پاسخ‌های ظریف به سه سوال نمایندگان

سوال سیدعلی ادیانی، نماینده قائمشهر، جمشید جعفرپور نماینده لارستان و جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب به ترتیب در مورد علت عدم‌اجرای کامل شرایط مطروحه نه‌گانه از سوی رهبر معظم انقلاب و شرایط مندرج در مصوبه مجلس درخصوص برجام، علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل به کار در امارات متحده عربی و مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین‌المللی در منطقه و سطح جهان بود. پس از توضیحات وزیرخارجه در مورد سوال نخست در مورد برجام مجلس با رای خود پاسخ‌های محمدجواد ظریف را قانع کننده توصیف کرد. نماینده لارستان و نماینده میاندوآب نیز از پاسخ‌های ظریف قانع شدند و رای‌گیری در مورد این دو سوال انجام نشد.

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال سید‌علی ادیانی، نماینده قائمشهر درخصوص علت عدم اجرای کامل شرایط نه‌گانه رهبری و مصوبه مجلس درخصوص برجام، گفت: ایراد گرفتن به دستاوردهای جمهوری اسلامی کار راحتی است، اما نیاز کشور نگاه کردن به شرایط واقعی است و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است.

به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت: اگر نیاز باشد رئیس مجلس جلسه را غیر‌علنی کند تا من بحث‌هایی را مطرح کنم. من وظیفه دارم در برابر خارجی‌ها از منافع ملی کشور دفاع کنم  اما نمی‌توانم همه نکات لازم را بیان کنم. علی لاریجانی نیز در خلال صحبت‌های ظریف گفت: غیر‌علنی کردن جلسه شرایطی را دارد و باید درخواست آن مطرح شود. شما مطالبتان را بگویید. ظریف ادامه داد: برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند. در طول یک سال و نیم گذشته دولت آمریکا تمام تلاشش را کرد که به نحوی از این عهدنامه خارج شود؛ آیا طرف ترکمانچای تلاش کرده بود که از این قرارداد خارج شود؟ پس چرا افتخارات ملی را با نام ترکمانچای می‌نامید؟

وزیر امور خارجه همچنین گفت: آقا ۹ شرط را برای برجام گذاشت و هیات نظارت را هم تعیین کرد. شما بگویید در توافق پاریس و نفتا چه تعهدی بالاتر از تصویب کنگره و امضای رئیس‌جمهور بوده که ترامپ از آن خارج شد؟ چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به اسم جمهوری اسلامی تمام می‌کنیم و افتخار کشور را ترکمانچای می‌نامیم؟ ما تعهد کافی گرفتیم و گزارش هم دادیم، اما رژیم آمریکا از برجام خارج شد؛ کما اینکه از تعهدات دیگرش هم خارج شد.ظریف همچنین گفت: از دولتی که به اصول بین‌المللی پایبند نیست چه توقعی داریم؟ چه کسی می‌گوید که ما بر اساس اعتماد به آمریکا عمل کردیم؟ ما بر اساس تک تک اقداماتی که کردیم اقدامات متقابل را گرفتیم. ما تا پی‌ام‌دی را حل نکردیم روی اراک اقدام نکردیم و تا اورانیوم کیک زرد را از روسیه وارد نکردیم اورانیوم غنی شده را نفرستادیم. تک تک اقدامات ما نسیه نبود بلکه نقد گرفتیم. اگر آمریکا عهدشکنی کرده باید بر سر دولت آمریکا بکوبید نه فرزندان ملت و نه مقاومت ملت.ظریف همچنین گفت: مقاومت ملت باعث شد آمریکا و ۵ قدرت دیگر با ۶ قطعنامه شورای امنیت مقابل ۶-۵ نماینده شما بایستند و بگویند سرمان را کلاه گذاشتند. این ترامپ است که باید به برجام «ترکمانچای» بگوید نه شما. دستاورد ملت را این گونه ارزان نفروشید. این دستاورد ملت بزرگ ما است که بارها ترامپ را به زانو درآورده است. او دو بار مجبور شد از برنامه‌های خود در اجلاس لهستان عقب‌نشینی کند، برای اینکه جمهوری اسلامی ترامپ را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

