براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار با تاکید براینکه حرف اول در هر کشوری مساله امنیت است و اگر امنیت نباشد اقتصاد، فرهنگ و امور اخلاقی نیز مختل می‌شود، به اهمیت توجه دقیق به موضوع FATF اشاره کرد و گفت: در اینکه باید منابع تامین‌مالی تروریسم را کور کنیم شکی نیست، اما اینکه چه کسی تروریسم است و کدام نهاد مصادیق تروریسم را تشخیص می‌دهند؛ ابهام وجود دارد، آنها سپاه، حشدالشعبی و حزب‌الله را تروریسم می‌دانند ولی معلوم نیست که داعش جبهه‌النصره و القاعده را نیز تروریسم بدانند. دومین نقطه مبهم در FATF نظارت بر اطلاعات بانکی است، اینکه چه کسی نظارت می‌کند و بر چه اطلاعاتی نظارت می‌شود. ما خودمان که نظارت می‌کنیم تا تخلفی صورت نگیرد، این موضوعات مبهم بوده و شفاف نیست که با بررسی دقیق باید ابهامات برطرف شود.آیت‌الله مکارم همچنین گفت: سوال اینجاست که آیا مساله نظارت یک طرفه است یا ما نیز می‌توانیم بر آنها نظارت کنیم.

عجله‌ای برای تصویب لوایح نداریم

در ادامه این دیدار، حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:  FATF گروه ویژه اقدام مالی است که بر کارهای بانکی نظارت دارد؛ ظاهر این موضوع خوب است، ولی کشور آمریکا که بانی اصلی FATF است 50 درصد جرائم پولشویی جهان را انجام می‌دهد و از این موضوع به‌عنوان کنترل استفاده می‌کند. او با بیان اینکه FATF توصیه‌هایی را برای کشورها دارد، افزود: ابتدا FATF، ۶۰ توصیه به ایران داشت و پس از انجام اقداماتی ایران از لیست سیاه FATF خارج شده و اصطلاحا در لیست کدر قرار گرفت و ۴۴ توصیه دیگر باقی مانده  است. فلاحت پیشه ادامه داد: از کل توصیه‌های FATF تنها دو توصیه در قالب کنوانسیون بین‌المللی مطرح شده و مابقی توصیه‌های FATF مربوط به قوانین داخلی است. دو کنوانسیون پالرمو و CFT را کشورهای دیگر نیز امضا کردند و ایران نیز آنها را امضا کرده و اکنون موضوع آنها در مجلس مطرح است. دو قانون پولشویی و مبارزه با تامین‌مالی تروریسم داخلی هستند که قبلا در مجلس تصویب شده‌اند و اکنون اصلاحات داخلی محوری شده‌اند. قانون داخلی مبارزه با تامین‌مالی تروریسم نهایی شده، اما قانون مبارزه با پولشویی بنا به نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با سیاست‌های کلی مغایرت‌هایی دارد که البته نظر مشورتی مجمع به معنای رد این قانون نیست. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه CFT مسکوت مانده و موضوع کنوانسیون پالرمو نیز در مجمع مطرح است، گفت: هیچ عجله‌ای برای تصویب لوایح مرتبط با FATF نداریم همچنان که در گفت‌وگو با سفرای اتریش و آلمان آن‌ها اذعان کردند که چند سال برای مهیا کردن زمینه پیوستن به FATF زمان داشته‌اند.

مجلس دربارهFATF هوشیار باشد

همچنین آیت‌الله نوری همدانی در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به موضوع FATF اشاره و تاکید کرد که نمایندگان مجلس در زمینه FATF باید بسیار هوشیار باشند، جمهوری اسلامی ایران سلطه‌پذیر نیست. براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، آیت‌الله نوری‌همدانی افزود: شما در این زمینه باید بسیار هوشیار باشید و بدانید ما نظامی سلطه‌پذیر نیستیم، انقلاب اسلامی ما روز به روز در حال پیشرفت و قدرت است و مردم هم می‌دانند که نظام ما برگرفته شده از اهل بیت(ع) و عاشورا است که نمی‌تواند با بیگانگان و بدخواهان کنار بیاید.

