به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، پوتین در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران گروه۲۰ در بوئنوس‌آیرس (پایتخت آرژانتین) درباره مذاکراتش با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که روسیه و ترکیه از هر فرصتی برای تماس‌های دوجانبه و بررسی اوضاع سوریه استفاده می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در‌حال‌حاضر مهم‌ترین مساله شکل‌گیری کمیته قانون‌اساسی سوریه است، افزود: «کار در این باره با دقت درحال انجام بوده و نیازمند صبر بیشتر است. البته ما در تلاش برای تحقق این مساله هستیم و تاکنون نیز پیشرفت‌هایی حاصل شده است.»

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: «در این راستا لازم است تا مواضع شرکای ایرانی خود را نیز درنظر بگیریم. مسلما بدون در نظر گرفتن مواضع دمشق نیز نمی‌توان به جلو حرکت کرد، به همین دلیل کار در چند جهت‌گیری کمی مشکل است، ولی این مساله درحال حرکت رو به جلوست که این امر نیازمند رایزنی‌های دائم است.»

امکان دیدار مجدد وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه

از دیگرسو وزیرخارجه ترکیه از پیشنهاد طرف روسی برای برگزاری نشست وزرای امورخارجه سه کشور ضامن صلح در سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) درباره شکل‌گیری هرچه سریع‌تر کمیته قانون‌اساسی سوریه خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «مولود چاووش‌اغلو» وزیر امورخارجه ترکیه شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که طرف روسی پیشنهاد برگزاری نشست دوباره وزرای خارجه سه کشور ضامن صلح در سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) به منظور بررسی وضعیت کنونی شکل‌گیری کمیته قانون‌اساسی سوریه را مطرح کرده و مقامات آنکارا از این پیشنهاد حمایت می‌کنند. وی گفت: «در رابطه با تشکیل کمیسیون قانون‌اساسی، وزیرخارجه روسیه پیشنهاد برگزاری نشست دوباره وزرای خارجه سه کشور ضامن صلح در سوریه را داده و من با این مساله موافقت کرده‌ام. اکنون باید این مساله با طرف ایرانی در میان گذاشته شود.» وزیرخارجه ترکیه تاکید کرد، هدف از رایزنی‌های سه‌جانبه در این باره، پیشبرد تلاش‌ها برای تشکیل کمیسیون قانون‌اساسی تا پایان سال‌جاری است که همچنان به قوت خویش باقی است.

نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه به همراه استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، درحال کار روی تشکیل کمیسیون قانون‌اساسی، متشکل از طرفین مناقشه در سوریه هستند تا روی اصلاحات مورد نیاز در قانون‌اساسی این کشور کار کند. کشورهای غربی اصرار دارند تا این کمیسیون قبل از پایان سال ۲۰۱۸ تشکیل شده باشد، درحالی‌که وزیرخارجه روسیه معتقد است که دلیلی برای تعجیل در این مساله وجود ندارد.