نگاه ایران به سازوکار ویژه مالی مثبت است

بهرام قاسمی روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر امورخارجه در سخنان خود مدعی شده که در ایران پولشویی گسترده وجود دارد و از طرف دیگر با توجه به قوانینی که در کشور در ارتباط با پولشویی وجود دارد، چه ضرورتی وجود دارد که ما به FATF بپیوندیم و پیوستن به این سازوکار چه کمکی می‌تواند به ایران در بحث مبارزه با پولشویی کند، اظهار کرد: «این یک بحث فنی و روشن است. در این خصوص در کشور صحبت شده، ارتباطات این لوایح با موضوع پولشویی مشخص است و خود شما از آن اطلاع دارید. آنچه که آقای ظریف مطرح کردند یک واقعیت صریح و روشن است. البته کلمه «گسترده» را یک روزنامه مشخص به صحبت‌های وزیر خارجه اضافه کرد و تبلیغاتی را براین اساس سازمان داد.»

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه وزیر امورخارجه به‌صورت مشخص حرف‌هایشان را توضیح دادند و در این سخنان ارگان مشخصی را متهم نکردند بلکه بر ضرورت مقابله با این پدیده شوم که می‌تواند اقتصاد کشور را متضرر کند، تاکید کردند، ادامه داد: «ظریف روز یکشنبه نیز در کمیسیون امنیت ملی توضیحاتی را در مورد این موضوع مطرح کرد و فکر می‌کنم تا حدود زیادی این مساله روشن شده است.»

او ادامه داد: «متاسفانه برخی از گروه‌های سیاسی در داخل کشور سعی کردند که از صحبت‌های ظریف بهره‌برداری سیاسی و جناحی کنند و آن را به صحنه منازعات سیاسی و گروهی بکشانند که این موضوع می‌تواند آثار مخربی را به همراه داشته باشد.»

سازوکار ویژه اروپا

قاسمی درخصوص مکانیسم مالی اروپا هم گفت: «گفت‌وگوها و تلاش‌ها برای تدوین سازوکار مالی یا همان spv همچنان ادامه دارد.» او افزود: «تدوین چنین سازوکاری زمان‌بر است، ولی ما انتظار داریم که اروپایی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن این سازوکار را نهایی کنند. نگاه ما به این سازوکار مثبت است و هرگاه به نتیجه مطلوب و نهایی در این زمینه دست پیدا کردیم اطلاعات لازم را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار می‌دهیم.»

قاسمی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه طی روزهای اخیر اخباری منتشرشده مبنی بر اینکه سازوکار اتحادیه اروپا یا همان اس‌پی‌وی موضوع معاملات نفتی را در بر نمی‌گیرد و از دیگر سو اختلافاتی بر سر میزبانی این سازوکار مالی بین کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: من در مورد بحث میزبانی این سازوکار مالی قضاوت نمی‌کنم؛ چراکه این موضوعی است بین کشورهای خود اتحادیه اروپا.

او بار دیگر در مورد محل استقرار این سازوکار مالی اظهار کرد: این موضوع، موضوع پیچیده‌ای است و موانع خاص خود را دارد و فشار آمریکایی‌ها روی کشورهایی که می‌خواهند یا ممکن است محل استقرار این سازوکار شوند وجود دارد. البته اراده دیده شده در این زمینه مثبت است و آنها در پی راه‌حلی برای استقرار این سازوکار هستند. قاسمی با بیان اینکه نگاه ما همچنان به این روند و تلاش‌هایی که برای تدوین این سازوکار درحال انجام است خوش‌بینانه است و امیدواریم این پروسه بتواند به‌رغم برخی پیچیدگی‌ها به کار خود ادامه دهد و به اتمام برسد، ادامه داد: کشورهایی که نمی‌خواهند ایران و اتحادیه اروپا با یکدیگر همکاری کنند اقدام به شایعه‌پراکنی و بیان تحلیل‌ها و ارزیابی‌های غلط می‌کنند.

