محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید. رئیس‌جمهور الزامات مذاکره برابر با کشورهای دنیا از جمله ایالات‌متحده آمریکا را با صراحت بیان کرد. حال توپ در زمین طرف مقابل است. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز درواکنش به سخنان روحانی درسازمان ملل گفت: دکتر روحانی در نیویورک و در اجلاس مجمع عمومی و دیدارهایی که داشت، مواضع ایران را به‌ویژه درباره برجام به‌طور شفاف بیان کرد. به گزارش «ایلنا» معاون رئیس‌جمهور گفت که واکنش فضای مجازی نسبت به سخنرانی روحانی خصوصا هشتگ‌هایی در مقابله با تحریم و جنگ و هزینه‌های تحمیلی آن بسیار ارزشمند بود؛ چراکه تحریم و جنگ به مردم صدمه می‌زند.

موضع فعال ایران

همچنین به گزارش «ایسنا» حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه موضع ایران در سازمان ملل فعال و موضع آمریکا منفعل بود، گفت: مواضع رئیس‌جمهور در سطح و جایگاه سازمان ملل بود و نشان داد که ما با برنامه جلوی تحریم‌ها ایستاده و در مقابل آمریکایی‌ها در صحنه بین‌الملل با ضعف مواجهند و حتی در سازمان ملل تنها هستند. فلاحت‌پیشه درباره موضوع مذاکره بدون قید و شرط آمریکا با ایران گفت: پیام‌های مذاکره آمریکا را غیرطبیعی نمی‌دانم. تحولات اخیر و مواضع دو طرف نشان داد ایران فعال‌تر از آمریکا در عرصه بین‌المللی ظاهر شده است و آمریکا نگران مدیریت موضوع تحریم ایران است؛ چون خیلی از کشورها به‌طور جدی درحال کار کردن با ایران هستند و ایران هم ظرفیت‌های مختلفی برای مقابله با تحریم‌ها به‌کار گرفته است. از این رو معتقدند پیام‌های مذاکره با آمریکا را نباید صوری دانست؛ چون بخشی از پیام‌ها ناشی از کنار آمدن آمریکایی‌ها با واقعیت است. وی درادامه گفت: انتظار می‌رود مدیریت بهتری در حوزه اقتصادی داشته باشیم تا به‌زودی شاهد بازگشت آمریکا پای میز مذاکره باشیم.

دفاع خوب از موضع ایران

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، درخصوص سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: سخنرانی آقای رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خوبی بود و انصافا توانست دفاع خوبی از موضع ایران در قضیه برجام و نقض عهد و پیمان توسط آمریکا داشته باشد و همچنین ادعای ترامپ مبنی بر آمادگی برای مذاکره مجدد را پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای بدهد. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه این سخنرانی کاملا پخته، حساب‌شده، متین، محکم و حقوقی بود، تصریح کرد: به نظر من انعکاس خوبی هم در سطح جهانی داشته و برای مخاطبان، به‌ویژه دولت‌ها، پیام روشنی داشت؛ از صلح‌طلبی و پایبندی ایران به معاهدات و پیمان‌ها و اینکه زندگی با ایران همراه صلح خواهد بود و تحریم ایران نمی‌تواند به نتایج موفقیت‌آمیزی برسد.

روحانی پیروز دوئل با ترامپ

ازسوی دیگر مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه در دوئل سه شنبه شب به لحاظ حقوقی و منطق دیپلماتیک آقای روحانی پیروز میدان بود، گفت: روحانی ضمن اینکه قاطعانه صحبت کردند، سخنانش از متانت و استدلال حقوقی برخوردار بود. ایشان به درستی مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کرد و برخورد دوگانه و نفاق دولتمردان آمریکا را با استدلال نشان داد. اینکه آنها از یک طرف درخواست مذاکره بی‌قید و شرط می‌کنند و از طرفی دیگر، نتیجه مذاکره ۱۸ماهه برجام را زیر پا می‌گذارند. ازسوی دیگر سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه درواکنش به سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا درسازمان ملل با بیان اینکه «شب گذشته در سازمان ملل، حضار به سخنان سخیف شما خندیدند» تصریح کرد: شما خنده‌های آنها را دیدید و شنیدید. پیام این تمسخر، فروریختن پوشالی شما و انزوای بیشتر آمریکاست و این یک رسوایی بزرگ سیاسی بود.