روایت شمخانی از درخواست آمریکا برای مذاکره عكس: ایرنا

اشاره علی شمخانی به سفر اخیر او به افغانستان برای مذاکره با گروه طالبان است. به گفته شمخانی درجریان همین سفر بود که آمریکایی‌ها از طریق یک واسطه پیام دادند که برای مذاکره با ایران آماده هستند.  این اولین‌بار نیست که مقامات ایران ازدرخواست آمریکا برای مذاکره در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ سخن می‌گویند. پیش ازاین نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان اعلام کرده بود «سال گذشته آمریکا ۸ بار مستقیم و امسال ۳ بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت که بر مبنای عزت مردم نپذیرفتم.»  رئیس‌جمهوری همچنین آذرماه سال‌جاری اعلام کرد که در جریان نشست سازمان ملل، دولتمردان آمریکا از طریق ۴ تن از رهبران جهان درخواست مذاکره با اورا داشتند. 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز مردادماه سال‌جاری خواستار مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران شده بود که این درخواست با پاسخ حسن روحانی مبنی بر اینکه «همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد» روبه‌رو شده بود. آن‌سو اما آمریکا نیز بارها مدعی درخواست ایران برای مذاکره با این کشور شده است. ادعاهایی که البته ازسوی مقامات ایران تکذیب شده است. آخرین‌بار۱۶ دی ماه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بابیان اینکه اقتصاد ایران تحت‌تاثیر خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها به‌شدت ضربه خورده است، مدعی شد: «شرایطشان خوب نیست. آنها خواستار مذاکره با آمریکا هستند.» درواکنش به این ادعا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه گفت: ترامپ صرفا آرزوهای باطل و محال خود را بیان می‌کند که با واقعیت‌های موجود هیچ تطابقی ندارد. او می‌داند جمهوری اسلامی ایران دهه‌هاست با فشارها و سیاست‌های تحریمی آمریکا آشنا و رودررو است. به گزارش «ایرنا» قاسمی افزود: خیال‌پردازی و اقدامات خصمانه ایالات‌متحده آمریکا تاکنون به‌رغم همه تلاش‌های کینه‌توزانه آنها نسبت به مردم ایران راه به‌جایی نبرده و بی‌شک در آینده نیز نخواهد برد. اودرادامه اظهارات ترامپ را بازگویی وارونه حقیقت و سخنانی بی‌منطق و از سر نفرت توصیف کرد وگفت که این دولت خود اوست که وضع خوبی در رابطه با ایران ندارد و خواهان گفت‌وگو با ایران است.  درهمین راستا علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز روز گذشته درحاشیه همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا تاکید کرد که ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده و آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند، تاریخ مذاکرات هم این موضوع را تایید می‌کند.  به گزارش خبرگزاری فارس، شمخانی همچنین گفت: مساله دیگر این است که این آمریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنند نه جمهوری اسلامی ایران و آنها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند. پیش از این نیز حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا، گزارش یک روزنامه کویتی درباره دیدار پنهانی دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و آمریکا در لندن با وساطت عمان و برخی کشورهای اروپایی را تکذیب کرده بود. 