استیضاح ظریف

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با طرح استیضاح وزیر امورخارجه از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حضور روز گذشته وزیر امورخارجه در کمیسیون امنیت ملی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان استیضاح‌کننده، اظهار کرد: استیضاح حق مجلس محترم است و نمایندگان می‌توانند در مواقع لزوم این موضوع را در مورد تمام وزرا دنبال کنند. وزارت‌خارجه در این زمینه مستثنی نیست البته آنچه در مورد وزارت‌خارجه رخ داد، موضوعی بود که برای اولین بار صورت می‌گرفت و ما چه بپسندیم یا نپسندیم و چه بخواهیم در مورد خواص و مضرات این موضوع صحبت کنیم یا نکنیم، این موضوعی بود که اتفاق افتاد و آقای ظریف روز گذشته (یکشنبه) با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تعداد زیادی از سوالات که مطرح بود پاسخ‌های لازم را دادند و طبق اخباری که خودم دریافت کردم دوستان نماینده تا حدود زیادی از این پاسخ‌ها قانع شدند. قاسمی با بیان اینکه طبق تصمیم کمیسیون امنیت ملی قرار شده طی دو هفته آینده آنها نظرشان را اعلام و در صورت لزوم جلسه دیگری را برگزار و اتخاذ تصمیم کنند، گفت: باید منتظر ماند و دید که نوع دیدگاه مجلس شورای اسلامی چگونه خواهد بود.»

مذاکره با عربستان

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تغییر رویکرد عربستان سعودی نسبت به ایران با توجه به برخی اخباری که منتشر شده است، گفت: نگاه و سیاست ایران در ارتباط با تعامل با کشورهای همسایه مشخص است هر کشوری که علاقه‌مند باشد روابط خودش با ایران را بهبود ببخشد می‌تواند با پاسخ مثبت ایران روبه‌رو شود. ایران خواهان منطقه‌ای با ثبات و روابطی مستحکم و مسالمت‌آمیز با دولت‌های منطقه است و در این زمینه هیچ‌گونه پاسخ مثبتی را پس نمی‌زند و جواب منفی‌ نمی‌دهد. قاسمی ادامه داد: البته درحال‌حاضر ما هنوز چنین آمادگی و روندی را در دولت عربستان سعودی مشاهده نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم آنها همچنان براساس توهمات پیشین قضاوت و عمل می‌کنند و درگیر معضلاتی هستند که خودشان ایجاد کرده‌اند.

تعیین سفیر یمن در ایران

بهرام قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اخبار منتشر شده که یمن سفیری را برای حضور در ایران معرفی کرده ولی ایران هنوز مجوز لازم را برای حضور این سفیر فراهم نکرده است، گفت: در مورد اینکه یمن سفیری را به ایران معرفی کرده است، اطلاعی ندارم و تصور نمی‌کنم که چنین موضوعی رخ داده باشد، ولی در این مورد سوال می‌کنم و در این زمینه پاسخ کامل را خواهم داد. قاسمی همچنین ادامه داد: اینکه ما چه زمانی مجددا سفیر به یمن اعزام خواهیم کرد بستگی به شرایط آتی در یمن دارد و اینکه تحولات در این کشور به چه سمت و سویی سوق پیدا می‌کند. او با اشاره به شرایط کنونی یمن تصریح کرد: این کشور در محاصره کامل قرار دارد و با توجه به این محاصره امکان ورود و خروج افراد وجود ندارد، بنابراین صحبت از اینکه ما در چه زمان قطعی شده‌ای بار دیگر سفیر به این کشور اعزام می‌کنیم، غیرمنطقی است و باید منتظر شرایط آتی در این کشور باشیم.

نقش عراق در تحریم‌ها

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت عراق در روزهای اخیر در راستای تحریم‌های آمریکا علیه تهران برای برخی از بانک‌های ایرانی محدودیت‌ها و مشکلاتی را به‌وجود آورده اظهار کرد: مشخص و روشن است که همه همسایگان ما در مرحله‌ نخست و همچنین دیگر کشورها حتی اتحادیه اروپا و چین توسط آمریکایی‌ها شدیدا تحت فشار هستند برای اینکه با ایران همکاری نکنند و همکاری‌های خود را محدود کنند. آمریکایی‌ها تلاش دارند که ممانعت‌هایی را برای همکاری‌های موجود بین ایران و کشورهای همسایه‌اش به وجود آورند، این همکاری‌ها را متوقف یا مانع گسترش آنها شوند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: این فشارها از سوی آمریکایی‌ها نسبت به دولت عراق وجود دارد و همچنین به‌خاطر برخی مسائل دیگر ما شاهد ایجاد اختلالاتی در برخی حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عراق هستیم و گزارش‌هایی را در این چارچوب دریافت کرده‌ایم. او در همین راستا توضیح داد: ما درحال مذاکره با دولت عراق هستیم که بتوانیم مانع کارشکنی‌ها و ایجاد مشکل از سوی دولت آمریکا در روابط دو کشور شویم.