به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، وبگاه ورلد نیوزمراکش با پیش‌بینی خصمانه‌تر شدن سیاست‌های عربستان در برابر ایران نوشت: مداخله خارجی عربستان‌سعودی بر ایران متمرکز است. در هرجا که ایران دارای نفوذ باشد و از گروهی حمایت کند از دید آل‌سعود یک تهدید محسوب می‌شود. اکنون حزب‌الله با کمک رسانه خود(المنار) توانسته است در قامت یک نیروی سیاسی در لبنان حضور یابد و با احزاب سنتی به رقابت بپردازد. در سال ۲۰۱۶ سعد حریری نخست‌وزیر لبنان توانست تا با تشکیل ائتلافی که حزب‌الله نیز به آن پیوست به دو سال نزاع و بن‌بست سیاسی در این کشور خاتمه دهد.

عربستان‌سعودی اما در این زمان تلاش‌های زیادی را در بی‌ثبات کردن لبنان با هدف تضعیف حزب‌الله انجام داد. اقدامات متعاقب عربستان نشان داد که دیدگاه سیاه‌سفید سعودی‌ها که در آن همه یا دشمن‌اند یا متحد، در حال تقویت شدن است. در اواخر سال ۲۰۱۷ حریری برای دیدار با مقامات اطلاعاتی عربستان وارد ریاض شد. حریری از این دیدار ابراز رضایت کرد و مدعی شد که ولیعهد عربستان نیز واکنش خوبی به این سفر نشان داده‌است. حریری همچنین ادعا کرد که عربستان سعودی از تشکیل کنفرانس پاریس برای تقویت اقتصاد لبنان حمایت می‌کند تا سرمایه‌گذاران برای حضور در کشورش تشویق شوند.

اگرچه منابع آگاه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که او مقامات سعودی را متقاعد ساخته‌است که سازش با حزب‌الله برای ثبات لبنان ضروری است. حریری قرار بود تا در ۶ نوامبر ۲۰۱۷ به ریاض بازگردد با این حال ملک‌سلمان از وی خواست تا دیداری را با محمد‌بن سلمان که در آن زمان جانشین ولیعهد بود انجام دهد که به این دلیل این سفر در ۳ نوامبر انجام گرفت. زمانی که حریری وارد عربستان شد مراسم استقبال متداولی که در زمان ورود افرادی در سطح یک نخست‌وزیر انجام می‌شود روی نداد که این خود یک نشانه نگران‌کننده بود. دیدار حریری با محمد بن‌سلمان در ۳ نوامبر برگزار نشد و او شب را در منزل شخصی خود در ریاض گذراند. صبح روز بعد پس از اعلام آمادگی محمد بن‌سلمان برای دیدار با حریری او ساعت‌ها از دید عموم پنهان و سپس در تلویزیون برای قرائت متن استعفای خود حاضر شد که دلیل آن را آنچه« تهدید جانی از سوی تهران و حزب‌الله و ترویج نابودی و هرج‌و‌مرج در منطقه» خوانده شد، اعلام کرد. بنابر اعلام دستیاران حریری لحن همراه با ترسی که در لحن نخست‌وزیر وجود داشت در رفتارهای او تا پیش از این دیده نشده ‌بود. این موضوع باعث دامن زده شدن به این ارزیابی شد که ممکن است عربستان حریری را وادار به استعفا کرده و از وی خواسته تا از دستوراتش پیروی کند. با این حال عربستان‌سعودی در پیشبرد برنامه خود به‌طرز فاجعه‌باری ناموفق عمل کرد، چرا که به‌محض خروج حریری از عربستان او استعفای خود را لغو کرد. عربستان سعودی همچنین در تغییر جهت خشم افکار عمومی لبنان به‌سوی حزب‌الله نیز شکست خورد.

قطر کشور دیگری است که مورد هدف تخاصم سعودی‌ها قرار گرفته است. در ژوئن ۲۰۱۷ و با قطع روابط عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر بحران تازه‌ای در خلیج‌‌(فارس) ایجاد شد.این اقدامات با هدف وادار ساختن قطر برای اجرای دستورات عربستان و امارات در رابطه با موضوعاتی ‌مانند ایران و تبدیل به یک کشور دست‌نشانده انجام پذیرفت. درخواست‌های این چهار کشور از قطر آن بود تا شهروندان قطری ظرف ۱۴ روز خاک آنها را ترک کنند و این کشورها نیز شهروندان خود را از حضور در قطر منع کردند. عربستان مرز‌های خود را با قطر بست و از تردد کشتی‌های با پرچم قطر یا در خدمت این کشور در بندر‌های این کشورها نیز ممانعت به عمل آمد. آنها همچنین اعلام کردند که پروازهای ورودی و خروجی قطر نیز برای استفاده از حریم‌های هوایی این کشورها باید مجوز لازم را کسب کنند. در ۲۲ ژوئن چهار کشور فهرستی ۱۳گانه را به قطر اعلام کردند و آنها را شرط عادی‌سازی روابط دانستند. در این فهرست‌ها از قطر خواسته شده بود تا حمایت خود را از گروه‌های حزب‌الله، اخوان المسلمین، داعش و القاعده متوقف کند. این ائتلاف از قطر درخواست کرده بود که پایگاه نظامی ترکیه در این کشور تعطیل شود و روابط خود با ایران را نیز متوقف کند. پس از ایجاد نگرانی‌هایی در سال ۲۰۱۷ به دلیل محاصره سیاسی و اقتصادی قطر اقتصاد این کشور با افول مواجه شد، اما در سال ۲۰۱۸ بار دیگر اقتصاد قطر توانست جایگاه خود را بازیابد. در واقع اکنون قطر دارای ۶/ ۲ درصد تولید ناخالص ملی است. بر خلاف تصور عربستان برای تسلیم قطر، این کشور روابط خود با تهران و آنکارا را گسترش داد.