حشمت الله فلاحت‌پیشه نیز در این دیدار گفت: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی لوایح چندگانه مرتبط با FATF بررسی شده یا می‌شود، مقرر شده تا جمعی متشکل از مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و دولت در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.فلاحت پیشه با بیان اینکه هیچ کدام از این لوایح بدون شرط تصویب نمی‌شود، افزود: در این مجمع مشترک یا این لوایح رد یا تایید مشروط می‌شوند که البته موضوع امنیت ملی مورد توجه است تا مشکلات فعلی حل شده و در آینده نیز مشکلی به وجود نیاید.

کشور را باید از این بی‌تصمیمی خلاص کنیم

از سوی دیگر، حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگویی با خبرآنلاین با اشاره به موضوع FATF گفت: با وجود آنکه مقام معظم رهبری بر تصمیم‌گیری درباره این لوایح چهارگانه تاکید داشتند متاسفانه بعضا می‌شنویم برخی در مجلس می‌خواهند توپ را به زمین دفتر رهبری بیندازند. او درپاسخ به این سوال که درباره FATF دائما صحبت‌های ضد و نقیضی درباره نظر رهبر انقلاب مطرح می‌شود آیا واقعا این تاخیر در تصمیم‌گیری به این مواضع مرتبط است گفت: در عرصه سیاسی با انسان‌های کوچک نمی‌شود کار بزرگ انجام داد؛ بی‌تصمیمی نشان‌دهنده کوچک بودن رجل سیاسی است به هر حال کسانی که نماینده مجلس هستند یا در کابینه دولت قرار دارند افرادی هستند که در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارند و نباید امور مملکت را معطل بی‌تصمیمی خود بکنند. فلاحت پیشه با بیان اینکه موضوع لوایحی که مطرح شده است کاملا با مساله FATF فرق دارد و من بارها به این مساله اشاره کردم گفت: دنیا منتظر تصمیم ما درباره این لوایح است؛ منظور من از تصمیم، تصویب آن نیست بلکه تصمیم ما می‌تواند منتج به رد شود اما بالاخره باید یک تصمیم مشخص برای آن اتخاذ کرد. نمایندگان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در معرض این تصمیم قرار دارند. دولت تصمیم خود را گرفته است و آن را پاراف کرده و   به مجلس ارجاع داده است؛ مجلس هم آن را با تحفظ تصویب کرده است و برخی از آنها مانند CFT دوباره به مجلس بازگشته است که باید درباره آن تصمیم بگیریم.نماینده اسلام آباد ادامه داد: نظر مقام معظم رهبری در این زمینه مشخص است ایشان آخرین نظری که درباره این لوایح دارند و ما از آن باخبریم این است که مجلس و دولت در این رابطه تصمیم بگیرند. حتی در جلسه‌ای که نمایندگان با مقام معظم رهبری داشتند ایشان تاکید کردند تا جایی که امکان دارد قوانین داخلی خودمان را تصویب کنید درباره لوایح بین‌المللی هم آنهایی که مثبت است را لحاظ کنید و نکات منفی را اصلاح کنید. رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: طرح این موضوع که عنوان می‌شود تا اکتبر یعنی ۲۱ روز دیگر اولتیماتوم FATF تمام می‌شود، اشتباه است. این یک اولتیماتوم نیست، بلکه یک توصیه است. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که برآیند شما از نظر مجلس درباره FATF چیست آیا فکر می‌کنید در مجلس رای بیاورد گفت: آنچه من می‌گویم برخاسته از نظر شخصی خودم است و نه تحت عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی؛ به نظر من با قراردادن حق شرط‌های قوی امکان تصویب کنوانسیون‌های سه‌گانه در مجلس وجود دارد.

پیوستن به FATF خدمت به دشمنان است

با این همه اما سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل کشور بر این باور است که پیوستن به FATF خدمت به دشمنان است. جلالی نظام بانکی را هدف اصلی دشمنان در جنگ اقتصادی دانسته و گفت: مسوولان باید بدانند که FATF خدمت به دشمنان است. او ادامه داد: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی عضو ناظر و بازرس FATF هستند، این یک جوک سیاسی است، عربستان و آل‌سعود خودشان پدرجد تروریست‌ها هستند، اما در قالب FATF مسوول بررسی نظام بانکی دیگر کشورها در کمک به تروریسم هستند.