دیدار روحانی با مرد پرنفوذ عراق

تمجید آیت‌الله سیستانی از مبارزه با داعش

حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در دیدار با حسن روحانی از جانفشانی مردم عراق در مبارزه علیه داعش تمجید کرد.

به گزارش شفقنا، رئیس جمهور اسلامی ایران در این دیدار نتایج مذاکرات خود با مسوولان عراقی و آنچه در چارچوب تقویت روابط دوستی و حسن همجواری میان دو کشور به‌دست آمده را تشریح کرد. حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی نیز از هر گونه اقدامی در راستای تقویت روابط عراق با همسایگان خود بر اساس منافع طرفین و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها استقبال کردند. ایشان با اشاره به جنگ سرنوشت ساز ملت عراق برای شکست تجاوز داعش، جانفشانی‌های بزرگ مردم قهرمان عراق در پیروزی بر این گروه تروریستی و دور ساختن خطر آن از کل منطقه و همچنین نقش دوستان در تحقق این مساله را یادآور شدند. حضرت آیت‌الله سیستانی همچنین به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی عراق در مرحله کنونی که مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی، انحصار سلاح در دست دولت و سرویس‌های امنیتی هستند اشاره کرده و ابراز امیدواری کردند که دولت عراق در این زمینه پیشرفت قابل قبولی رقم بزند.

بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی

همچنین دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق بیانیه‌ای درباره دیدار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با این مرجع بزرگ منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی آمده است: «مرجع عالی دینی آیت‌الله علی سیستانی پیش‌ازظهر روز چهارشنبه،‌ حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه وی از جمله وزیر خارجه را به حضور پذیرفت.» در این دیدار، رئیس‌جمهور ایران، خلاصه‌ای از نتایج مذاکراتش با مسوولان عراقی و توافقات به‌دست آمده با آنها در چارچوب توسعه روابط دوستی و حسن همجواری میان دو کشور را برای مرجع عالی تشریح کرد.

این بیانیه آورده است: آیت‌الله سیستانی از هر گامی در راه تقویت روابط عراق و همسایگانش بر اساس منافع دو طرف و بر اساس احترام به حاکمیت کشورها و عدم  دخالت در امور داخلی استقبال کرد. براساس این بیانیه، ‌آیت‌الله سیستانی به جنگ سرنوشت‌سازی که ملت عراق برای شکست تجاوز داعش و از بین بردن آن پشت‌سر گذاشت، اشاره و فداکاری‌ها و جانفشانی‌های بزرگ عراقی‌های شجاع در پیروزی بر این گروه تروریستی و دور کردن خطر آن از تمام منطقه را یادآوری کرد و از نقش دوستان در راه تحقق آن تقدیر کرد. این بیانیه آورده است: آیت‌الله سیستانی همچنین به مهم‌ترین چالش‌های عراق در این مرحله اشاره کرد که شامل مبارزه با فساد، بهبود خدمات، اینکه سلاح منحصرا در اختیار دولت و دستگاه‌های امنیتی باشد، است و ابراز امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه‌ها پیشرفت مقبولی داشته باشد. مرجع عالی عراق تاکید کرد: ضروری است که سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این منطقه حساس متوازن و متعادل باشد تا ملت‌ها از مصائب و زیان‌های بیشتر دور نگه داشته شوند.

براساس آنچه در گزارش‌ها انتشار یافته پیش از این و در جریان سفر رسمی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران به عراق، به دلایلی این دیدار صورت نگرفت. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، روحانی را در ملاقاتش با آیت‌الله سیستانی همراهی کردند. البته آیت‌الله سیستانی پیش از این با برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که به عراق سفر کرده‌اند، دیدار کرده است؛ از جمله با مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام. براساس دیدگاه برخی تحلیلگران و کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر رسمی و علنی رئیس‌جمهوری ایران به عراق بعد از شش سال حضور در این مسند فارغ از اهمیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی‌اش، دیدار با مرجعی است که در چند سال اخیر به جز موارد بسیار معدودی بسیاری از بزرگان ارشد سیاست حتی خود عراق را برای دیدار و ملاقات به حضور نپذیرفته و همواره تلاش کرده است، همچون اسلاف پیشینش در حوزه علمیه نجف وجهه مردمی و دینی‌اش بر وجهه‌ سیاسی‌اش غلبه داشته باشد.

