گرای امنیتی طالبان به ایران

سخنگوی طالبان ادامه داد: «همه به یاد دارند که کشورهای اسلامی در زمان جهاد علیه شوروی همکاری خوبی با افغان‌ها داشتند که یکی از همین کشورها ایران بود. افغان‌ها و بسیاری از کشورهای منطقه دقیقا به یاد دارند که ایران پناهگاه مهاجران افغان بود و در بسیاری از سال‌هایی که جنگ در افغانستان در جریان بود افغان‌ها به آنجا پناه بردند و جمهوری اسلامی ایران هم با آغوش باز از آنها پذیرایی کرد. از این جهت افغان‌ها ایران را خانه دوم خود می‌دانند. بنابراین تماس میان ایران و طالبان را باید در قالب تبادل‌نظر برای برقراری صلح و ثبات در منطقه قلمداد کرد.»

ذبیح‌الله مجاهد در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با تاکید بر «یکپارچگی طالبان» گفت: «برخی رسانه‌های داخلی و خارجی اخبار خود را به‌گونه‌ای منتشر می‌کنند که گویا در داخل افغانستان طیف‌های گوناگون سیاسی از طالبان وجود دارد و همه آنها با یکدیگر درگیر هستند. چنین چیزی درست نیست و همگان باید بدانند که ما یکپارچه هستیم اما بخشی از این جنگ رسانه‌ای که علیه طالبان به راه افتاده، از سوی آمریکا طراحی شده است. همگان به خوبی می‌دانند که طالبان ۱۷ سال با آمریکا در جنگ به سر می‌برد و طبیعی است که آنها دست به پروپاگاندای رسانه‌ای برای انحراف افکار عمومی می‌زنند. یکی از محورهای تبلیغاتی آنها، چند پاره نشان دادن ماست که کاملا نادرست است. ما یک رهبری و سیاست واحد داریم و از این‌‌رو با بسیاری از کشورهای همسایه و غیرهمسایه در تماس هستیم. در این بین تماس ما با ایران همانند سایر کشورهای دیگر برقرار است و حفظ تماس با ایران برای ما بسیار اهمیت دارد.»

سخنگوی طالبان در ادامه با تاکید بر تماس‌ها با کشورهای مختلف با هدف مبارزه با «حضور اشغالگران آمریکایی» گفت: «‌نیروهای ایالات‌متحده آمریکا در افغانستان حضور دارند و این تنها به معنای وجود تهدید در افغانستان نیست، بلکه حضور آمریکا در افغانستان همسایگان ما را هم تهدید می‌کند و موجودیت آمریکایی‌ها باعث به‌وجود آمدن اختلاف در منطقه شده‌است و پیام حضور آنها در طی ۱۷ سال اخیر هیچ رنگ و بویی از صلح نمی‌دهد. از این جهت ما برای خودمان این حق را محفوظ می‌دانیم که برای برچیده شدن بساط اشغالگران آمریکایی دست به هرگونه تماس با دیگر کشورها بزنیم که جمهوری اسلامی ایران هم به‌عنوان یکی از مقصدهای ما برای تبادل‌نظر و مباحثه در مورد مسائل سیاسی افغانستان است.» مجاهد درباره تداوم حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و میزان واقعی بودن خروج آنها از این کشور از نظر میدانی گفت: «شما به خوبی می‌دانید هر کشوری که تحت اشغال قرار می‌گیرد عملا وارد بحران می‌شود و اتفاقا مردم ایران طعم تلخ بحران و اشغال را در ۸ سال جنگ با عراق چشیده‌اند.» او ادامه داد: «ملت افغان همان‌طور که در تاریخ ثبت و ضبط شده است، به هیچ‌وجه در قبال اشغالگری(چه شوروی و چه آمریکا) ساکت نمی‌نشیند و براساس احکام اسلامی به جهاد علیه ایالات‌متحده پرداخته و بدون تردید علیه هر اشغالگر و متجاوز دیگر هم جهاد خواهند کرد. ادامه جهاد علیه آمریکا در افغانستان به‌خصوص طی ۱۷ سال اخیر باعث شد امروز به‌دنبال فرار از افغانستان باشند و ما کوشش می‌کنیم که این اشغالگری در منطقه به پایان برسد. از این رو ما به‌دنبال آن هستیم تا به‌صورت مرتب و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با کشورهای منطقه به تبادل‌نظر بپردازیم تا امنیت را به منطقه باز گردانیم.» مجاهد ادامه داد: «در مورد خروج آمریکا از افغانستان ابهام‌های بسیار زیادی وجود دارد؛ زیرا در مورد سوریه شاهد اعلام خبر خروج نظامیان آمریکا بودیم اما کمی بعد رئیس‌جمهور این کشور خروج نیروهای خود را به تعویق انداخت و این نشانه بلاتکلیفی ایالات‌متحده است. ایران هم این موضوع را در «برجام» با گوشت و پوست خود لمس کرد و از نظر ما ایالات‌متحده حرف‌های خود را نقض خواهد کرد.» 

