براساس گزارش خبرآنلاین، لعیا جنیدی درباره اظهارنظر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی‌بر اینکه «کنوانسیون‌ CFT و FATF باید به ایران تضمین دهند» گفت: اینها معاهداتی چندجانبه هستند که تقریبا تمامی کشورهای جهان در آنها عضویت دارند. او افزود: تضمین‌های متعارفی که ممکن است در ذهن مردم باشد، زیاد در این زمینه معنی‌دار نیست. تضمین‌های آنها در دل خودشان است؛ یعنی شما همکاری می‌کنید به شرط همکاری متقابل. اگر دولت دیگری در موردی که شما به آن ارجاع دادید اما تعهداتش را انجام نداد و همکاری نکرد، اینها همگی مبتنی‌بر رفتار متقابل است و پس ما هم به تعهداتمان در مقابل آن دولت عمل نخواهیم کرد.

زمان برگزاری جلسه مجمع برای بررسی CFT

از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست که جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ادامه بررسی الحاق ایران به دو کنوانسیون CFT و پالرمو چه زمانی برگزار می‌شود. با وجود آنکه برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که نخستین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از تعطیلات نوروزی، شنبه ۱۷ فروردین (دیروز) برگزار می‌شود، این جلسه برگزار نشد. البته روز گذشته مجید انصاری، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌و‌گو با «ایلنا» تاکید کرد که «بنا نبوده امروز (شنبه) جلسه مجمع تشخیص مصلحت برگزار شود.» غلامرضا مصباحی‌مقدم، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز به خبرگزاری مهر گفت که زمان دقیق برگزاری جلسه مجمع برای بررسی نهایی لوایح FATF هنوز مشخص نیست. تصویب دو لایحه باقی‌مانده از لوایح ۴گانه که دولت حسن روحانی برای اجرایی شدن پیش‌شرط‌ها و توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به مجلس ارائه کرد و نمایندگان آن را به تصویب رساندند، در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان با بحث‌ها میان موافقان و مخالفان روبه‌رو است. درواقع تعیین تکلیف نهایی این دو لایحه به‌دلیل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه‌ای با ویژه‌نامه نوروزی اعتماد که خلاصه‌ای از آن روز جمعه در برخی رسانه‌ها ازجمله خبرآنلاین منتشر شد، گفته بود: «FATF در شرایط فعلی برای آینده روابط بانکی بسیار مهم است.» لاریجانی همچنین با انتقاد از معترضان به این لوایح گفت که «اگر خلاف منافع ملی بود، چرا سال ۸۶ تصویب کردید؟»

تلاش مجلس برای رفراندوم

دیروز هم بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید، در مورد بررسی دو لایحه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عصر‌ایران گفت: لزوم تصویب این دو لایحه و پیوستن ما به FATF جای اما و اگر ندارد و اگر قرار است این دولایحه به تصویب نرسد باید مجمع تشخیص مسوولیت آن را بپذیرد. این نماینده شیراز در مجلس افزود: انتظار ما از دولت این است که در این مورد به رای مردم مراجعه کند، چراکه وقتی موضوعی برای مردم حیاتی است و در این زمینه لایحه ارائه داده است اما بیش از یک سال است در این مسیر معطل مانده بهترین راه مراجعه به اصل ۵٩ قانون اساسی و رفراندوم است. او گفت: اگر دولت نخواهد به‌دنبال اصل ۵٩ قانون اساسی باشد به احتمال زیاد خود ما پیشنهادی مبنی‌بر اجرای اصل ۵٩ قانون اساسی ارائه می‌دهیم.