به نوشته روزنامه قطری العربی الجدید چاپ لندن، یک منبع رسمی آگاه از مذاکرات قاهره در رابطه با مساله سوریه اعلام کرد که شرط کشورهای چهارگانه عربی (عربستان، امارات، بحرین، مصر) برای بازگشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به یکی از کرسی‌های اتحادیه عرب در اجلاس آتی که قرار است ماه مارس برگزار شود این است که سوریه موضعی علنی در رابطه با پایان دادن به نفوذ ایران در این کشور اتخاذ کند و تضمین‌هایی در این رابطه بدهد. این منبع افزود: «در صورت قبول این پیشنهاد از سوی بشار اسد، پایتخت‌های تمام کشورهای عربی به روی او باز خواهد شد، همچنین راه حکام عرب به سوی دمشق به‌طور رسمی باز خواهد شد.» این منبع مصری همچنین گفت: «قاهره و برخی کشورهای عربی درحال بررسی یک پیشنهاد آمریکایی هستند که براساس آن نیروهای عربی جایگزین نیروهای آمریکایی در شمال سوریه خواهند شد.» 

براساس این گزارش، نشست اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائم قرار بود روز یکشنبه برگزار شود اما به دلایل نامعلومی این نشست به روز چهارشنبه آتی موکول شد. برخی منابع اعلام کردند که دلیل تعویق این نشست، مربوط به تحرکات برخی کشورهای عربی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب قبل از اجلاس ماه مارس است. به گزارش «ایسنا» پیش از این یک منبع در وزارت‌خارجه سوریه اعلام کرد که سفارت امارات در دمشق، پایتخت سوریه، رسما بازگشایی شد. در مراسم بازگشایی سفارت امارات، «عبدالحکیم ابراهیم»، مشاور و «یوسف النعیمی»، کاردار امارات و «حسین عبدالله بلوچی»، وابسته اداری سفارت و برخی از سفرای کشورهای عربی و نماینده وزارت‌خارجه سوریه حضور داشتند. بعد از آن نیز وزارت‌خارجه بحرین رسما اعلام کرد که سفارت این کشور فعالیت خود در سوریه را از سر می‌گیرد.

وزارت امورخارجه بحرین بر اهمیت تقویت نقش کشورهای عربی در حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده است. بحرین از جمله کشورهایی بود که از سرنگونی دولت قانونی سوریه و تسلط تروریست‌ها بر این کشور حمایت می‌کرد. پیش‌تر دولت سوریه از هرگونه اقدام عربی در راستای بازگشت سفارت‌ها به دمشق و از سر گرفته شدن فعالیت آنها استقبال کرده بود. برخی سفارت‌های کشورهای عربی از سال‌ها قبل در پی آغاز بحران سوریه بسته شدند. پیش از این، عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان در سفری غیرمنتظره به دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و در مورد تحولات اوضاع در این کشور و منطقه گفت‌وگو کرد.

براساس این گزارش، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امورخارجه نیز پیش از این در واکنش به بازگشایی سفارت کشورش در دمشق در صفحه توییتر خود نوشت: «تصمیم دولت امارات برای از سرگیری فعالیت‌های سیاسی و دیپلماسی در دمشق بعد از بررسی‌های عمیق و رسیدن به این نتیجه که مرحله آتی نیازمند حضور و ارتباط کشورهای عربی با پرونده سوریه است و همچنین با عنایت به توجه ویژه به سوریه، ملت آن، حاکمیت و یکپارچگی آن انجام شد. با توجه به نفوذ منطقه‌ای ایران و ترکیه، ایفای نقش کشورهای عربی در سوریه ضروری‌تر شد و امارات امروز با حضور در دمشق به‌دنبال عملی کردن این نقش‌آفرینی است تا کشورهای عربی در پایان دادن به پرونده جنگ و ایجاد صلح و ثبات برای ملت سوریه مشارکت داشته باشند.» او در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه نیز با اشاره به اینکه قرار است در مرحله آتی هیاتی از امارات به سوریه سفر کند و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیازمند توافق عربی است مدعی شد: «ازسرگیری ارتباطات با دمشق اجازه دخالت ایران در این کشور را نمی‌دهد.»