داعش؛ فتنه خطرناک برای منطقه

سخنگوی طالبان در ادامه این گفت‌و‌گو در پاسخ به این پرسش که «آیا داعش در افغانستان که آن را «ولایت خراسان» نامیده، فعال است و آیا این افراد از خارج وارد افغانستان شده‌اند یا آنها را باید عناصر جدا شده از طالبان دانست» گفت: «صراحتا باید بگویم که افغان‌ها با باورهای داعش مشکل دارند و ما تفکر داعش را یک فتنه خطرناک برای منطقه می‌دانیم.» او ادامه داد: «طالبان به‌خوبی می‌داند که این عناصر از طریق هماهنگی برخی سرویس‌های اطلاعاتی و سرپل‌های آنها در داخل افغانستان به خاک ما منتقل شده‌اند اما به هر ترتیب اجازه نمی‌دهیم فتنه داعش در افغانستان ادامه پیدا کند و آنها را در افغانستان دفن می‌کنیم.»

شیعیان را برادر خود می‌دانیم 

سخنگوی طالبان در ادامه درباره «نقش و جایگاه شیعیان در افغانستان» هم گفت: «‌شیعیان بخشی از ملت افغانستان هستند و ما آنها را برادر خود می‌دانیم. ممکن است اختلاف‌ها در جای جای افغانستان و سراسر دنیا وجود داشته باشد اما باید از هرگونه اختلاف دوری کرد. ملت افغان، یک ملت یکدست خواهد بود.»

چالش امنیتی برای ایران

ذبیح‌الله مجاهد درباره تحلیل‌هایی که طالبان را یک تهدید امنیتی برای ایران می‌داند نیز گفت: «به هیچ‌وجه این تحلیل‌ها صحت ندارد. ایران کشور همسایه و برادر ما به‌حساب می‌آید. امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی هم به ما اعتماد کامل داشته باشد. از جهتی دیگر ما امنیت کشورهای همسایه را امنیت خود می‌دانیم و حتی از نظر شرعی حاضر نیستیم کوچک‌ترین ضرر و آسیب از جانب ما متوجه همسایگانمان شود.»

گفت‌و‌گوهای ایران و طالبان 

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، اولین بار، روز پنجم دی ماه از گفت‌و‌گو با گروه طالبان خبر داد و تاکید کرد که این گفت‌و‌گو‌ها با اطلاع دولت افغانستان بوده‌است.  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه هم روز دوشنبه هفته پیش، دهم دی‌ماه، از سفر هیات طالبان به تهران و مذاکره با این گروه با هدف «یافتن راهکار و مساعدت برای پیشبرد روند صلح» افغانستان خبر داده است، مذاکراتی که گروه طالبان نیز آن را تایید کرد. به گفته قاسمی این مذاکرات روز یکشنبه، نهم دی‌ماه در تهران برگزار شده و به گفته قاسمی، ریاست هیات ایرانی را عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور‌خارجه بر‌عهده داشته ‌است. 

سفر عراقچی به کابل

عباس عراقچی در ادامه رایزنی‌های خود درباره موضوع افغانستان، روز شنبه، ۱۵ دی به کابل سفر کرد و با اشرف غنی رئیس‌جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، صلاح الدین ربانی وزیرخارجه حکومت وحدت ملی و ادریس زمان معاون وزارت خارجه افغانستان دیدار کرد. هدف از سفر عراقچی به کابل «گفت‌وگو با مقامات افغانستان پیرامون مذاکرات صلح این کشور» اعلام شده‌ بود.

 معاون سیاسی وزیرخارجه همچنین در جریان سفر خود به مزارشریف رفت و از ساختمان سابق سرکنسولگری ایران در این شهر و محل شهادت دیپلمات‌های کشورمان توسط طالبان بازدید کرد. به گزارش «ایسنا» این دیپلمات ارشد ایرانی دیروز، در ارتباط با این بازدید در صفحه توییتر خود نوشت‌: «امروز در سفر به شهر مزارشریف توفیق بازدید از ساختمان سابق سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و محل شهادت دیپلمات‌های کشورمان دست داد. خون شهدا مسوولیتی سنگین بر دوش همه ما قرار داده است که برای ادای آن خون دل بسیار باید خورد. نگاه ما به آینده است، اما گذشته را هرگز فراموش نخواهیم کرد.»  چندین دیپلمات ایرانی و محمود صارمی، خبرنگار «ایرنا» در هفدهم مردادماه سال ۱۳۷۷ به‌دنبال حمله طالبان به مزارشریف و کنسولگری ایران در این شهر به شهادت رسیدند.  تحلیلگران جلوگیری از نفوذ داعش در افغانستان و همچنین احتمال کنترل استان‌های مرزی ایران با افغانستان از سوی طالبان در توافقات آینده میان گروه‌های سیاسی این کشور را از جمله دلایل مذاکره تهران با این گروه عنوان می‌کنند.