‏‏راه مذاکره همواره باز است عكس: ایرنا

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملک عبدالله خیلی عاقل‌تر از مسوولان فعلی عربستان سعودی بود، تصریح کرد: ما در آن زمان ارتباطات نزدیکی با وی برقرار کردیم و نسبتا فرد آشنایی به مسائل منطقه بود که یکی از مسوولان امنیتی تراز بالای عربستان که ما، راجع به مسائل مختلف منطقه گفت‌وگو می‌کردیم، یک شبی به بنده گفت که ما دو اشتباه در مورد ایران کردیم اول: آنکه طالبان را به‌وجود آوردیم و کمکش کردیم و حالا پشیمانیم و دیگر آنکه ۴۰ میلیارد دلار به عراق در جنگ با ایران کمک کردیم که به ایران ضربه بزند و از این موضوع هم پشیمان هستیم.

لاریجانی تاکید کرد: این مساله حاکی از رفتار نااهلانه در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی است که برخی از کشورها با سهل‌اندیشی و برخی از کشورهای بزرگ با ندانستن شرایط فرهنگی و سیاسی منطقه و صرفا با زور نظامی می‌خواستند انجام دهند و نتیجه‌اش آن شد که عوامل اصلی آن جنگ، امروز می‌گویند که ما پشیمان هستیم و پول زیادی هم بابت آن جنگ مصرف کردند و زمانی که فقط یک کشور ۴۰ میلیارد دلار برای یک مساله ضد‌امنیتی در منطقه هزینه کرد، به ضرر خودشان هم تمام شد؛ چراکه سپس صدام، کویت و بخشی از سرزمین عربستان را هم گرفت.

مناقشات سیاسی و امنیتی در جهان اسلام بالا است

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید از این ظرفیت، کشورهای اسلامی به خوبی استفاده کنند، اظهار کرد: باید قبول کرد که دز مناقشات سیاسی و امنیتی در جهان اسلام در حال‌حاضر بالا است و ضمنا فشار کشورهای بزرگ و قدرتمند هم گاهی مانع از رشد کشورهای اسلامی می‌شود.

دخالت‌های آمریکا در منطقه

رئیس مجلس همچنین با اشاره به اینکه امنیت در جهان اسلام مساله‌ای با اهمیت فوق‌العاده است، افزود: البته این مساله از مشکل فوق‌العاده‌ای برخوردار است مبنی‌بر اینکه دخالت‌های آمریکا در مسائل منطقه بسیار زیاد و بی‌محابا شده است که البته این دخالت‌ها از قبل هم وجود داشت، اما در حال‌حاضر بسیار شفاف‌تر شده است. لاریجانی در ادامه با یادآوری اینکه آمریکا تحرکاتی با کشورهای منطقه در زادوولد تروریسم دارد که این هم مساله‌ای بزرگ شده و کاملا برخی از کشورها را به مسائل داخلی درگیر کرده است و ضربه‌های اقتصادی زیادی به آنان زده است، گفت: علت این مساله تا حدودی ناشی گری برخی از کشورهاست که به منازعات منطقه‌ای دامن می‌زنند.

رئیس مجلس توضیح داد: برای مثال یک زمانی صدام می‌خواست به ایران حمله کند و به‌دنبال آن بود که از ظرفیت گروه‌های ضد‌انقلاب و سلطنت‌طلب استفاده کند و بر این اساس جلسه‌ای در بغداد برگزار کرد که در آنجا سران همه گروه‌های مذکور حضور داشتند و به آنان گفتند که ما ظرف چند روز آینده می‌خواهیم به ایران حمله کنیم و ظرف دو الی سه هفته هم تهران را می‌گیریم که گروه‌های ضد‌انقلاب بسیار خوشحال شدند و گفتند که هر کمکی به عراق برای پیروزی در جنگ می‌کنند.

او افزود: یکی از این گروه‌ها قاسملو بود که با جمهوری اسلامی مخالفت داشت و به‌صورت مسلحانه مبارزه می‌کرد که خودش گفته است که در آن جلسه به عراقی‌ها گفت که شما، راه اشتباهی را می‌روید. چراکه ایرانی‌ها به‌ویژه خمینی را نشناخته‌اید و اگر شما به ایران حمله کنید، اولا این پیشروی که می‌گویید ظرف چند هفته می‌توانید تهران را بگیرید محقق نخواهد شد و ایرانی‌ها در مقابل شما می‌ایستند و زمانی که فشار زیادی به آنان وارد می‌کنید، متحد می‌شوند چراکه سنخ فکری‌شان اینگونه است.