اهل مذاکره با افراد بی‌منطق نیستیم

به هرترتیب دریابان علی شمخانی روز گذشته در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزارشد، با اشاره به اقدامات آمریکا درقبال ایران گفت: این چهارمین موج تحریمی است که ما از سوی آمریکایی‌ها با آن روبه‌رو می‌شویم. آنها سخت‌ترین تحریم‌ها را در زمان دموکرات‌ها اعمال کردند، ولی چرا در آخر، اوباما با ایران مذاکره کرد، درحالی‌که میل باطنی‌شان بر این بود که تمام پیچ و مهره‌های توانایی غنی‌سازی ایران را بازکنند، چرا نتوانستند؟ چه کسی پیشنهاد مذاکره داد؟ آنها به‌خاطر اینکه تحریم‌ها موثر نبود، این پیشنهاد را دادند. درست است که بر اثر تحریم‌ها ملت ایران تحت‌فشار قرار گرفت، ولی توانایی هسته‌ای ما نیز ارتقا پیدا کرد. آنها چون دیدند تحریم‌ها تاثیری ندارد، به گزینه حمله فکر کردند، ولی از سوی دیگر نیز با توجه به سابقه تاریخی ملت ایران متوجه شدند که از این طریق نیز به نتیجه‌ نمی‌رسند، چراکه ایرانی‌ها ثابت کرده بودند تا صدام را دفن نکنند، دل نمی‌کنند و اگر اقدامی هر چند کوچک علیه ایران صورت بگیرد به جنگی گسترده تبدیل خواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه متوجه شدند گزینه جنگ فایده‌ای ندارد به مذاکره روی آوردند.  او با بیان اینکه البته ما اهل مذاکره با افراد بی‌منطق نیستیم، به سابقه بدعهدی آمریکایی‌ها در نوع رفتار با ایران از جمله در بحث تعامل در رابطه با افغانستان و موضوع برجام اشاره کرد و یادآور شد: خروج آنها از برجام بر قُطر بد‌عهدی آنها افزود.  به گزارش «ایسنا» شمخانی با بیان اینکه در آن دوران آنها مجبور شدند حق غنی‌سازی ایران را به‌دلیل تولید قدرت در توانایی فنی هسته‌ای و همچنین مقاومت ایران به رسمیت بشناسند و آنها قبل از مذاکرات متعهد به این موضوع شدند، تاکید کرد: کاری که ترامپ کرد این بود که به تعهد دولت آمریکا خدشه وارد کرد. از بر جام عبور کرد و قطعنامه ۲۲۳۱ را مورد خدشه قرار داد. اکنون نیز پیام می‌دهد. ترامپ به دروغ می‌گوید که ایران پیام می‌دهد. او با بیان اینکه آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد، اظهار کرد: ایران راهبرد عدم تسلیم در برابر آمریکا و مایوس‌سازی او را اتخاذ کرده است. 

خروج اجباری آمریکا از منطقه

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها جهت ایجاد بی‌ثباتی در ایران و حوادث دی ماه اظهار کرد: مردم ایران نگاه خوبی به ترامپ ندارند و از او متنفرند. ملت ایران در سال ۲۰۱۸ در سایه سیاست‌های راهبردی ثبات‌ساز، در چهار گوشه منطقه پر از تنش خود ثبات، اتکا به نفس و زنجیره مقاومت شکل داد. چنان که شامات، بحر احمر و مدیترانه محل مانور ملت‌های آزاد این منطقه شد و بی‌ثبات‌سازان مجبور به خروج اجباری از این منطقه شدند. در سال ۲۰۱۹ نیز این وضعیت تثبیت می‌شود.  شمخانی تاکید کرد: انتهای سال ۲۰۱۹ خروج اجباری آمریکا روند دیگری پیدا می‌کند و آن آغاز خروج آمریکا ازمنطقه است. البته خروج آنها از افغانستان ۱۷ سال طول کشید و مسیر دوم نیز زمانبر است. آمریکا و بی‌ثبات‌سازان در منطقه چاره‌ای ندارند که از این منطقه خارج شوند و ما سربازان این راهبرد خواهیم بود.  به گزارش «ایرنا» شمخانی با بیان اینکه امروز «جان بولتون» بر مبنای بولتن‌های منافقین تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: این برای حکومتی که ادعا دارد، زشت است بولتن‌هایی که برای جلوگیری از ریزش نیرو توسط منافقین تهیه می‌شود را مبنای تصمیم‌گیری راهبردی علیه ایران قرار دهد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی خطاب به جان بولتون تاکید کرد: لااقل واژه‌های بولتن منافقین را عوض کنید و عین همان جملات را در سند امنیت ملی خود وارد نکنید. 