به نوشته «ایسنا» آیت‌الله سیستانی که از او به‌عنوان قوی‌ترین مرد عراق از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا و سقوط رژیم بعث تا به امروز نام برده می‌شود، بسیار به ندرت در ملأ عام ظاهر می‌شود یا به‌صورت عمومی سخنرانی می‌کند و با رسانه‌ها نیز به‌صورت مستقیم مصاحبه‌ای نداشته است. عموما مواضع و دیدگاه‌های این مرجع عالیقدر که تلاش داشته به‌صورت رسمی و مستقیم در صحنه سیاست و اجرایی حضور نداشته باشد از طریق بیانیه‌های مکتوب مهر شده او یا خطبه‌های نماز جمعه توسط نمایندگان او یا مصاحبه‌های مکتوب دفترش با رسانه‌ها اعلام می‌شود.

بسیاری معتقدند که دیدار حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران با آیت‌الله سیستانی دیداری تاریخی است و همچنین وجود برخی از اشتراکات فکری بین این دو روحانی را دلیلی بر دادن وقت ملاقات از سوی او به رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده‌اند. موضوع مورد توجه در این زمینه آن است که حسن روحانی نخستین چهره سیاسی ارشد ایرانی است که در سال‌های اخیر با این مرجع بزرگ شیعیان دیدار می‌کند، چرا که براساس برخی روایت‌ها و اخبار در جریان سفر رئیس‌جمهور پیشین به عراق آیت‌الله سیستانی به او وقت ملاقات نداد. همچنین حسن روحانی در بدو ورود به نجف با حضور در حرم حضرت علی(ع)، مرقد مطهر و نورانی آن حضرت را زیارت و پس از اقامه نماز در این بارگاه نورانی، در فضایی معنوی زیارتنامه امیرالمومنین(ع) و ادعیه متبرکه را قرائت کرد. رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در صحن و شبستان حضرت زهرا(س) و بازدید از آن در جریان روند اقدامات انجام شده توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در مسیر اجرای طرح‌های توسعه حرم‌های مطهر ائمه معصومین(ع) در عراق قرار گرفت.

بیانیه مشترک ایران و عراق

در عین حال جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در یک بیانیه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه‌های مورد علاقه تاکید کردند. در بخشی از متن این بیانیه مشترک که در سفر رسمی حسن روحانی به عراق منتشر شد، آمده است: «عراق با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که برای مبارزه با تروریسم به ارائه کمک‌های لجستیک و مشاوره‌ای به عراق مبادرت ورزید و در کنار این کشور علیه تروریسم ایستاد، از موضع جمهوری اسلامی در کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم قدردانی کرد. طرف ایرانی تصمیم عراق مبنی بر اینکه در تحریم‌ها علیه ایران همراه نخواهد بود را مورد تقدیر قرار داد. همچنین طرف ایرانی بر موضع ثابت خود مبنی بر حمایت از فرایند سیاسی در عراق که با مشارکت همه مردم این کشور تبلور یافته است و  نیز حمایت از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و همه اقدامات این کشور برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.» در بیانیه مشترک ایران و عراق آمده است: «دو طرف همچنین راه‌های تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت و زیارت‌های دینی را مورد بحث قراردادند. همچنین در این راستا توافق شد که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل شود. افزون بر این طرف ایرانی اعلام کرد که از تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ (یکم آوریل ۲۰۱۹) صدور روادید برای شهروندان عراقی رایگان خواهد بود. طرف عراقی نیز اعلام کرد که به‌عنوان عمل متقابل، همزمان با طرف ایرانی، همین اقدام را انجام می‌دهد.»