افزون بر این خانوارهای مناطق روستایی بالنسبه تورم بیشتری را نسبت به خانوارهای شهری تجربه کرده‌اند؛ رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت برای خانوارهای روستایی ۵/ ۴۱ درصد اما برای خانوارهای روستایی ۷/ ۴۶ درصد بوده است؛ دلیل این شکاف درصدی به سبد مصرفی خانوار در روستاها برمی‌گردد که عمدتا شامل کالاهاست، برخلاف خانوارهای شهری که بیشتر مصرف‌کننده خدمات هستند.

قم و کردستان در دو سمت توزیع تورم

مرکز آمار ایران که اخیرا تورم بهمن‌ماه سال‌جاری را منتشر کرده بود، گزارش «شاخص قیمت مصرف‌کننده» بهمن را به تفکیک استان‌ها نیز منتشر کرد. بدین ترتیب تغییرات سبد مصرفی بهمن‌ماه خانوارها در استان‌های مختلف کشور قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است. در بهمن‌ماه عدد شاخص قیمت به عدد ۱/ ۱۵۸ رسیده که نسبت به دی‌ماه ۲/ ۲ درصد افزایش یافته بود. این در حالی است که تورم ماهانه دی ماه حدود ۲ درصد بود؛ به این ترتیب شاخص قیمت که در ۳ ماه منتهی به دی با آهنگ ملایم در حال رشد بود، در یازدهمین ماه سال با سرعت بیشتری رشد پیدا کرد. بخشی از دلیل افزایش آهنگ رشد شاخص قیمت به رشد قیمت برخی کالاها مانند گوشت در هفته‌های اخیر و بخشی دیگر نیز به افزایش نرخ ارز بازمی‌گردد.

در مقیاس نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت در بهمن‌ماه حدود ۴۲ درصد رشد کرده بود؛ به این معنا که سبد مصرفی یک خانوار ایرانی از بهمن سال گذشته تا بهمن سال‌جاری به‌طور متوسط حدود ۴۲ درصد افزایش قیمت را ملاحظه کرده است. اما استان‌های مختلف تورم‌های مختلفی را در این بازه ۱۲ ماهه تجربه کرده‌اند. براساس گزارش مرکز آمار ایران، قم با ثبت ۳/ ۳۵ درصد، کمترین تورم ۱۲ ماهه را تجربه کرده؛ در سوی مقابل، کردستان با ثبت ۵/ ۵۲ درصد بیشترین رشد قیمت را در ۱۲ ماه منتهی به بهمن سال‌جاری تجربه کرده است؛ به این طریق اختلاف تورم نقطه‌به‌نقطه بین دو استانی که بیشترین و کمترین تورم را تجربه کرده‌اند حدود ۱۷ درصد است. بعد از قم که کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده بود، استان هرمزگان با ثبت تورم ۸/ ۳۵ درصدی و استان کرمان با ثبت تورم ۸/ ۳۶ درصدی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. در سوی مقابل، بعد از استان کردستان که بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده بود، استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان‌شمالی قرار دارند که به ترتیب تورم‌های ۴/ ۵۱ درصدی و ۱/ ۵۱ درصدی را تجربه کرده‌اند. تورم در استان تهران تقریبا با تورم کل کشور برابر و معادل ۶/ ۴۲ درصد بوده است، به این معنا که تورم در استان تهران به میانگین تورم کشوری نزدیک بوده است.

اختلاف تورم در شهر و روستا

در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران، روند حرکت شاخص قیمت به تفکیک مناطق روستایی و شهری ارایه می‌شوند. بر مبنای این گزارش، رشد شاخص قیمت در مناطق روستایی به مراتب بیشتر از رشد شاخص قیمت در مناطق شهری بوده است؛ به‌گونه‌ای که شاخص قیمت بهمن‌ماه در مقیاس نقطه‌به‌نقطه مناطق شهری حدود ۵/ ۴۱ درصد اما در مناطق روستایی حدود ۷/ ۴۶ درصد رشد داشته است. دلیل شکاف ۵ درصدی تورم بین مناطق روستایی و شهری تفاوت سبد مصرفی آنهاست. خانوارهای روستایی عمدتا مصرف‌کننده گروه «کالاها» و عمدتا زیرگروه «خوراکی»‌‌ها بوده اما خانوارهای شهری بیشتر مصرف‌کننده گروه «خدمات» هستند؛ به این طریق تفاوت ۵ درصدی از طریق سبد مصرفی و تفاوت رشد شاخص قیمت در گروه‌های مختلف توضیح داده می‌شود. بر مبنای گزارش مرکز آمار، تورم ۱۲ ماهه در پایان بهمن سال‌جاری برای گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۳/ ۶۴ درصد اما برای گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» حدود ۵/ ۳۳ درصد بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت در مقیاس سالانه در پایان بهمن‌ماه سال‌جاری حدود ۵/ ۲۳ درصد رشد داشته است؛ به این معنا که سبد مصرفی خانوار نمونه در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه سال‌جاری حدود ۵/ ۲۳ درصد نسبت به بازه مشابه در سال قبل رشد داشته است. در مقیاس سالانه استان کرمان با ثبت ۸/ ۱۸ درصد کمترین و استان لرستان با ثبت ۹/ ۲۷ درصد بیشترین تورم را تجربه کرده است.

 

06-02