همزمان روزگذشته فیلم‌های حادثه اهواز با حضور وزرای اطلاعات و کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بازبینی شد. در پی حمله تروریستی روز شنبه به رژه نیروهای مسلح در اهواز، بیش از ۲۵ نفر شهید و۶۰ تن زخمی شدند. مسوولیت این حمله تروریستی را ابتدا جریان «الاحوازیه» و سپس داعش برعهده گرفتند. با این حال یکشنبه شب خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که گروهک الاحوازیه درحالی‌که پیش‌تر مسوولیت حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را برعهده گرفته بود، مسوولیت خود در این حمله تروریستی را رد کرده است. در همین حال داعش نیز با انتشار فیلمی سه نفر را به‌عنوان عاملان حمله تروریستی اهواز معرفی کرد و مسوولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت. با این حال همچنان مشخص نیست کدام گروه تروریستی دقیقا پشت حمله روز شنبه در اهواز بوده است.

شکایت ایران به آفکام از «ایران اینترنشنال»

در همین حال روز گذشته حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن اعلام کرد که سفارت ایران شکایت رسمی خود را در رابطه با بررسی اقدام غیر قانونی شبکه ایران اینترنشنال در پخش مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه، به نهاد ناظر برفعالیت‌های رسانه‌ها در انگلیس موسوم به «آفکام» تسلیم کرده است. بعیدی‌نژاد با انتشار پیامی در توییتر ضمن اعلام این خبر افزود که به‌طور جداگانه از دولت انگلیس درخواست شده که با شناسایی اعضای این گروه تروریستی، فعالیت آنها را ممنوع و از این کشور اخراج کند. شبکه اینترنشنال روز شنبه پس از حمله به اهواز گفت‌وگویی با سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه پخش کرد. اقدامی که با واکنش سفیر ایران در لندن روبه‌رو شد.به گزارش «ایرنا» در واکنش به انتقاد بعیدی‌نژاد، شبکه ایران اینترنشنال اقدام خود را توجیه و اعلام کرد: آقای بعیدی‌نژاد، ایران اینترنشنال مصاحبه با سخنگوی «جنبش الاحواز» را پس از آن انجام داد که رسانه‌های ایران این اقدام را به این گروه نسبت دادند. هدف ما ایفای مسوولیت حرفه‌ای و کسب واکنش رسمی این گروه بوده و مجری شبکه، سخنگوی این گروه را درباره این اقدام به چالش کشید.بعیدی‌نژاد نیز در پاسخ به توییت این شبکه نوشت: پس با آگاهی کامل این مصاحبه شرم‌آور را با نماینده این گروه تروریستی انجام دادید و برای آنها در توجیه رفتار وحشیانه خود تریبون و فرصت کافی فراهم کردید. ما حتما این نقض صریح قانون را به‌عنوان اقدامی در حمایت از تروریسم و خشونت با دولت انگلیس و آفکام پیگیری خواهیم کرد.دو روز پیش وزارت خارجه انگلیس، طرح شکایت تهران از شبکه ایران اینترنشنال از مسیر نهاد ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ها در انگلیس موسوم به آفکام را بهترین گزینه اعلام کرده بود.

بررسی حادثه با حضور مسوولان در مجلس

ازسوی دیگر روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه‌ای با حضور وزرای اطلاعات و کشور ابعاد حادثه تروریستی اهواز را مورد بررسی قرارداد. به گفته رئیس کمیسیون حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه روز گذشته فیلم‌هایی که در سفر روز دوشنبه اعضای این کمیسیون به اهواز در جلسه شورای تامین اهواز دیده شده بود یک بار دیگر با حضور وزرای اطلاعات و کشور و مسوولان استانی و مسوولانی از ارتش و سپاه بازبینی شد. فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه واقعیت آن است که سهل‌انگاری مشهود بود که اگر سهل‌انگاری نمی‌شد، آمار تلفات پایین‌تر می‌آمد، گفت: در شرایطی که اشراف اطلاعاتی نسبت به معدود کسانی که به‌دنبال ضربه‌زدن به ایران هستند، وجود دارد بروز چنین حادثه‌ای قابل‌قبول نیست. ما کشوری هستیم که رژه را در پادگان‌ها برگزار نمی‌کنیم، چون دفاع مقدس مردمی و نظامی بود پس قابل‌قبول نیست از خلأ امنیتی استفاده شده و مردم را اعم از نظامی و غیرنظامی به رگبار ببندند ؛ کما اینکه این ویژگی تکفیری‌هاست و برای آنها بین نظامی و غیرنظامی تفاوتی وجود ندارد.

واکنش شورای امنیت سازمان ملل

در ادامه محکومیت حمله تروریستی روز شنبه در اهواز، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای که بامداد روز گذشته منتشر شد حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بیانیه این شورا آمده است: «اعضای شورای امنیت با شدیدترین لحن حمله تروریستی بزدلانه و شنیع را که روز ۲۲ سپتامبر در جمهوری اسلامی ایران، در شهر اهواز به‌وقوع پیوست محکوم می‌کند.»در این سند همچنین آمده است: «اعضای شورای امنیت بر ضرورت پاسخگو کردن مرتکبان، سازمان‌دهندگان، تامین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات تروریستی قابل‌سرزنش و آوردن آنها پای میز عدالت تاکید کرده و از تمامی کشورها می‌خواهد طبق تعهداتشان ذیل قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت با جمهوری اسلامی ایران و تمامی دیگر مسوولان مرتبط در این زمینه همکاری کنند.»