرایان) بنشیند و با معاون شما صحبت کند» اظهار کرد: نه، ما به فردی که با موضوع گروگان سروکار دارد اجازه نمی‌دهیم که به آنها بپردازد زیرا آنها گروگان نیستند بلکه زندانی هستند.ظریف افزود: ما مایلیم با هر کسی که مایل است به ایران و توافق [هسته‌ای] احترام بگذارد، درباره این موضوع گفت‌وگو کنیم. ما هیچ مساله‌ای با اوبرایان نداریم. ما با مذاکره‌کننده امور گروگان‌ها سروکار نخواهیم داشت مگر اینکه آنها از ما بخواهند که مذاکره‌کننده خود در امور گروگان‌ها را منصوب کنیم تا بتوانیم درباره گروگان‌های ایرانی که در زندان‌های آمریکا هستند، صحبت کنیم. آمریکا نمی‌تواند خود را در یک موقعیت اخلاقی متفاوت قرار دهد. آمریکا، ایرانی‌هایی را زندانی کرده که بیمار هستند، کسانی را که جرمی مرتکب نشده‌اند در آلمان و در استرالیا زندانی کرده است. ظریف همچنین گفت: اجازه بدهید در این باره بحث نکنیم زیرا این در حوزه مسوولیت من نیست. من به اندازه کافی مسوولیت روی دوش‌هایم وجود دارد تا مانع از جنگ شوم، تا بکوشم که با تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از مشارکت ایران در آنچه که قانونا حق ماست یعنی روابط اقتصادی عادی، مقابله کنم. من این کار را به‌عنوان بخشی از کارم به‌عنوان وزیرخارجه انجام می‌دهم تا افرادی را که بدون مستندات گناهکار شناخته شده‌اند مبادله کنم.

هشدار نفتی عراقچی

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه هم در دیدار با رئیس و تعدادی از اعضای گروه دوستی پارلمانی اتریش و مجلس شورای اسلامی ایران درخصوص تصمیم کاخ سفید برای به صفر رساندن فروش نفت ایران تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری جایگزین ایران در بازار جهانی نفت شود و مسوولیت هر گونه عواقب آن با آمریکا و کشور یا کشورهای مزبور است.» به گزارش «ایسنا» معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در مورد برجام نیز گفت: «برجام یک توافق بین‌المللی است و آمریکا با خروج خود از این توافق، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده ولی متاسفانه این اقدام غیرقانونی با واکنش مناسب از سوی شورای امنیت یا کشورهای اروپایی مواجه نشده است.» عراقچی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و با انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات اروپا در قبال توافق هسته‌ای تاکید کرد: «صبر و تحمل جمهوری اسلامی نامحدود نیست و ما با ارزیابی جامع از شرایط حاضر و بدون برخوردهای احساسی، به‌زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد. ما به اندازه کافی فرصت و زمان برای جبران تبعات خروج آمریکا از برجام ارائه کرده‌ایم و اکنون دیگر زمان عمل فرا رسیده است.» وی ادامه داد: «ما از مواضع سیاسی اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم، اما حمایت صرفا سیاسی هیچ کمکی به ادامه برجام نمی‌کند. برجام یک توافق اقتصادی نیست و ماهیت امنیتی دارد و اگر برای اروپا اهمیت دارد باید هزینه‌های حفظ آن را هم بدهند.» ولفگانگ گرستل، رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور در پارلمان اتریش نیز در این ملاقات با تمجید از سیاست‌های خردمندانه ایران درخصوص برجام، اظهار کرد: «اتریش و اتحادیه اروپا تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را مردود دانسته و نگران کاهش ارزش و اهمیت این توافق هستند. این یک واقعیت است که اروپا بیش از آمریکا به برجام نیاز دارد؛ به همین دلیل، اتریش به همراه اتحادیه اروپا به حمایت از برجام همچنان پایبند و مصمم است.»

تاکید بر عدم خدشه به استقلال کشور

ازسوی دیگر سید‌کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در جریان سفر به مسکو و در دیدار با ویتالی ناومکین، رئیس موسسه شرق‌شناسی مسکو گفت: «مردم ایران حاضر نیستند تحت‌فشارهای غرب و آمریکا به استقلال‌شان خدشه‌ای وارد شود.» به گزارش «ایسنا» در موضوع سوریه نیز رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با توجه به حضور قانونی ایران و روسیه در سوریه، همکاری در چارچوب فرمت آستانه را برای تامین صلح و ثبات و حاکمیت سوریه مهم ارزیابی کرد.

اجرای برجام باید با قدرت ادامه یابد

همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ادامه اجرای توافق هسته‌ای ایران را یکی از ملزومات اجرای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) خواند و تاکید کرد که اجرای برجام باید با قدرت ادامه یابد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که فدراسیون روسیه همواره به‌دنبال تقویت رژیم منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و همچنین پیمان «عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای» (NPT) بوده است.بنا بر گزارش وب‌سایت وزارت خارجه روسیه، ریابکوف روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره تدارکات برگزاری اجلاس بازنگری در پیمان NPT برای سال ۲۰۲۰ گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ذیل این پیمان و در جهت تحقق این رژیم، اجرای پیوسته توافق هسته‌ای ایران (برجام) است.این دیپلمات ارشد با تاکید بر اینکه برجام یک توافق منحصربه‌فرد بود که تایید شورای امنیت سازمان ملل را نیز به دست آورده است، گفت که اجرای این توافق باید با قدرت ادامه پیدا کند و به‌عنوان یک الگوی مثبت حل مسائل پیچیده تحت حمایت پیمان NPT مطرح شود.وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین وظایفی که براساس این پیمان، انجام آن ضروری است و در این برهه از زمان نیاز فوری به پیدا شدن راه‌حلی مناسب پیدا کرده، تصمیم‌گیری درباره ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی در منطقه غرب آسیا است که البته در کنفرانس بازنگری در پیمان NPT در سال ۲۰۱۰ میلادی توافقاتی درخصوص آن حاصل شده بود.معاون وزیر خارجه روسیه ضمن کارساز خواندن برگزاری کنفرانسی با این محور گفت:« مسکو تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اقدامات ضروری برای توانمندسازی کشورهای ذی‌نفع منطقه در جهت برگزاری یک گردهمایی با هدف تصمیم‌گیری در این زمینه، هرچه سریع‌تر صورت گیرد.»توافق هسته‌ای ایران (برجام) در سال ۲۰۱۵ میلادی میان کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) و ایران به امضا رسید و رسما از چند ماه پس از آن اجرایی شد؛ اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که حتی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی بدگویی‌ها درباره این توافق را آغاز کرده بود، سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ (ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی) رسما واشنگتن را از این توافق خارج کرد.