واکنش دوباره رضایی به منتقدان عملیات کربلای4

رضایی در این همایش ضمن اشاره به اتفاقات دوران دفاع مقدس اظهار کرد: امروز باید چرایی ماندگاری حماسه دفاع مقدس را فهمید، هر بار که سعی در خاموش کردن آن کردند، بیشتر شعله‌ور شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی تخریب‌ها علیه دفاع مقدس تصریح کرد: برخی به ما می‌گویند از جنگ صحبت نکنید، می‌گویند در اصل چرا جنگ کردید؟ در مورد این موضوعات باید ابتدا معلوم کرد که برای روشنگری می‌گویند یا تخریب، در ایام مختلف سال چون نسل‌ها تغییر می‌کنند، دشمنان سعی می‌کنند شبهه ایجاد کنند. از همین موضوع باید فهمید که جنگ و دفاع مقدس بسیار مهم است. مردم هم بسیار به دفاع مقدس اهمیت می‌دهند.

وی ادامه داد: امروز عده‌ای به شهدای ما در کربلای ۴ و ۵ ایراد می‌گیرند، خجالت بکشید! امروز این همه به مردم فشار وارد شده است ولی عده‌ای هنوز به‌دنبال توافق با غرب هستند. امروز ترامپ می‌گوید باید دوباره برجام را بنویسید، اگر صدام هم بعد از قطعنامه پیروز می‌شد، درخواست قطعنامه جدید می‌کرد. صدام از متحدانش خشمگین بود و به این دلیل به کویت حمله کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر جنگ بلاتکلیف می‌ماند، صدام به کویت حمله نمی‌کرد و آمریکا هم به عراق سرازیر نمی‌شد و ما هنوز شاهد موجودی به نام صدام در عراق بودیم. کربلای ۴ و ۵ سرنوشت جنگ را تغییر داد.

محسن رضایی هفته گذشته در توییتی در سالگرد عملیات کربلای۴ نوشته بود: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد.» انتشار این توییت بلافاصله با واکنش‌های گسترده کاربران فضای مجازی مواجه شد. بیشتر کاربران با برجسته کردن بخش‌هایی از اظهارات رضایی مبنی‌بر «فریب بودن» عملیات، خواستار روشن شدن زوایای پنهان این عملیات شدند. فعالان سیاسی و برخی از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز در رشته توییت‌ها و گفت‌وگوهایی به انتقاد از توییت او پرداختند. به‌دنبال آن رضایی سه‌شنبه هفته پیش با حضور در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» در سخنانی گفت که «از توییت او برداشت اشتباه شده و اگر به سه روز قبل بازگردد توییت خود را اصلاح می‌کند و دقیق‌تر خواهد نوشت.» او همچنین با بیان اینکه سعی می‌کنم پس از این در توییتر کمتر صحبت و در فضای بازتر اظهارنظر کنم تا شبهاتی پیش نیاید، تصریح کرد: «در توییتی که زدم پشت‌پرده‌هایی وجود دارد که به‌دلیل مصلحت کشور نمی‌توانم آنها را بیان کنم.»

لزوم پرهیز از روایت‌های تعجیلی

در همین حال روز گذشته، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دومین همایش سراسری راویان انقلاب و دفاع مقدس بر لزوم پرهیز از روایت‌های تعجیلی از دفاع مقدس تاکید کرد.او در این همایش گفت: حوادث مربوط به دفاع مقدس در یک دوره تاریخی خاص و با پیچیدگی بسیار بالا اتفاق افتاده است. برای همین نباید تحلیل قشری و تعجیلی نسبت به آنها داشته باشیم. سرلشکر باقری که در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سخن می‌گفت، افزود: بسیاری از واقعیت‌های دفاع‌مقدس هنوز مشخص نشده و زوایای مختلف آن نیز بیان نشده است و کسانی که با عبارات کوتاه و نگاه اولیه بخواهند راجع به عملیات‌های دفاع‌مقدس اظهارنظر کنند قطعا در آن نقص و خطا به وجود خواهد آمد. ما باید قدر دفاع‌مقدس، ایثارگری‌ها و تلاش‌های انجام شده در آن دوران را بدانیم و از روایت‌های تعجیلی پرهیز کنیم تا موجب نگرانی و دلسردی خانواده‌های شهدا و ملت ایران نشویم. این فرمانده دوران دفاع مقدس در رابطه با فعالیت‌های انجام شده در عملیات کربلای۴ توضیح داد: برای این عملیات بیش از ۹ ماه کار اطلاعاتی و شناسایی انجام شد. منطقه و صحنه نبرد آماده‌سازی شد و کارهای مهندسی انجام دادیم، اما دشمن از پشتیبانی‌های بزرگ اطلاعاتی وجاسوسی برخوردار بود و انواعی از اقدامات اطلاعاتی در اختیارش قرار داشت به همین واسطه بعضی از زوایای عملیات مورد اطلاع دشمن قرار گرفت اما این به معنای لو رفتن کل عملیات و منتفی شدن آن نبود. عملیات کربلای ۴ انجام شد، توفیقاتی هم داشت اما در مجموع ناموفق بود.هنر بزرگ این بود که در همان مراحل اولیه عملیات قطع شد. حدود هفت درصد از نیروهای ما وارد عملیات شدند اما مابقی نیروها ذخیره ماندند و ظرف دو هفته عملیات کربلای‌۵ طراحی و اجرا شد. از آنجا که برای انجام عملیات کربلای‌۵ همه چیز آماده بود ۱۴‌روز بعد کربلای۵ را در آن منطقه انجام دادیم. این عملیات آن‌قدر پیش رفت که دنیا خوف آن را داشت که بصره و بغداد مورد تصرف قرار بگیرند. بر همین اساس قطعنامه ۵۹۸ تصویب شد و سازمان ملل بخش زیادی از خواسته‌های ملت ایران را در این قطعنامه لحاظ کرد. در نهایت عراق به‌عنوان متجاوز در جنگ شناخته شد. این دستاوردها از برکات انجام عملیات‌های کربلای۴ و ۵ بود.

سردار غیب‌پرور، مسوول سازمان بسیج مستضعفین نیز در دومین همایش سراسری راویان انقلاب و دفاع مقدس که در سالن شهید فهمیده مجتمع ۵ آذر برگزار شد، با اشاره به سالگرد عملیات کربلای۵ گفت: در این روزها رخداد کربلای۵ اتفاق افتاد و این مهم پس از عملیات ناموفق کربلای ۴ انجام شد. حال امروز نمی‌خواهم در مورد این موضوع صحبت کنم چون مشکلی هم از مردم حل نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: در عملیات بزرگ کربلای۵ رحمت الهی نازل شد و رهبری هم گفتند که سپاه، عاشورا را در کربلای۵ مشق کرد و اگر کسی این ایام را فراموش کند، از اردوگاه انقلاب خارج شده است.