در ابتدای این مطلب ضمن اشاره به اینکه دولت ایران می‌تواند از طرق مختلفی انتقام این اعلامیه را بگیرد، آمده است: «اگر ایران همین لحظه تصمیم بگیرد که تنش‌ها را علیه نظامی‌های آمریکا افزایش دهد، گزینه‌های متعددی دارد. آنها می‌توانند روی مناطقی که هم‌اکنون سپاه در آنجا حضور مستقیم دارد یا روی گروه‌های غیردولتی ذی‌نفوذ (در منطقه) تمرکز کنند.»

فارن‌پالیسی با بیان اینکه نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه، کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق و سازمان بدر در عراق می‌توانند به‌جای سپاه و به‌صورت غیرمستقیم انتقام ایران را از آمریکا بگیرند، می‌نویسد: «جدای از این حملات نظامی، ایالات‌متحده می‌تواند از عواقب دیپلماتیک اقدام ایران در تروریستی شناختن فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) آسیب ببیند. مساله‌ای که پیش‌تر یک سوءتفاهم ساده بود، اکنون می‌تواند به شکاف روبه گسترش تبدیل شود.» در ادامه این گزارش آمده است: «ایران هم‌اکنون تهدید کرده که شناورهای آمریکایی در خلیج‌فارس آرامش نخواهند داشت... اگر اتفاقی مشابه سال ۲۰۱۶ رخ دهد و نیروهای سپاه، ملوانان آمریکایی را در خلیج‌فارس بازداشت کنند، واشنگتن دیگر هیچ کانال رسمی یا غیررسمی ارتباطی برای آزاد کردن آنها نخواهد داشت. در عوض، ایرانی‌ها می‌توانند گروگان‌های آمریکایی را برای مدت طولانی نزد خود نگه دارند یا حتی به آنها آسیب بزنند.»

فارن‌پالیسی ضمن اذعان به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قوی‌ترین نهاد نظامی ایران است، می‌افزاید: «همچنین ارتش ایران که مسوول فعالیت‌ها در تنگه باب‌المندب، خلیج عدن و خلیج عمان است، می‌تواند از موقعیت خود برای تحریک آمریکا استفاده کند.»

نویسنده این گزارش معتقد است: «حتی اگر ایران آغازگر اقدامی علیه آمریکا نباشد، بازهم برخورد بین نظامیان آمریکایی و ایرانی در آینده نزدیک غیرقابل اجتناب است... افزایش روزافزون نفوذ ایران در عراق و سوریه و همچنین گسترش نیروهای تحت حمایت آن در لبنان، بحرین و یمن به آن معنی است که دولت ترامپ نمی‌تواند به سادگی از شر ایرانی‌ها خلاص شود.»

فارن‌پالیسی در پایان با تاکید بر اینکه واشنگتن باید راهی پیدا کند تا با ایران بر سر مسائل ژئوپلیتیک منطقه به توافق برسد، می‌نویسد: «اما کاری که ایالات‌متحده انجام داد، افزایش احتمال تنش‌های تلافی‌جویانه با تهران بود، مساله‌ای که به منابع دیپلماتیک قابل‌توجهی برای اجتناب از درگیری‌های منطقه‌ای نیاز دارد که می‌تواند اسرائیل و کشورهای عربی را نیز درگیر کند.»

وزارت‌خارجه آمریکا روز دوشنبه رسما نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد. این اولین بار است که آمریکا نهادی رسمی از یک کشور را در چنین فهرستی قرار می‌دهد. مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند این کار را با هدف افزایش هراس شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران انجام داده‌اند. شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا و با اشاره به سابقه طولانی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا در حمایت از گروه‌های تروریستی، این مقر فرماندهی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

احتمال ضعیف درگیری نظامی

از سوی دیگر ریچارد شمیرر، مدیر اندیشکده شورای سیاست خاورمیانه در گفت‌وگویی تاکید کرد که بعید می‌داند اقدام ضدایرانی اخیر ترامپ به درگیری نظامی بین تهران و واشنگتن بینجامد. او که پیش‌تر سفیر آمریکا در عمان نیز بوده، در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت اقدام آمریکا برای تروریست نامیدن سپاه اهمیت دارد؛ اما تفاوت زیادی با اوضاع فعلی به وجود نمی‌آورد. او افزود من می‌دانم در هر دو طرف ایران و آمریکا، تلاش می‌شود از برخورد نظامی اجتناب شود؛ چراکه در صورت وقوع، همه را وارد وضعیت پیش‌بینی ناپذیری می‌کند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» شرلی تی در «سی‌ان‌بی‌سی» نوشت: «ترامپ با تروریستی اعلام کردن سپاه، به تنش‌ها میان ایران و آمریکا دامن زد.» همچنین به گفته امیلی ‌هاتورن از مرکز استراتفور، این اقدام لایه دیگری بر موانع تقنینی می‌افزاید که دو کشور را مجبور خواهد کرد سال‌ها زمان صرف زدودن آنها کنند. او روز سه‌شنبه در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت که اقدام بی‌سابقه ترامپ، کار دولت‌های آتی آمریکا را برای مذاکره با ایران دشوارتر خواهد کرد. دولت بعدی اگر بخواهد با ایران مذاکره‌ کند باید سپاه پاسداران را از فهرست مخاطبان خود کنار بگذارد.

در ادامه این مطلب آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ بنیان نهاده شد، بازوی نخبه نیروهای مسلح ایران تلقی می‌شود و از نفوذ زیادی در امور نظامی ایران برخوردار است. تصمیم روز دوشنبه ترامپ که از ۱۵ آوریل لازم‌الاجرا می‌شود، نخستین نمونه از تروریست دانستن بخشی از یک حکومت خارجی در تاریخ آمریکا است و لایه‌ای دیگر از تحریم‌ها را علیه ایران به‌وجود می‌آورد.»

هاتورن می‌گوید دولت ترامپ قصد دارد آن‌قدر فشار اقتصادی بر ایران وارد کند تا با شعله‌ور کردن اعتراضات مردمی به شکاف میان جریان‌های سیاسی داخلی آن دامن بزند.

هاتورن معتقد است این تصمیم نباید موجب نگرانی بابت وقوع برخورد نظامی شود؛ چراکه تغییری در وضعیت پرتنش فعلی میان نظامیان این دو کشور در منطقه به‌خصوص خلیج‌فارس ایجاد نمی‌کند.  از سوی دیگر القدس العربی چاپ لندن نیز به این موضوع پرداخت و نوشت: «این اولین باری است که ایالات‌متحده نیروهای مسلح یک دولت خارجی را در لیست تروریسم قرار می‌دهد و با توجه به اینکه دستگاه‌های نظامی آمریکا نیز می‌توانند هدف مقابله به مثل ایران قرار بگیرند و نیروهای آمریکایی مستقر در دولت‌های مختلف از سوی تهران تروریست اعلام شوند، برخی مسوولان شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت دفاع این کشور که در مقدمه آنها ژنرال دنفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار دارد، به اقدام اخیر ترامپ اعتراض کرده‌اند.» به گزارش«انتخاب» در این گزارش تاکید شده است: « این مساله می‌تواند برای هزاران آمریکایی که در چارچوب ماموریت‌های علنی یا سری در کشورهای دیگر به سر می‌برند، خطرات مستقیمی داشته باشد. البته همین اتفاق هم افتاد و شورای امنیت ملی ایران ارتش آمریکا و نیروهای وابسته به آن در منطقه غرب آسیا را به لیست ایرانی حاوی سازمان‌های تروریستی افزود.»