خروج از برجام تصمیم کشور است

ظریف با طرح این سوال که فکر می‌کنید برای من مشکلی است که از برجام خارج شوم، افزود: این تصمیم با من نیست؛ بلکه تصمیم با کشور است. آن قدر این توافق برای ما منافع داشته که ترامپ دو سال است تلاش می‌کند این منافع را از بین ببرد و امروز منزوی شده است. وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش اظهار کرد: طبق نامه رهبری هیات نظارت بر برجام تشکیل شد که مسوول رسیدگی به مفاد نامه بود و وزارت خارجه هم گزارش خود را مرتب به هیات نظارت داده و هیات بر اساس مصالح کشور تصمیم می‌گیرد که چطور عمل کند. این کاری است که جمهوری اسلامی و وزارت خارجه انجام دادند. ما در نامه‌های متعدد از ابتدای اجرای برجام تاکنون موارد بدعهدی و نقض توسط آمریکا و سایر اعضا را به اطلاع طرف مقابل رسانده و اعتراض کردیم و اقداماتی توسط هیات نظارت تصویب و انجام شده است. پس از طرح سوال نماینده قائمشهر و توضیحات وزیر امور خارجه نمایندگان با ۱۰۲ رای موافق، ۷۱ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

برخورد لازم سیاسی با دولت امارات

در ادامه ظریف در پاسخ به سوال جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان در مورد بازرگانان ایرانی امارات، با بیان اینکه متاسفانه دولت امارات متحده عربی به‌رغم روابط گسترده اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دست به کار اشتباه سیاسی و راهبردی زد، گفت: راهکاری که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه داشته است، علاوه‌بر اقدامات معمول دیپلماتیک، راهکارهای دیگری را برای ایجاد روزنه‌های لازم برای روابط اقتصادی پیگیری کرده است. به گزارش خانه ملت وی تصریح کرد: البته تعدادی از بازرگانان ایران در امارات دچار مشکل شده‌ و تعداد زیادی از آنها به کشورهای دیگر نقل مکان کرده‌اند. ما در وزارت امور خارجه تسهیلاتی را برای آنها فراهم کردیم تا به کشورهای دیگری که روابط بهتری با ایران دارند، نقل مکان کنند. او همچنین گفت که ما برخوردهای لازم سیاسی را با دولت امارات انجام دادیم.

ظریف افزود: روش‌های جایگزین تلاش‌های بسیار خوبی بود که وزارت امور خارجه برای بهبود روابط اقتصادی انجام داد. او با اشاره به تشکیل معاونت اقتصادی گفت: در معاونت اقتصادی یک اداره مبارزه با تحریم داریم که منافذ خروج از تحریم را دنبال می‌کند، اما همان‌طور که عرض کردم وظیفه وزارت امور خارجه تسهیل شرایط و پیدا کردن حوزه‌های همکاری است، همچنین کمک کردن به افرادی که در خارج از ایران فعالیت اقتصادی دارند. در ادامه جلسه بررسی سوال جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب و شاهین‌دژ از وزیر امور خارجه در دستور کار قرار گرفت. به گزارش خانه ملت، وزیر امور خارجه با بیان اینکه تلاش ایران برای ایجاد منافذ اقتصادی روی اروپا متمرکز نیست، گفت: ما به اروپا چشم نداریم اما تلاش می‌کنیم تا ترامپ منزوی شود از این رو برای به انزوا کشیدن ترامپ، اروپا، روسیه و چین از اهمیت عمده‌ای برخوردار هستند. پس از سخنان ظریف محبی‌نیا اعلام کرد که از پاسخ‌های ظریف قانع شده است.

تکذیب تمام  خبرهای استعفا

همچنین محمدجواد ظریف در واکنش به ادعای برخی افراد در فضای مجازی مبنی‌بر خروج ایران از برجام و استعفای وزیر امور خارجه، گفت: هر خبری که در ۲ یا ۳ ماه گذشته مبنی‌بر استعفای بنده در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده است را تکذیب می‌کنم. به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه در ادامه گفت: برخی هم ادعا کردند که به‌خاطر فشارهای بیرونی برای خروج ایران از برجام استعفا دادم، درحالی‌که این موضوعات اصلا مطرح نیست بنابراین این مباحث را هم تکذیب می‌کنم.