این در شرایطی است که وزیرخارجه ایران در واکنش به این سخنان ضمن رد این موضوع که برجام توافقی میان دو دولت است، گفت: «این یک توافق‌نامه بین‌المللی است که مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.» ظریف تاکید کرد که ظاهرا آمریکا درخواست برای صلح را فقط به سخره می‌گیرد.درحالی‌که ایران بارها اعلام کرده مذاکره بر سر مسائل موشکی جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است، برایان‌هوک در قسمت دیگری از صحبت‌هایش خواستار مذاکره موشکی با تهران شد. به گزارش «ایرنا» هوک که درباره برنامه موشکی ایران سخن می‌گفت، افزود: «آیت‌الله خامنه‌ای و رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرده‌اند که تمایلی به مذاکره ندارند؛ ما هم به این موضع احترام می‌گذاریم و به سیاست خود ادامه می‌دهیم.»وی مدعی شد: «توان موشکی ایران تهدید علیه متحدان و شرکای ما، از جمله اسرائیل است.»وی با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای این بحث را از فعالیت هسته‌ای ایران جدا کرده بود، مدعی شد: «این خطر را از مردم ما و دنیا رفع نمی‌کرد.»هوک با بیان اینکه در دادگاه بین‌المللی لاهه قانونی تصویب کرده‌اند که جلوی گسترش موشک‌های بالستیک در دنیا را بگیرد، ادامه داد: «‌ما از ایران می‌‌خواهیم که همچون یک کشور عادی عمل کند. برای این کار باید به شرایط قبل از توافق برسد که در آن فعالیت هسته‌ای و برنامه موشک بالستیک در کنار هم دیده و محکوم شده بودند.»هوک مدعی شد: «به نظر من کشورها از اینکه مساله ایران را فقط در برنامه هسته‌ای ببینیم، ناراحت هستند.»رئیس گروه اقدام ایران اضافه کرد: «در شورای امنیت در مورد برنامه موشک بالستیک ایران قطعنامه‌ای بود که به‌خاطر توافق هسته‌ای رفع شد.»

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه استراتژی ما و ۱۲ خواسته پمپئو برای این هدف است که ایران رفتارش را تغییر دهد، گفت: «ما به‌دنبال توافق بین دولتی نیستیم، بلکه به‌دنبال یک عهدنامه بین‌المللی هستیم. این مهم است. می‌خواهیم با ایران به یک عهدنامه برسیم که تحت تصمیم دولت‌ها نباشد.»این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش اضافه کرد: «ما باور داریم که ایران زمانی که فشار را احساس کند به مذاکره تمایل پیدا خواهد کرد. بسیاری می‌گویند که ۱۲ خواسته پمپئو واقع‌بینانه نیست. من نمی فهمم که آنها که این را می‌گویند چگونه وضعیت کنونی را واقع‌بینانه می‌بینند؟ اینها همان خواسته‌هایی هستند که همه قبل از توافق هسته‌ای داشتند.»هوک تاکید کرد: «موشک‌های سیمرغ و خرمشهر که در سال گذشته آزمایش شد، موارد مشخص نقض توافق هسته‌ای است.»وی حمایت نکردن از حوادث سال ۸۸ را اشتباه دانست و مدعی شد: «اگر ایران رفتارش را تغییر دهد آینده درخشانی پیش‌رو دارد. من زمانی که هنوز از توافق هسته‌ای خارج نشده بودیم با آقای عراقچی معاون وزیرخارجه ایران در حاشیه اجلاس وین ملاقات کردم و به او از نگرانی‌هایمان در مورد آمریکایی‌های زندانی در ایران گفتم.»

واکنش ایران

پس از انتشار این صحبت‌های برایان هوک،  محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران درباره انعقاد پیمان با ایران در توییترش نوشت: «آمریکا برجام را توافقی شخصی میان دو دولت خوانده و ادعا کرده که به‌دنبال یک پیمان است، غلط است. این یک توافق‌نامه بین‌المللی است که مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. به علاوه، آمریکا تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و با دو پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری روبه‌رو است. ظاهرا آمریکا درخواست برای صلح را فقط به سخره می‌گیرد.»همزمان حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با رد احتمال مذاکره موشکی ایران گفت که توان موشکی ایران علاوه بر اقتدار ملی، کمک راهبردی به امنیت منطقه است. به گزارش «ایسنا» حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «رویای مداخله‌جویانه آمریکا و امارات در مورد کلید خوردن مذاکره موشکی ایران هرگز تعبیر نخواهد شد.