او با بیان اینکه تا ثبت این سازوکار ما موفقیت لازم را از سوی اروپا ندیدیم، اظهار کرد: ثبت این سازوکار با کندی بسیار پیش رفت، ثبت این سازوکار ابتدای کار است و خواست و توقع ما از اروپا اجرایی کردن هر چه سریع‌تر آن است. در هفته‌های گذشته و در روزهای آینده مذاکرات کارشناسی فشرده متشکل از وزارت‌خارجه و سایر دستگاه‌های اقتصادی را با کارشناسان اروپایی دنبال می‌کنیم. امیدوارم توقعی که وجود داشت و تاخیری که صورت گرفت در مرحله عمل با سرعت و درایت بیشتری پیش برود و اروپا بپذیرد برای این نوع همکاری‌ها باید تلاش بیشتری کند و نمی‌تواند با صرف زمان و از دست دادن زمان توقع داشته باشد که همه و توقعات خودش از جانب ایران اجرا شود. قاسمی تاکید کرد: به صراحت به اروپا اعلام کردیم مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است و به آنها تاکید شده در این مرحله لازم است این موضوع را با سرعت و جدیت بیشتری پیش ببرند. این دیپلمات ارشد همچنین درباره سازوکار ایرانی هم گفت: این موضوع در بخش‌های ذی‌ربط در ایران در حال بررسی است. مذاکرات کارشناسی در پاریس انجام شد و طی روزهای آتی هم مذاکراتی خواهیم داشت که نمایندگان ارگان‌های ذی‌ربط در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندی هند برای پیوستن به اینستکس

خبرنگاری درباره افزوده شدن هند به سازوکار اینستکس سوال کرد که قاسمی پاسخ داد: براساس خبری که دارم برخی از کشورها با اروپایی‌ها در این زمینه صحبت و اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از اجرایی شدن این سازوکار از این مکانیزم در روابطشان با ایران استفاده کنند. تصورم این است هند یکی از کشورهایی است که علاقه‌مند است از این سازوکار استفاده کند و خواست خود را نیز بیان کرده است.

FATF ارتباطی با اینستکس ندارد

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اینستکس گفت: انتقاد ما از کشورهای اروپایی پابرجاست و تاخیر داشتند، بحث FATF هیچ ارتباطی با سازوکار اینستکس ندارد و ایران کشوری نیست که شرطی بپذیرد و شرط‌پذیر نیست و در بیانیه اروپا هم پیوستن به این کنوانسیون به‌عنوان شرط مطرح نشده و آنچه مطرح شده توصیه است و نمی‌توانند در این خصوص شرطی را مطرح کنند. وی اضافه کرد: درباره FATF و لوایح سه‌گانه و پالرمو ما نظرات کارشناسی خود را به‌عنوان وزارت‌خارجه مثل مجلس و مثل دیگر ارگان‌های دولتی و مجموع دولت با صراحت بیان کردیم و تکرار می‌کنیم که تصویب این لوایح بدون در نظر داشتن سازوکار مالی و بدون هیچ ارتباطی با بحث برجام به نفع کشور و مصالح مردم و اقتصاد و اقتصاد خارجی جمهوری اسلامی ایران است. این دیپلمات ارشد افزود: ما نیازمند هستیم برخی از چرخه‌های ارتباطات بین‌المللی خود را روان‌تر کنیم تا بتوانیم آن بخشی که به دولت در ابعاد اقتصادی و خارجی مربوط می‌شود مثل همکاری‌های بانکی را محقق کنیم.