لاریجانی تاکید کرد: قاسملو در آن جلسه تاکید کرده بود که اگر به فرض تهران را بگیرید، آقای خمینی کسی است که حاضر است به مازندران برود و همه را بسیج کند تا همه زمین‌هایی را که از آنان گرفته‌اید، پس بگیرد. او ادامه داد: البته عراقی‌ها گوش نکردند، اما یک تجربه بود و زمانی که کشورهای منطقه با فشارهای آمریکا به این مساله یعنی جنگ ایران و عراق چراغ سبز نشان دادند، حدود ۸ سال هم ایران و هم خودشان را درگیر کردند و از منابعشان هم مصرف کردند و آیا آن جنگ حاصلی برای آنان داشت!؟

رئیس مجلس با بیان اینکه ایران در این چهل سال به هیچ کشوری تجاوز نکرده است، حتی آنهایی که با ما دشمنی کردند، گفت: پس از جنگ هم تلافی نکردیم، زیرا بر اساس استراتژی متقن به‌دنبال تلافی کردن نبودیم و می‌خواستیم که اگر آنها به اشتباه خود پی بردند، از این مسیر عبور کنیم و آن را به یک پایه همکاری بیشتر تبدیل کنیم اما آیا این نااهلی پایان پذیرفت؟ آیا این عدم توجه به ساختار فکری در منطقه تمام شد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که مشکلات امنیتی در مناطق اسلامی در اوج خود قرار دارد و به‌صورت مستمر تکرار می‌شود.

لاریجانی تحقیر کردن کشورها توسط آمریکا را موجب گسترش نفرت در جهان دانست و گفت: با این حکمران جدید آمریکا و سیاست‌هایی که در پیش گرفته است، شاهد گسترش نفرت در جهان هستیم، آنها با آب و تاب مساله تحریم ایران را بیان می‌کنند، شما خودتان درخواست مذاکره کردید و آقای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دوبار نامه نوشت که می‌خواهیم در موضوع مذاکرات هسته‌ای و دیگر موضوعات با شما مذاکره کنیم و بعد از دو سال مذاکره، به توافق رسیدیم، شما چطور از توافق خارج شدید؟او ادامه داد: رئیس‌جمهور فعلی آمریکا موجود عجیبی است، هر روز از یک توافق بین‌المللی خارج می‌شود، این موجود آینده‌نگر نیست، هرچند می‌گوید به فکر مردم آمریکاست. او تمامی ساختار بین‌المللی را به هم می‌زند و موجب شکل‌گیری یک بی‌اعتمادی بزرگ نسبت به خود آمریکا در جهان می‌شود.

راهی جز مقاومت نداریم

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها پای جنگ تحمیلی ایستادند و مقابل تحریم‌های شما هم می‌ایستند، گفت: ما راهی جز مقاومت در برابر دشمن نداریم و مردم ایران این مهم را به خوبی می‌دانند، شما هم خسارت می‌بینید و مشکلات منطقه هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات سران عربستان سعودی و امارات‌متحده در همراهی آمریکا در تحریم نفتی ایران گفت: برخی از کشورهای منطقه‌ای حواسشان باید جمع باشد، ملت ایران رفتار آنها در تحولات منطقه را فراموش نمی‌کند، به حسابشان می‌گذاریم، انگار برخی حرف حساب به گوششان نمی‌رود. رئیس مجلس افزود: دشمنان ما در شرق و غرب کشور برخی گروه‌های تروریستی را تجهیز می‌کنند تا صدماتی را به این و آن بزنند، البته بی‌پاسخ نیستند.رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتحادیه اروپا نیز نشان داده وزن کافی برای نگهداری از این معاهدات را ندارد. در مساله هسته‌ای ایران، بارها گفتند ما هستیم اما عملا چیزی ندیدیم. اتحادیه اروپا قدرت حل این مسائل را در سطح بین‌الملل ندارد.او گفت: شاید در آینده کشورهایی در آسیا قدرت یافته و چندجانبه گرایی را پیاده کنند.

ضرورت ایجاد دیوان داوری اسلامی

رئیس مجلس همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش، داشتن دیوان داوری اسلامی را برای گسترش کشورهای اسلامی بسیار مهم دانست و گفت: ایجاد یک دیوان داوری اسلامی با توجه به گسترش روابط و تجارت کشورهای اسلامی امری ضروری به‌نظر می‌رسد که موسسه آینده‌پژوهی در این زمینه گام‌هایی برداشته است، من توصیه می‌کنم این ایده‌های خوب را رها نکنید.