محمد شریعتمداری به برخی شروط و تحفظ‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد کنوانسیون‌های مختلف و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنم دو یا سه اظهارنظر مکتوب رهبر معظم انقلاب ذیل نظر شورای‌عالی هماهنگی سه قوه، هم منفردا در مورد هر کدام از این لوایح به صورت جداگانه و هم مجتمعا اخذ شده است؛ یعنی کاملا پیداست که متناسب با روند طبیعی قانونی کار، رهبر معظم انقلاب با تحقق این شرایط موافقت فرموده‌اند. وی با یادآوری شرایط پیش‌روی کشور و تحولات بین‌المللی تصریح کرد: تاخیر در تصویب، ممکن است تبعاتی برای کشور در عرصه‌های گوناگون داشته باشد و انتقالات مالی را با مشکل مواجه کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از این جهت موضوع لوایح چهارگانه مرتبط با FATF برای دولت از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دولت علاقه‌مند است در این فرصت محدود این اقدام به نتیجه برسد. شریعتمداری همچنین اظهار کرد: هیات‌عالی نظارت مجمع برخی تحفظ‌ها درباره این لوایح دارد. امیدواریم این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود و به تصویب برسد تا ما شاهد آثار زیانبار عدم تصویب آن در کشور نباشیم. شریعتمداری در عین حال گفت که او جزو امضاکنندگان این نامه نیست.

کدام وزرا نامه را امضا کرده‌اند؟

در همین حال به گزارش عصر ایران، یک عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری پانا  گفت ۸ نفر از وزرای دولت نامه درخواست تسریع در روند تصویب پالرمو (الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی) و CFT (لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم) به رهبری را امضا کرده‌اند.در همین زمینه یک منبع موثق در وزارت امور خارجه امضای محمدجواد ظریف‌ وزیر امور خارجه را تایید کرد. همچنین برخی منابع دولتی نیز امضای فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد را تایید کردند.به گفته عضو هیات‌رئیسه مجلس علاوه‌بر این دو وزیر، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز این نامه را امضا کرده‌اند. البته شریعتمداری در گفت‌و‌گو با «ایرنا» ضمن تایید اصل نامه گفته است که وی جزو امضا‌کنندگان نبوده است.شنیده‌ها حاکی از آن است که نامه درخواست وزرا برای تسریع در روند تصویب پالرمو و CFT به رهبری حدود سه ماه پیش تهیه و ارسال شده است.

توضیحات مطهری درباره نامه تعدادی از وزرا

در خبری دیگر، دیروز علی مطهری نایب رئیس مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، درخصوص نامه تعدادی از وزیران به مقام معظم رهبری درباره لوایح CFT و پالرمو، توضیح داد: تعدادی از وزرا در نامه‌ای از رهبری درخواست کردند تا ایشان برای تسریع پیگیری لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کنند. نماینده مردم تهران تصریح کرد: تعیین تکلیف دو لایحه CFT و پالرمو قبل از اتمام مهلت FATF موردنظر و توجه وزرا بوده است، از این‌رو از مقام معظم رهبری برای تسریع در تعیین این تکلیف درخواست شده تا از این مهلت عبور نکنیم.