فرمانده سپاه تاکید کرد: انتقام اخیر سپاه از تروریست‌ها پیام بسیار معناداری برای دشمنان به‌ویژه ابرقدرت‌هایی است که فکر می‌کنند می‌توانند اهداف پلید و زورگویی‌هایشان را به ما تحمیل کنند. سرلشکر جعفری افزود: امروز برخورداری ما از انبوه موشک‌های با برد ۲ هزار کیلومتری نقطه زن، توان بی‌نظیری را به جمهوری اسلامی ایران داده است که ملت ما به پشتوانه این‌قدرت‌ها و توانمندی‌های نیروهای مومن و انقلابی بتوانند مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنند. سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز با اشاره به پاسخ قاطع سپاه به گروهک تروریستی تصریح کرد: چندروز قبل موشک‌های ما دوباره به پرواز درآمدند و نشان داد اگر دشمنان بخواهند هرجا ذره‌ای آزار به ما برسانند؛ پاسخ‌های ما به آنان نیز بسیار قاطعانه، مخرب، کوبنده و پشیمان‌کننده خواهد بود.

اولتیماتوم سردار باقری

پیش‌تر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر نظامی به اهداف تعیین‌شده در حمله موشکی به مقر تروریست‌ها در کردستان عراق رسیدید، گفت: کاملا؛ دقت کار اطلاعاتی و فرماندهی موشکی، دقیق پیش رفت و به همه اهداف رسیدیم. به گزارش خبرگزاری فارس، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در چهلمین مراسم دانش‌آموختگی دانش‌آموختگان دانشگاه علوم انتظامی امین در جمع خبرنگاران گفت: مسوولان کردستان عراق و حزب منحله دموکرات کردستان در سال ۷۵ تعهد کتبی داده بودند که در ایران عملیات انجام ندهند؛ اما از سال گذشته به تحریک آمریکا این عهد را شکستند که این اتفاق برای ما قابل تحمل نبود و از این رو چندین بار به آنها تذکر داده بودیم. سرلشکر باقری تصریح کرد: الان هم عرض می‌کنم دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان نباید اجازه دهد مقرهایی ایجاد شود که ناامنی اتفاق بیفتد و در واقع باید آنها را تحویل ایران دهند. او گفت: اگر نمی‌توانند تحویل دهند از کشور اخراج کنند و اگر این اتفاقات ناامن‌ساز اتفاق بیفتد، اتفاقی که مجرمین و فرماندهان مجرم را از بین برد می‌تواند تکرار شود، این حق دفاع از خود است و نباید این ناامنی‌ها تکرار شود.

واکنش دولت اقلیم کردستان

همزمان، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق با درخواست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان مبنی بر تحویل باقی‌مانده اعضای حزب منحله دموکرات کردستان به ایران مخالفت کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری شفق نیوز، سفین دزیی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در اربیل گفت که تحویل اعضای احزاب معارض کردستان به ایران امکان‌پذیر نیست.

او افزود: براساس برخی توافق‌ها این احزاب از دهه هشتاد قرن گذشته و از زمان نظام سابق در خاک عراق حضور دارند و بخش زیادی از آنها پناهنده هستند. بنابراین باید به توافق‌ها و قوانین بین‌المللی در رابطه با پناهنده‌ها و رفتار با آنها احترام گذاشت. سخنگوی دولت اقلیم کردستان ادعا کرد که این‌گونه مشکلات با عملیات نظامی حل نمی‌شوند، بلکه باید با ملایمت حل شوند. دفتر رسانه‌ای فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که کشته و زخمی شدن برخی شهروندان عراقی رئیس‌جمهور این کشور را نگران و متاسف کرده است و استفاده از گزینه قدرت راه و جایگزین مناسبی برای گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز نیست. در پایان این بیانیه از درک و فهم مقامات ایرانی از فواید گفت‌وگو و تفاهم با نیروهای ملی که به نفع ملت و دولت ایران است، تقدیر شده است.

همچنین وزارت‌خارجه عراق روز یکشنبه بیانیه‌ای در رابطه با عملیات موشکی ایران علیه محل استقرار و جلسه تروریست‌ها صادر کرد. در این بیانیه آمده است: وزارت‌خارجه عراق مخالفت خود با بمباران و هدف قرار دادن منطقه کویسنجق از توابع استان اربیل را که منجر به کشته و زخمی شدن چند تن شد اعلام می‌کند. عراق خواهان امنیت همسایگان خود است و استفاده از خاکش برای تهدید امنیت کشورهای همسایه را نمی‌پذیرد. شنبه ۱۷ شهریور ماه در یک عملیات موفق، محل استقرار و جلسه سران حزب دموکرات کردستان عراق (حدکا) و مرکز آموزش تروریست‌های وابسته با ۷ فروند موشک زمین به زمین کوتاه برد، مورد هدف قرار گرفت.

براساس گزارش‌های موثق و مستند دریافتی در این عملیات، این مرکز توطئه علیه امنیت ملی ایران منهدم و ده‌ها تن از سران و عناصر مهم عملیاتی گروهک به هلاکت رسیدند و زخمی شدند. در بیانیه سپاه در این باره آمده است: «این عملیات قاطع و ویرانگر نشان داد، فرزندان ملت ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیروهای مسلح و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور، مصمم به صیانت از مرزها و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی بوده و اجازه نخواهند داد تروریست‌های اجیرشده سازمان‌های جاسوسی دشمنان بیگانه، امنیت مثال زدنی کشور را به مخاطره اندازند.»

موضع انگلیس

از سوی دیگر، سخنگوی دولت انگلیس در واکنش به حمله موشکی ایران به مقر گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب در کردستان عراق، خواستار خویشتن‌داری تمام طرف‌ها و احترام به حاکمیت ارضی عراق شد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت انگلیس با بیان اینکه این کشور تحولات اخیر در عراق را با نگرانی دنبال می‌کند؛ افزود، سفیر انگلیس در عراق هفته جاری، برای گفت‌وگو با تمام طرف‌ها به شهر کویا در اقلیم کردستان سفر کرد.