روابط سازنده ایران با اقلیم

به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف پس از پایان دیدارهای خود در بغداد، ظهر دیروز با استقبال نیچروان بارزانی نخست‌وزیر کردستان عراق وارد اربیل شد. محمدجواد ظریف در دیدار با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق با ابراز خرسندی از روابط کنونی اقلیم و جمهوری اسلامی ایران، از بسط و توسعه آن به‌ویژه با افزایش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی از طریق مشارکت و همکاری‌های تجار، صنعتگران و کارآفرینان دو طرف، حمایت کرد. اهمیت تفاهم و همکاری میان اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق، روند تشکیل دولت اقلیم و همچنین مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوریه و لزوم ادامه روندهای سیاسی برای حل مشکلات این کشور از دیگر موضوعات مورد رایزنی وزیر امورخارجه ایران با رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق بود.

ظریف روابط ایران را با عراق و اقلیم کردستان ممتاز و سازنده خواند. بارزانی نیز در دیدار با وزیر امورخارجه ایران روابط اقلیم کردستان عراق با ایران را بسیار با اهمیت توصیف کرد و ارتقا و گسترش آن را از جمله در زمینه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، جزئی از سیاست‌های اقلیم خواند. بارزانی حمایت‌ و پشتیبانی ایران در زمان تهاجم تروریست‌های داعش به اقلیم کردستان را یادآور شد و افزود: مردم کردستان هیچ‌گاه این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد. ظریف نیز در این دیدار، روابط ایران با جمهوری عراق و اقلیم کردستان را دیرینه، ممتاز، سازنده و در حوزه اقتصادی و بازرگانی روبه توسعه و گسترش توصیف کرد. طرفین همچنین درخصوص مسائل منطقه با تاکید بر اهمیت احیای کامل صلح، ثبات و امنیت تبادل‌نظر کردند. اهمیت تفاهم و همکاری میان اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق، روند تشکیل دولت اقلیم و همچنین مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوریه و لزوم ادامه روند‌های سیاسی برای حل مشکلات این کشور از دیگر موضوعات مورد رایزنی وزیر امورخارجه کشورمان با رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق بود. ظریف همچنین با مسرور بارزانی، مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

این اولین دیدار یک مقام رسمی ایران پس از شکست همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در سال گذشته است که منجر به استعفای مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق شد.

ایران همیشه در کنار ما ایستاده است

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز با اشاره به سفر وزیر امورخارجه ایران به اربیل گفت: سفر ظریف به روابط مستحکم ایران با کردستان و عراق تاکید دارد و روابط ایران و اقلیم کردستان بر پایه‌های قوانین بین‌المللی درحال گسترش است. نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در سخنرانی خود در یک کنفرانس اقتصادی میان ایران و کردستان عراق که محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران نیز در آن حضور داشت، گفت:«ما از ایران تشکر می‌کنیم که در روزهای سخت به‌رغم مشکلاتی که داشتند در کنار ما ایستادند.» بارزانی در ادامه به سخن محمد جواد ظریف که گفته بود بمباران حلبچه تمام مردم ایران را به گریه درآورد اشاره کرد و افزود: اگر ایران نبود صدای حلبچه به جهان نمی‌رسید، ایران دائما درهایش به روی ما باز بود و ملت ایران با مردم اقلیم کردستان برادر و دوست هستند.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان در ادامه گفت: اقلیم کردستان پس از عبور از جنگ با داعش، بحران پناهندگان و همچنین بحران‌های اقتصادی وارد مرحله جدیدی شده است و این مساله بر گسترش روابط ایران و اقلیم براساس قوانین بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت. براساس این گزارش، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به زبان فارسی تجار و مسوولان ایرانی را مورد خطاب قرار داده و بر گسترش همکاری با ایران تاکید کرده است.

برنامه‌های ظریف در اربیل

مرتضی عبادی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل با اعلام سفر ظریف به کردستان عراق گفت: محمدجواد ظریف، روز یکشنبه به منظور تعمیق هرچه بیشتر روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق رهسپار بغداد شد و در مدت اقامت خود در پایتخت علاوه بر همتای خود با برهم صالح رئیس‌جمهور و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی ریاست پارلمان و دیگر شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین با بزرگان و نمایندگان اقلیت‌های دینی عراق دیدار و تبادل‌نظرکرد.

سرکنسول ایران در اربیل با بیان این مطلب که وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پس از انجام دیدارهای سیاسی و اقتصادی خود در اربیل رهسپار سلیمانیه خواهد بود، تاکید کرد: سفر وزیر امورخارجه به اربیل آن هم در راس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با همراهی فعالان حوزه تجاری و بازرگانی و مدیران شرکت‌های فنی و مهندسی به اقلیم کردستان، نشان از اهمیت ویژه این منطقه برای جمهوری اسلامی ایران دارد و لذا همایش بررسی راهکارهای توسعه روابط دوجانبه اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق که با حضور مقامات، تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی در اربیل برگزار می‌شود، مورد توجه ویژه ظریف خواهد بود. سرکنسول ایران در اقلیم کردستان در ادامه صحبت خود تاکید کرد: با توجه به اینکه حدود سه میلیارد دلار از واردات عراق از ایران از طریق گذرگاه‌های مشترک با اقلیم کردستان انجام می‌پذیرد، بنابراین دومین نشست هم‌اندیشی و بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی طرفین در سال‌جاری از بدو ورود هیات به اربیل در محل اتاق بازرگانی اقلیم آغاز به کار کرد و مقامات اقتصادی در جلسه‌ای رو در رو زمینه‌های ارتقای سطح روابط را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. او افزود: البته همایش اقتصادی بزرگی نیز در سلیمانیه قرار است برگزار شود. عبادی اظهار امیدواری کرد که سفر ظریف به اقلیم کردستان عراق همچون گذشته منشأ خیر و برکت در ارتقای سطح روابط فی‌مابین باشد.

تاکید بر تقویت روابط اقتصادی

همزمان با برگزاری همایش اقتصادی مشترک ایران و اقلیم در اربیل، مسوولان سیاسی و اقتصادی کردستان عراق خواستار تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران شدند. به گزارش «ایرنا» رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق در حاشیه این همایش گفت: «حجم روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق درحال‌حاضر بالغ بر ۶ میلیارددلار بوده و در راستای گسترش روابط اقتصادی فی‌مابین مشکلات شرکت‌های اقتصادی فعال در اقلیم کردستان عراق مرتفع می‌شود.» او درخصوص مشکلات شرکت‌های ایرانی فعال در اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: پیش از این انتقال پول از طریق بانک و کنسولگری به‌خصوص در زمانی که اقلیم دچار بحران مالی شد میسر نبود. او در ادامه افزود: به دستور نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، یک کمیته مشترک برای حل و فصل مشکلات و موانع موجود بر سر راه تجار و شرکت‌های ایرانی تشکیل می‌شود. معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز روز سه شنبه در سخنانی در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و اقلیم اعلام کرد دولت روحانی اراده جدی برای برطرف کردن موانع موجود بر سر راه روابط اقتصادی با اقلیم را دارد و در این راستا می‌کوشد با توسعه روابط بانکی و ارائه تسهیلات حمل‌ونقل در راستای توسعه روابط اقتصادی با اقلیم گام بردارد.