کوتاهی پاکستان قابل تحمل نیست

سخنگوی وزارت‌خارجه درباره حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد پاکستان به دنبال پیوستن به ائتلاف‌ ضد ایرانی که عربستان و اسرائیل درحال راه انداختن آن هستند، است و واکنش دستگاه دیپلماسی به این اقدامات دولت پاکستان چیست گفت: بعد از حادثه تلخ سیستان و بلوچستان که به شهادت عزیزان ما منجر شد، اقدامات اولیه لازم چه در اسلام‌آباد و چه در تهران دنبال شد، در تماس تلفنی وزیر خارجه پاکستان با ظریف، وی این حادثه را محکوم کرد و درباره همکاری‌های بیشتر که مانع چنین اقدامات ناگواری شود، صحبت‌هایی شده است. او با بیان اینکه ملاقات‌های متعددی را در اسلام‌آباد و تهران داشتیم، تاکید کرد: این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد. برای ما قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتوانند از این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خودشان نسبت به ایران جلوگیری کنند و امیدواریم این ماجرا با اراده بیشتر و تصمیم جدی‌تر در اسلام‌آباد حل‌وفصل شود و ما شاهد افزایش این نوع تنش‌ها در مرزهای شرقی خود نباشیم.

خبرنگاری از قاسمی پرسید که آیا وزارت‌خارجه از طریق مجامع بین‌المللی و سازمان ملل، اقامه دعوی علیه پاکستان را در پی حادثه تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان در دستور کار دارد؟ که وی پاسخ داد: در روزهای اخیر رایزنی‌های بسیاری بین تهران و اسلام‌آباد در سطوح مختلف وجود داشته و ادامه می‌یابد و هر آن چیزی که پاکستان باید به آن متعهد باشد و انجام دهد، با آنها مطرح شد و در این سطح تلاش و موضوع را دنبال می‌کنیم. او ادامه داد: در بحث سازمان ملل و دیگران، تصورم این نیست که اقدام خاصی مطرح باشد. علاقه‌مندیم با پاکستان به‌عنوان همسایه، بتوانیم در رایزنی جدی و فشرده برای تعیین تکلیف وضعیت مرزها و اینکه چه کاری می‌توانند انجام دهند و چه باید انجام دهند که امنیت افزایش یابد و شاهد این مشکلات نباشیم، به‌صورت مستقیم کار کنیم و فعلا در این فضا تلاش‌ها و تماس‌های طرف ایرانی در جریان است. همزمان با این تحولات وزیر خارجه پاکستان ضمن محکوم‌کردن حادثه تروریستی زاهدان اعلام کرد: برای هرگونه همکاری با ایران آماده هستیم. رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز با بیان این‌که«اطلاعات ‌‌مراکز آموزشی مخفی و نیمه‌مخفی گروهک‌های تروریستی ‌‌را در اختیار مقامات پاکستانی ‌قرار دادیم»، گفت: به ‌فشار بر پاکستان تا ریشه‌کنی کامل گروهک‌های تروریستی ادامه می‌دهیم. سردار سرلشکر محمد باقری با بیان اینکه «پاکستان مسوولیت اساسی در دفاع از مرزهای خود و پاکسازی سرزمین همجوار مرزهای ما ‌از این گروهک‌ها ‌را به‌عهده دارد»، تصریح کرد:‌ متاسفانه پاکستان توانایی کمی را در قسمت بلوچستان خود مستقر کرده و ‌‌‌مرزها از سمت کشور پاکستان کاملا باز است. همچنین روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از اقدام قرارگاه قدس در شناسایی و متلاشی کردن خانه‌های تیمی عوامل جنایت تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان، در سراوان و خاش و دستگیری آنان خبر داد.  این تحولات در شرایطی است که وزیر مشاور در امورخارجه عربستان، اتهام دخالت این کشور در حادثه تروریستی خاش را تحریف اذهان خواند. به گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن پست، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امورخارجه عربستان روز دوشنبه با ادعای اینکه ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم است، اظهار کرد که اتهام ایران به عربستان مبنی بر دخالت در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان تحریف اذهان مردم ایران است. پیش‌تر سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی خاش (سیستان و بلوچستان) گفت: اطلاعات موثق وجود دارد که نیروهای اطلاعاتی عربستان با وجود زمینه‌هایی در بلوچستان ایران و پاکستان فعالیت‌هایی را در زمینه ایجاد ناامنی انجام می‌دهند.