اتمام زمان اروپا 

در ادامه این همایش شمخانی با اشاره به سیاست تحریم آمریکا علیه ایران، گفت: کسی نفی نمی‌کند که این تحریم‌ها به ملت ایران فشار می‌آورد، ولی مردم ایران تسلیم نمی‌شوند. ما حتما از این گردنه عبور می‌کنیم. شمخانی همچنین گفت: کسانی نیز که متعهد به همکاری با ایران در برجام بودند باید جوابگو باشند. دیگر زمان تمام شده است.  به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه افزود: فرصت اروپایی‌ها برای ادای تعهدات برجامی در قبال کشورمان به‌ویژه کانال ویژه مالی (SPV) پایان یافته است. 

کسی نمی‌تواند گزینه نظامی علیه ما داشته باشد 

دبیر شورای امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تهدید نظامی علیه ایران در سال ۲۰۱۹، با اشاره به قدرت نظامی ایران و بازدارندگی که نیروهای مسلح ایران از آن برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع و تجربیاتی که دشمنان در این زمینه به دست آورده‌اند کسی نمی‌تواند گزینه جنگ یا گزینه نظامی را علیه ایران داشته باشد و این براساس ادراکات واقعی است. آنها این را می‌دانند که اقدام نظامی ولو کوچک علیه ایران، کوچک نخواهد بود. قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ما پاسخگوی تهدیدات است. 

ایران نیرویی درسطح منطقه ندارد 

به گزارش «ایسنا» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در حاشیه همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا، گفت: ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند؛ نیروهای ما مستشاران نظامی بودند و تنها بحث مشاوره را انجام می‌دادند و ملت‌های منطقه در عراق، سوریه، افغانستان و یمن خود از کشورهایشان دفاع می‌کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.  به گزارش «ایرنا» او درباره ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه تاکید کرد: ما روند مذاکرات آستانه را دنبال می‌کنیم و بعد از سرکوب تروریسم یک کار مشترک میان طرفین درحال اجراست تا بتوانند در روند تکمیل قانون‌اساسی و واگذاری قدرت به مردم همکاری داشته باشند. این همکاری به‌دلیل پیروزی‌های اخیر فراهم شده است. البته در شرق فرات موضوع پیچیده‌تر است و نیاز به مذاکرات بیشتری میان طرفین احساس می‌شد. 

سه سیاست ثابت جمهوری اسلامی 

علی شمخانی همچنین گفت: ملت‌های منطقه در شکل‌گیری جبهه مقاومت نقش بسزایی داشتند و ما باید این موضوع را در چهلمین سال پیروزی انقلاب تبیین کنیم.  به گزارش «ایرنا» او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سه سیاست ثابت در جهت ثبات‌سازی دارد، افزود: دشمن نام اقدامات خود را اقدامات بشردوستانه می‌گذارد اما وقتی به ما و دیگران می‌رسند، بحث صدور انقلاب و هدررفت منابع ملی را مطرح می‌کنند.  دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر ملت آزاده‌ای مشابه همان اقدامات را انجام دهد، متهم می‌شود اما سیاست جمهوری اسلامی همیشه امنیت دسته جمعی بوده و مخالفت با تغییر مرزها رکن دوم و مخالفت شدید با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای رکن سوم این سیاست است. 

اشتباهات آمریکا 

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور دربخش دیگری ازسخنانش با اشاره به حضور ۱۷ ساله آمریکا در افغانستان، اظهار کرد: آمریکایی‌ها به‌‌رغم اینکه سال‌هاست در این کشور حضور داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند هیچ کدام از مولفه‌های امنیتی خود را در این کشور تامین کنند، چنان که درحال‌حاضر شاهد افزایش کشت موادمخدر، کشته شدن انسان‌های بی‌گناه، افزایش ناامنی در منطقه و حضور داعش در این کشور هستیم. بنابراین آمریکایی‌ها چاره‌ای ندارند که از افغانستان خارج شوند.  شمخانی با اشاره به عملکرد اشتباه آمریکایی‌ها در عراق از زمانی که به این کشور حمله کرده‌اند، گفت: آنها مردم عراق را تحقیر کردند، جنگ شیعه و سنی راه انداختند، داعش را راه‌اندازی کردند و ما می‌بینیم که با توجه به سابقه ذهنی مردم عراق، افغانستان و سوریه از آمریکا دیگر آنها جایی برای ماندن در این کشورها ندارند.