تکلیف بانک مرکزی برای ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان

در خبری دیگر از مجلس، دیروز نمایندگان در مصوبه‌ای بانک مرکزی را مکلف کردند نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند و امکان دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات درگاه‌های پرداخت را فراهم کند. مجلسی‌ها در جریان بررسی لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ماده ۴ آن را نیز به تصویب رساندند که براساس آن، اصل بر صحت معاملات ثبت شده مودی در سامانه مودیان است مگر خلاف آن اثبات شود. ماموران مالیاتی جز در مواردی که مودی از ثبت‌نام در سامانه امتناع کرده یا به ترتیبی که در ماده (۹) ذکر شده اثبات شود که در ثبت معاملات خود در سامانه مودیان تخلف کرده است، حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارد.

اعلام وصول طرح سازمان نظام روزنامه‌نگاری

همچنین دیروز، هیات رئیسه مجلس طرح سازمان نظام روزنامه‌‌نگاری جمهوری اسلامی ایران را اعلام وصول کرد.

لوایح FATF تصویب نشوند، شرایط سخت‌تر می‌شود

همچنین به گزارش خبرآنلاین غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جدال موافقان و مخالفان بر سر FATF و CFT و در پاسخ به این سوال که تصویب شدن یا نشدنش چه تاثیری می‌تواند در بودجه داشته باشد، گفت: درباره بودجه تاثیری ندارد البته مهم‌ترین تاثیرش درباره عملکرد فرآیندهای نقل‌و‌انتقالات ارزی است که می‌تواند تاثیر داشته باشد.

او ادامه داد: به هر حال اگر تصمیم بر این باشد تحریم‌ها در اثر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF افزایش پیدا کند ممکن است ما نتوانیم به راحتی در جریان تعاملات بانکی دنیا قرار بگیریم؛ بنابراین شاید چندان در بودجه موثر نباشد، اما قطعا بر جو عمومی‌ کشور و میزان سرمایه‌گذاری اثرگذار خواهد بود. تاجگردون در پاسخ به این سوال که اگر این لوایح معروف به FATF تصویب نشود چه سرنوشتی در انتظار ما خواهد بود، گفت: به هر صورت ما یک گام به تحریم‌ها نزدیک‌تر می‌شویم و طبیعی است که به واسطه این تحریم‌ها مشکلات دیگری دامنگیر کشور خواهد شد. البته ما امروز هم در شرایط خوبی قرار نداریم، اما همین تصویب نکردن بهانه‌ای می‌شود برای سخت‌تر شدن شرایط موجود. تاجگردون توضیح داد: همین که مبادلات ارزی و مالی‌مان و به‌طور کلی ارتباطات مالی کشور کامل قطع شود ما با یک شرایط بسیار سخت رو‌به‌رو خواهیم شد.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی شد

خبر دیگر از مجلس آنکه علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» از منتفی شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد. او توضیح داد: در پی نامه رسمی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به هیات رئیسه، تعداد متقاضیان استیضاح وزیر آموزش و پرورش به زیر ۱۰ نفر رسیده که بر این اساس استیضاح منتفی خواهد شد. او افزود: در حال حاضر ۲۷ نفر از ۳۵ متقاضی استیضاح وزیر آموزش و پرورش امضای خود را پس گرفته‌اند و بنابراین موضوع استیضاح منتفی است و هیات‌رئیسه استیضاح را بایگانی خواهد کرد.‎