نظر روحانی درباره مهم‌ترین موضوع در روابط امروز ایران و اروپا

حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه به وقت نیویورک در دیدار «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس، با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از توافق بین‌المللی برجام، این اقدام را موجب تعجب و مخالفت جامعه جهانی دانست و اظهار کرد: باید تلاش کنیم با توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌ها به چارچوب عملی مناسب برای حفظ و اجرای کامل این توافق به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی دست پیدا کنیم. «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس نیز در این دیدار با تسلیت حادثه تروریستی اهواز گفت: انگلیس تروریسم را در تمامی ابعاد آن محکوم کرده و مبارزه با آن را حائز اهمیت می‌داند. نخست‌وزیر انگلیس در این دیدار با اشاره به ضرورت حفظ برجام در تمامی ابعاد آن بر ادامه تلاش‌ها و همکاری‌های تهران-لندن در این راستا تاکید کرد.

تاکید ایران و فرانسه بر توسعه همکاری‌های بانکی

از سوی دیگر، روسای جمهور ایران و فرانسه با اشاره به ضرورت حفظ و تقویت برجام به‌عنوان توافقی بین‌المللی، بر توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران – پاریس تاکید کردند. حسن روحانی و «امانوئل مکرون» عصر سه‌شنبه به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با یکدیگر دیدار و در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور و مسائل و موضوعات گوناگون منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

دیدار و ملاقات با نخست‌وزیران بلژیک، ارمنستان و نروژ از دیگر برنامه‌های روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود.

گفت‌و‌گو باید زمانی انجام شود که مفید باشد

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «کریستین امانپور»گزارشگر NNC در واکنش به توییت اخیر ترامپ درباره ملاقات با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «به‌جای حرف، صداقت و جدیت لازم است؛ او دو سال پیگیر دیدار است. این ملاقات باید زمانی انجام شود که واقعا به نفع دو ملت و دو کشور باشد.» حسن روحانی صبح دیروز به وقت نیویورک، در مصاحبه‌ای تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نظرتان درباره توییت رئیس‌جمهور آمریکا که گفته به‌رغم درخواست‌های متعدد برنامه‌ای برای دیدار با جنابعالی ندارد و گفته که شاید در آینده چنین چیزی میسر شود و این توییت را با گفتن اینکه شما یک آدم دوست داشتنی هستید تکمیل کرده، چیست و آیا برنامه ای برای دیدار با ترامپ دارید؟ گفت: «هیچ موقع نه امسال و سال گذشته هیچ‌ درخواستی برای ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا نداشتیم.»

رئیس‌جمهور اظهار کرد: «البته سال گذشته و از طرف مقامات آمریکایی ۸ بار برای ملاقات درخواست شد و من این ملاقات را مناسب نمی‌دیدم و همین الان هم این ملاقات را مناسب نمی‌بینم زیرا معتقدم ملاقات باید در زمانی صورت بگیرد که مفید بوده و به نفع هر دو کشور باشد. اما در شرایط فعلی دیدار و گفت‌وگو را نه مناسب می‌دانم و نه مفید. از خود ایشان باید بپرسید چه کسی درخواست کرده است.»

روحانی در پاسخ به این سوال مجری که گفت ترامپ دوست دارد با رهبران مختلف تماس بگیرد؛ توییت او که گفته مطمئنم ایشان یعنی جناب‌عالی، مرد خیلی دوست‌داشتنی هستید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: آنچه برای من مهم است، این است که رهبران دو کشور در پی منافع مشترک بوده و گفتاری داشته باشند و قدم‌هایی عملی بردارند که در نهایت پیچیدگی‌هایی که در روابط دو کشور در طول دهه‌های گذشته بوده کم شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر این هدف را دنبال کنیم، مناسب است اما شکل گفتاری و عبارت و لفاظی ما را به‌جایی نمی‌رساند.

مجری پرسید: «چه چیزی شما را به میز گفت‌وگو با ایالات‌متحده برمی‌گرداند؟ ایالات‌متحده گفته ما باید توافق هسته‌ای را دوباره باز کنیم و برجام را دوباره مورد گفت‌وگو قرار دهیم و آقای ترامپ و آقای پمپئو گفتند ما تمایل داریم با ایران گفت‌وگو کنیم ولی ایران باید رفتارش را عوض کند. به اینها چگونه پاسخ می‌دهید؟»

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه بعد از سال‌ها مذاکره و گفت‌وگو ۷ کشور توانستند به یک توافق دسته جمعی دست پیدا کنند و این توافق مورد تعهد سران ۷ کشور قرار گرفت و بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل تایید شد، گفت: بنابراین کسی حق ندارد یکجانبه و بدون دلیل از یک توافق خارج شود و همچنین حق ندارد قطعنامه شورای امنیت را نقض کند. روحانی ادامه داد: «دولت آمریکا یک مسیر انحرافی را در ماه‌های گذشته طی کرده و باید از این مسیر انحرافی به نقطه اول بازگردد و آن وقت جایی است که باید بحث کنیم آیا این توافق به خوبی اجرا می‌شود یا نه و الان قبل از آنکه آن توافق هسته‌ای به‌طور کامل و دقیق اجرایی و عملیاتی شود، نمی‌توانیم راجع به موضوع دیگری گفت‌وگو کنیم.»

مجری پرسید: آیا معتقد هستید که هدف ایالات‌متحده تغییر رژیم و سقوط دولت ایران است؟ زمانی که شما به آمریکا آمدید دو تن از مشاورین نزدیک رئیس‌جمهور آمریکا دو مطلب مختلف گفتند. رودی جولیانی گفت شاید دو هفته، شاید دو ماه، شاید دو سال ولی رژیم ایران سرنگون خواهد شد و خانم نیکی هیلی سفیرشان در سازمان ملل گفت که ما هدفمان تغییر رژیم نیست، آیا فکر می‌کنید که سیاست‌های آنها هدفشان سرنگون کردن نظام ایران است؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ممکن است خیلی‌ افراد در آمریکا در گذشته یک همچون آرزویی را داشتند که با رژیمی در ایران مواجه شوند که مثل قبل از پیروزی انقلاب کاملا در اختیار ایالات‌متحده باشد، ولی هیچ‌وقت به این هدف نرسیدند و به نظر من هیچ وقت به این هدف نخواهند رسید. روحانی افزود: تا زمانی که حکومت ایران یک حکومت مردم‌سالار است و مردم پای صندوق آرا می‌آیند و رئیس‌جمهور و نمایندگان خودشان را انتخاب می‌کنند به آن معناست که مردم حکومت می‌کنند و هیچ قدرتی و هیچ دولتی نمی‌تواند در برابر یک ملت بایستد.