به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، دانمارک روز سه‌شنبه مدعی شد که به سرویس اطلاعاتی دولت ایران برای دست داشتن در رخ دادن یک ترور در خاک این کشور مظنون است. اکنون این کشور درخواست اعمال تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران از طرف اتحادیه اروپا را دارد. یک شهروند نروژی با پیشینه ایرانی در بیست و یکم ماه اکتبر در سوئد به اتهام داشتن ارتباط با این دسیسه بازداشت شده و مجرم به دانمارک بازگردانده شد. اینه اریکسن سورید، وزیر امورخارجه نروژ در بیانیه‌ای گفت که در دیدار(با وزیران خارجه کشورهای اسکاندیناوی) ما تاکید کردیم اقدامی که در یک بازجویی در دانمارک روشن شده است، غیر قابل قبول است. او افزود: «ما این موقعیتی را که در دانمارک به‌وجود آمده است و این موضوع را که یک شهروند نروژی با پیشینه ایرانی در این باره مظنون است بسیار جدی می‌پنداریم.»

دبیر کل اطلاعاتی دانمارک در این باره گفت: «این حمله به منظور هدف قرار دادن رهبر انشعاب دانمارکی جنبش عربی موسوم به«احواز» انجام شده است.» این شهروند نروژی اتهامات خود را رد کرده و همچنین دولت ایران نیز هرگونه ارتباطی با آنچه دولت نروژ به‌عنوان یک دسیسه به آن مظنون است را انکار کرده‌ است.

به گزارش «ایسنا» مقامات امنیتی و دولتی دانمارک در هفته جاری مدعی شدند که طرح سوءقصد علیه یکی از سران گروهک تروریستی الاحوازیه در خاک دانمارک را خنثی کرده‌اند که احتمالا اطلاعات ایران مسوول آن بوده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اخبار مغرضانه منتشره درخصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب کرد و آن را در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی خواند. محمدجواد ظریف نیز در توییتر خود نوشت: «اولویت ما در ایران داشتن روابط مستحکم با همسایگان است.»

وزیر امورخارجه ایران با اشاره به سفر اخیر خود به ترکیه و پاکستان در صفحه توییتر خود نوشت: «اقدامات انحرافی و کینه توزانه موساد، تنها تعهد ما را به برقراری ارتباط سازنده با جهان تقویت می‌کند.» گروه الاحوازیه با تمسک به قوم گرایی عربی اعتقاد دارند که از سال ۱۹۲۵ میلادی، فارس‌ها منطقه به گفته آنها « الاحواز» را اشغال کرده و اکنون باید فارس‌ها به آن چه اشغال این شهرعنوان می‌کنند،  پایان دهند.

لزوم اقدام متقابل در برابر دانمارک

از دیگرسو حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به اقدام دولت دانمارک در فراخواندن سفیر این کشور از ایران گفت: «انتظار داشتیم وزارت امورخارجه در قبال اقدامات کشور دانمارک مقابله به مثل کند که متاسفانه این اقدام انجام نشد.» فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: «از وزارت خارجه انتظار داشتیم بعد از حادثه تروریستی اهواز، احضار سفیر دانمارک و موضوع حضور سرکرده‌های تروریسم افراطی جنوب کشور در دانمارک را پیگیری کند اما متاسفانه به‌دلیل برخی ملاحظات، این کار انجام نشد.» نماینده مردم اسلام‌آباد غرب درخصوص انگیزه‌های دانمارک برای فراخواندن سفیرش از ایران گفت: «هدف اول دانمارک نشان دادن چراغ سبز به آمریکا در آستانه تحریم‌های جدید ایران است.» وی ادامه داد: «هدف دوم توجیه عدم اجرای وظایف دانمارک براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی در مقابله با تروریسم است.» رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: «دیپلمات‌های ایران که با طرف‌های اروپایی مذاکرات تنگاتنگی را دارند، باید در عرصه دیپلماسی رسمی و عمومی روشنگری‌هایی را انجام دهند.» فلاحت‌پیشه با بیان اینکه دانمارک در اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی مسبوق به سابقه است، گفت: «دانمارک به‌دنبال ایجاد فضای روانی علیه ایران در شرایط تحریم‌ها و توجیه عدم اجرای وظایفش در مقابله با تروریسم است.»