وزارت‌خارجه ایران همچنین در این بیانیه تاکید کرده‌است که مرتبط کردن «ساحات»، (سازوکار حمایت از مبادلات تجاری) یا همان اینستکس، با نام قبلی سازوکار ویژه برای تجارت، به اف‌ای‌تی‌اف «غیر قابل قبول» است. در بند یک این بیانیه، وزارت‌خارجه ایران ضمن آنکه تاکید کرده است که به «مواضع» اتحادیه اروپا «ملاحظات و نقدهای جدی دارد»، اما از ثبت سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران استقبال کرده است.  اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ۱۵ بهمن، در جمع‌بندی از موضع خود در قبال ایران مدعی شد که «به شدت نگران» فعالیت موشکی بالستیکی تهران است و از جمهوری اسلامی خواست تا این فعالیت‌ها به‌ویژه پرتاب موشک‌های بالستیک را متوقف کند.

بیانیه اتحادیه اروپا در ۱۲ بند به طیف گسترده‌ای از موضوعاتی که مرتبط با ایران است از جمله برنامه موشکی بالستیک، نقش تهران در منطقه، راه‌اندازی سازوکار‌ ویژه مالی و تجاری، پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پرداخته است. در بخشی از این بیانیه آمده‌است که «ایران به تلاش‌هایش در زمینه افزایش برد و دقت موشک‌هایش ادامه داده و تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی خود را بیشتر کرده است.» در بندهایی از بیانیه پنج بندی وزارت‌خارجه ایران به این موضوعات پرداخته شده است، از جمله آنکه تاکید شده که «موضوع فعالیت‌های دفاعی ایران صرفا دفاعی، بازدارنده و بومی است». در ادامه بیانیه وزارت‌خارجه ایران آمده‌است که موضوع برنامه موشکی «هرگز در دستور کار مذاکره ما با دیگر کشورها نبوده و نخواهد بود». بندی از بیانیه وزارت‌خارجه ایران، به موضوع ادعایی و بی‌اساس برنامه‌ریزی ایران برای انجام «عملیات تروریستی» در اروپا اشاره دارد. وزارت‌خارجه ایران، طرح چنین اتهاماتی را «بی‌پایه» خوانده و آنها را «بی‌اساس و تعجب‌برانگیز» توصیف کرده است.

در این بیانیه، به «حضور و فعالیت آزادانه گروه‌های تروریستی و جنایتکار شناخته شده و دارای شناسنامه برای جهانیان در اروپا» اشاره و به آن انتقاد شده‌ است. در بخش‌های دیگری از بیانیه وزارت‌خارجه ایران، «اکیدا به کشورهای اروپایی توصیه می‌کند که نگاه واقع‌بینانه‌ای به حوادث و مسائل منطقه‌ای داشته باشند و تحت تاثیر جریانات و القائات عناصر مخالف صلح، ثبات و امنیت پایدار منطقه و توسعه روابط میان دولت‌ها و ملت‌ها قرار نگیرند».

در ادامه بیانیه وزارت امورخارجه ایران در مورد موضوع حقوق‌بشر نیز آمده‌ است: «در شرایطی که جایگاه برتر ایران در منطقه به لحاظ رعایت موازین حقوق بشر بر همگان آشکار است، منحرف ساختن افکار عمومی و اصرار بر یک روند نادرست می‌تواند به افزایش بی‌اعتمادی در روابط فی‌مابین بینجامد».

در جمع‌بندی این بیانیه «جمهوری اسلامی ایران خواستار تعامل سازنده و مبتنی بر منافع و احترام متقابل با اتحادیه اروپایی است».