منوچین که پس از ماجرای جنجالی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی اعلام کرده بود در کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان شرکت نخواهد کرد، روز دوشنبه به ریاض سفر کرده و با بن‌سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه سی‌ان‌بی‌سی، دو طرف در این دیدار درباره اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه تهران که حوزه نفت را هدف قرار می‌دهد و از اوایل نوامبر اعمال خواهد شد، رایزنی کردند. تحریم‌های نفتی علیه ایران بخشی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران است که از نوامبر اجرا می‌شود و او برای اعمال موفقیت‌آمیز این تحریم‌ها که ممکن است به کاهش خرید نفت از ایران منجر ‌شود، روی تولیدات عربستان حساب باز کرده است. استیون منوچین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که اگر کشورها خواهان معافیت از تحریم‌های نفتی ایران هستند باید خرید خود از این کشور را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند و درحال‌حاضر نیز برخورداری از چنین معافیتی را بررسی می‌کنیم. این درحالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد که ایران در شرایط فعلی، هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند.وی تصریح کرد که دولت آمریکا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای که به‌صورت غیرقانونی از آن خارج شد و لغو تحریم‌هایی که پس از این خروج علیه ایران اعمال کرد، راه را برای مذاکره با ایران هموار کند. همچنین پیش از این، منوچین طی سفر به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز یکشنبه پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی توییتری نوشت: «با نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو دیدار کردم تا درباره همکاری‌های میان اسرائیل و آمریکا در زمینه‌‌های مقابله با تروریسم، اعمال تحریم‌‌ها علیه ایران و برخی دیگر از پیشرفت‌های اقتصادی بحث و تبادل‌نظر کنم.»

به گزارش رسانه صهیونیستی تایمز‌آواسرائیل، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در این دیدار گفت: «درباره راه‌های ادامه مقابله با قدرت ایران در منطقه با وزیر خزانه‌داری آمریکا رایزنی کردم.» همچنین طی این دیدار، نتانیاهو بار دیگر از ترامپ به دلیل خروج یکجانبه از برجام تشکر و ابراز امیدواری کرد که این اقدام موجب افزایش فشار بر ایران شود. از دیگر سو وزیر خزانه‌داری آمریکا همزمان با سفرش به سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز با رد نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت نفت پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران،‌ گفت: «مستثنی شدن کشورها از تحریم‌های نفتی ایران، دشوارتر از زمان ریاست‌جمهوری اوباما خواهد بود.» به گزارش «ایسنا»‌ منوچین نگرانی‌ها مبنی بر اینکه قیمت جهانی نفت پس از اعمال تحریم‌های نفتی تهران از اوایل ماه نوامبر افزایش خواهد یافت را رد کرد. وی ادامه داد که اگر کشورها خواهان مستثنی شدن از تحریم‌های ایران هستند، باید خرید نفت از این کشور را به ۲۰ درصد از آنچه که در سال‌های بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ خریداری می‌کردند، کاهش دهند.

وزیر خزانه داری آمریکا در مورد تاثیرات تحریم ایران بر قیمت نفت نیز گفت: «قیمت نفت تا حالا بالا رفته است و بنابراین معتقدم بازار نفت پیش بینی کرده است روند کاهش صادرات نفت ایران تا چه حدی پیش می‌رود. من معتقدم این موضوع هم اکنون تاثیر خود را بر قیمت نفت گذاشته است.»

وی افزود: «من انتظار ندارم در ماه نوامبر صادرات نفت ایران به صفر برسد اما انتظار دارم در نهایت به صفر برسد. حتی تا کنون شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در صادرات نفت ایران بوده‌ایم.»

در حالی که ایران تاکید کرده است می‌تواند مانع خسارت قابل ملاحظه تحریم‌ها بر اقتصادش شود منوچین با اشاره به خروج شرکت‌های بزرگ از بازار ایران پیش‌بینی کرد تحریم‌ها خسارت زیادی به اقتصاد ایران بزند. وی افزود: «ما از هم اکنون اثرات تحریم‌ها را می‌بینیم و انتظار داریم با اجرایی شدن تحریم‌ها اثرات بیشتری را شاهد باشیم. طی دو سال آینده فشار اقتصادی زیادی به ایران وارد خواهد شد.»