دیپلماسی مذاکره با جریان‌های ضد ترامپ عكس: جام جم آنلاین

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در محور نخست اظهاراتش در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس از شکل‌گیری موضع‌گیری‌های تازه‌ای در دنیا سخن گفت که موید نظر «دنیا آمریکا نیست و آمریکا هم ترامپ نیست» است. او توضیح داد: در حال حاضر جریانی در آمریکا به راه افتاده که مخالف سیاست تحریم‌های بی‌محابای ترامپ علیه ایران است. بخشی از این جریان نظرات متفاوت دو موسسه مالی و پولی بزرگ آمریکا یعنی سیتی‌گروپ و جی‌پی‌مورگان است که رسما اعلام کردند با سیاست ترامپ مخالف هستند و معتقدند که ایران باید بتواند از دسترسی‌های پولی و مالی سوئیفت برخوردار شود. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه جریانی در آمریکا معتقد است که سیاست ترامپ ایالات‌متحده را به سمت انزوا پیش می‌برد، تاکید کرد: بنابراین با این شرایط، نباید کانال دیپلماسی با آمریکا بسته شود؛ زیرا آمریکا ترامپ نیست. او به مسوولان کشور توصیه کرد در حوزه‌های مختلف وارد جلوگیری از تصاعد بحران شوند، زیرا آمریکایی‌ها هم جلوگیری از تصاعد و گسترش بحران با ایران را آغاز کرده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تاکید کرد که شواهد نشان می‌دهد فضای دیپلماتیک تازه‌ای برای تنش‌زدایی با آمریکا فراهم شده است و جا دارد ایران دیپلماسی مذاکره و لابی‌گری با جریانات مخالف ترامپ را در آمریکا در پیش بگیرد.

رویکرد ایران در حال نتیجه‌گیری است

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به نتیجه دادگاه لاهه به نفع ایران و نیز با اشاره به معافیت برخی کشورها در خرید نفت از ایران و همکاری مشترک گازی میان انگلیس و جمهوری اسلامی گفت: این عوامل نشان می‌دهد که جریان تحریم محدود ایران تا حدی در مقابل تحریم همه جانبه ترامپ تقویت شده است. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: تحلیل فضای رسانه‌ای، مشورت‌دهنده‌های فکری و اتاق‌های فکر آمریکا نشان می‌دهد که در حال حاضر در این کشور به‌صورت جدی این بحث مطرح است که رویکرد ایرانی‌ها در حال نتیجه‌گیری از رویکرد مشارکت‌جویانه خودشان است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه زمانی که ایران برجام را پاره نکرد، آمریکایی‌ها تلاش کردند این اقدام را به‌عنوان نقطه ضعف کشورمان نشان دهند، تاکید کرد: شکست سیاست آمریکا در محاکمه ایران در شورای امنیت و به تبع آن کنار رفتن نیکی هیلی، یکی از بازتاب‌های این موضوع بود. وی در عین حال تاکید کرد: ۱۲ گزارش سلامت هسته‌ای ایران در آژانس هسته‌ای، موضع محکم آژانس به رغم سندسازی‌های رژیم صهیونیستی و در نهایت رای کم سابقه دیوان بین‌المللی دادگستری نشانه اثر دیپلماسی گسترده بود.

CFT و روزنه‌هایی در حوزه اقتصادی

فلاحت‌پیشه همچنین دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس تاکید کرد که پس از اجرای این مصوبه، می‌توان از یکسری روزنه‌های ایجاد شده در حوزه اقتصادی استفاده لازم را برد. او با تاکید بر اینکه نمی‌توان اقتصاد را با عوام فریبی دنبال کرد، گفت: اقتصاد را می‌توان همچون ترافیک تعبیر کرد که مقوله‌های خاص خود را دارد. ممکن است بیمار در ترافیک گرفتار شود ولی کسی نمی‌تواند به راحتی آن ترافیک را بر هم زده تا بیمار به بیمارستان برسد. اقتصاد هم همین شرایط را دارد و باید برای آن راهکار مناسبی اندیشید. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در این بین تصویب CFT یکسری روزنه‌ها به وجود می‌آورد که دشمنان می‌خواستند آن را ببندند، مجلس این لایحه را تصویب کرد تا بتوانیم از این روزنه‌ها استفاده کنیم زیرا تجربه به ما نشان داده کارکردن با نهادهای بین‌المللی همچون شورای امنیت، آژانس و لاهه فایده داشته و نتیجه‌ مثبت گرفتیم. معتقدیم این لایحه هم زمینه را برای دیپلمات‌ها فراهم می‌کند تا با آن دسته از کشورهایی که نمی‌خواهند در درون چارچوب تحریم‌های آمریکا کار کنند، فعالیت‌شان را با ما پیش ببرند.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد:‌ از طرف دیگر این کنوانسیون برای مقابله با تامین مالی تروریسم است، ما با الحاق به آن فریادمان بلندتر می‌شود. خیلی از کشورهایی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند دستشان به خون مردم ایران و مسلمانان آلوده است. ما می‌توانیم از این موضوع با پیوستن به این کنوانسیون استفاده کنیم.

تصویب CFT ، حرکت به سمت خودتحریمی

با این همه اما مخالفان CFT همچنان تصویب این لایحه را حرکت به سمت خودتحریمی می‌خوانند. دیروز آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، CFT در مجلس گفت: «این نیست که یک عده بچه‌هایشان را از دست بدهند، شما برای دشمن جاده‌سازی کنید و راه را باز کنید به سمت براندازی ما. خدا از یک قطره خون شهید نمی‌گذرد.» به گزارش «ایلنا» امام جمعه مشهد با بیان اینکه شورای امنیت نان‌خور آمریکاست و سازمان ملل در اختیار آمریکا و استکبار جهانی است، گفت: اگر این لایحه به تصویب شورای امنیت برسد، یعنی سپاه قدسی که روح دفاع این کشور است، باید از ارتباطات بانکی و مالی ما حذف شود. علم‌الهدی گفت: رهبری اجازه داد لوایح بررسی شود و ما هم قبول داریم و به حق است؛ اما سوال من از عزیزانی که در مجلس بررسی کردند و قانون منع مالی تروریسم را تصویب کردند، این است که آیا تصویب آنها با توجه به مبنای رهبری بود یا بی‌توجه به مبنای رهبری؟ امام جمعه مشهد همچنین تاکید کرد که این حرکت در مسیر خودتحریمی در برابر نیروهای مدافعی بود که در سپاه دارند جان می‌دهند و از ما دفاع می‌کنند. همچنین دیروز خبرگزاری تسنیم با انتشار خبری، اسامی ۹۸ نماینده‌ای که گفته می‌شود به این لایحه رای منفی دادند را افشا کرد. در جلسه روز یکشنبه ۱۵ مهرماه امسال که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT در مجلس بررسی و تصویب شد، برخی نمایندگان خواستار رای علنی و شفاف به این لایحه شدند که این پیشنهاد با مخالفت مجلس روبه‌رو شد.