سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: این نشان می‌دهد آنان ساختارهای لازم را به اندازه کافی برای تحقق این سازوکار در اختیار ندارند و شدیدا تحت فشار آمریکا هستند. آمریکا سعی می‌کند به هر قیمت ممکن و با استفاده از تمامی ابزارها مانع تحقق این همکاری ایران و اروپا شوند. قاسمی گفت: ما گلایه‌مند هستیم و تذکرات لازم را به اتحادیه اروپا داده‌ایم. ما از ابتدا هم منتظر آنان نبودیم و مسیر خود را با جدیت دنبال می‌کنیم. او اضافه کرد: برای ما این سازوکار آزمونی است تا بتوانیم در نوع رابطه و سرمایه‌گذاری‌های آینده ایران در حوزه اروپا تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهیم. قاسمی افزود: آنان امیدوار هستند که دیر یا زود به این تفاهم برسند. از نظر ما تاخیرهایی وجود دارد؛ ولی پیام‌هایی که دریافت می‌کنیم این است که به‌رغم همه مشکلات علاقه‌مندی برای این سازوکار وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم این بحث پایان یافته است.

حضور ۳ کاردار و ۳ سفیر اروپایی در وزارت‌خارجه

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه نشستی در وزارت‌خارجه کشورمان با جمعی از کاردارها و سفیران اروپایی در مورد تحریم‌ها برگزار شده که باعث عصبانیت طرف ایرانی شده است، گفت: دیپلمات‌های کشورهای مختلف هر روز به وزارت‌خارجه رفت‌وآمد می‌کنند و ما با کشورهای اروپایی تعامل داریم. او افزود: موضوعی که مدنظر شما است این است که سه کاردار و سه سفیر اروپایی که مجموعا ۶ نفر بودند در وزارت‌خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگوهایی در مورد وضعیت و تحولات اروپا و روابط با ایران داشتند. قاسمی بیان کرد: در این دیدار طرف ایرانی پاسخ‌های لازم را داده و اعلام کرده اقدام طرف اروپایی در ادامه تحریم‌ها ناپسند، غلط و غیرقابل قبول و برای کشورمان شگفتی‌ساز بوده است، بنابراین ما اعلام کردیم که حق ایران پابرجاست که عکس‌العمل‌های لازم را در قبال این حرکت‌های اروپا به عمل آورد و ما این اقدام را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت.

شایعه استعفای ظریف

قاسمی در پاسخ به اینکه عده‌ای هفته گذشته بحث استعفای ظریف را مطرح کرده‌اند هدف آنان از بیان این‌گونه موضوعات چیست، گفت: واضح و مبرهن است که یک جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی آغاز شده که هدف آن تضعیف ایران در مقابل اقدامات ظالمانه آمریکا است. این موضوع هوشیاری و هوشمندی حوزه رسانه را بیشتر می‌طلبد. او تاکید کرد: این خبر تکذیب شد و دروغ بوده است، زمانی که این خبر منتشر شد دکتر ظریف در هند مشغول تلاش و فعالیت بودند هدف کینه‌توزان برخورد با شخصیت‌های ملی اثرگذار و موثر کشورمان است که با تمام توان در حال خدمت به مردم هستند. سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار کرد: برداشت می‌شود که ممکن است این شایعات از سوی برخی سوداگران اقتصادی بوده باشد که در پی این اخبار می‌خواهند بر بازار اقتصادی کشورمان در کنار آمریکا تاثیرگذار باشند و علاقه‌مند به تضعیف معیشت مردم هستند.

سفر ظریف به عراق

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه در مبادلات میان ایران و عراق از دلار و دینار استفاده نمی‌شود پس مبادلات چگونه انجام می‌گیرد و در سفر محمدجواد ظریف به عراق چه مکانیزمی پیش‌بینی شده است، گفت: همان‌گونه که منتظر SPV نماندیم و کار خود را دنبال کردیم این کار را نیز دنبال خواهیم کرد ما در این زمینه مشکلی نداریم. قاسمی تاکید کرد: مکانیزم‌های لازم با بسیاری از کشورهای منطقه تعریف شده و ما در مورد چگونگی نوع مبادلات صحبت نمی‌کنیم؛ زیرا با دشمنانی مواجه هستیم که تلاش دارند هر گام رو به جلوی ما را متوقف کنند.

پرتاب دو ماهواره

در ادامه بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایران قصد دارد ۲ ماهواره با موشک‌های ساخت داخل به فضا پرتاب کند، گفت: اظهارنظر پمپئو و مقام فرانسوی یک موضع‌گیری نابجا و غلط است و آنان سخن مغلطه آمیز در این حوزه بیان می‌کنند.

او افزود: ایران به‌عنوان کشوری مستقل طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از تکنولوژی‌های موجود را برای پیشرفت کشورمان دارد و در این مسیر نیز حرکت می‌کند. ما در مسیر حرکت خود معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم بود. قاسمی اضافه کرد: در این موضوع ما در گذشته با یک کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم. توافقات اولیه حاصل شد. متاسفانه یا خوشبختانه طرف اروپایی به تعهدات خود عمل نکرد. قاسمی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه خود در انتظار دیگران نخواهد بود و با استفاده از امکانات بومی و دانشمندان خود و برای پیشرفت تلاش می‌کند. سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: بعد از اینکه با کوتاهی یک کشور اروپایی و یک شرکت مشخص روبه‌رو شدیم کار خود را دنبال کردیم و با موفقیت در حوزه فضایی رسیدیم این بحث منافات با قطعنامه سازمان ملل ندارد. قاسمی افزود: آنچه که دیگران می‌گویند که این موضوع خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است به هیچ‌وجه درست نیست. آنان می‌خواهند تلاش مذبوحانه علیه ایران ایجاد کنند. او گفت: ماهواره‌هایی که در این حیطه روی آنها کار می‌کنیم از لحاظ ساختار فنی، سرعت، برد و موتور آن با سکوهای پرتابی که متعلق به موشک‌های نظامی است متفاوت است و شباهتی با هم ندارد. از این رو کاملا مشخص است که اقدام ما غیرنظامی است و در راستای تلاش‌های علمی است. قاسمی تصریح کرد: این اقدام در راستای پیش‌بینی‌های هواشناسی و رصد علمی خواهد بود و تکنولوژی کاملا بومی خواهد داشت که در این راستا اقدامات عمده‌ای انجام شده است.

لهستان به مسیر منطق بازگردد

قاسمی در پاسخ به سوالی در باره اینکه وزارت‌خارجه لهستان بیانیه داده که برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی حق ما است، نظر شما در این باره چیست، گفت: قطعا لهستان حق دارد در کشور خود کنفرانس برگزار کند؛ ولی این حق را ندارد که کنفرانسش در مسیری باشد که برخلاف کشوری مستقل که روابط دیرینه و کهنی با آنان دارد باشد. وجود بیش از ۱۲۰ هزار لهستانی در جنگ جهانی دوم در ایران که آواره جنگی بودند و پناه دادن ملت ایران نشانه انسانیت مردم ایران است، آنان نباید این‌گونه برخورد کنند. سخنگوی وزارت امورخارجه عنوان کرد: در روزهای آینده در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد؛ ولی امیدواریم دولتمردان لهستان این رویه را تغییر دهند و به مسیر منطق بازگردند.