شوک مدیریتی به دانشگاه آزاد

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد روز گذشته پس از جلسه فوری و فوق‌العاده هیات امنای دانشگاه آزاد با حضور علی‌اکبر ولایتی برکنار شد. هرچند هنوز به‌صورت رسمی دلیل این برکناری اعلام نشده است، اما آن‌طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده این تصمیم پس از بحث و بررسی مسائل مدیریتی دانشگاه درجلسه روز گذشته هیات امنای دانشگاه آزاد گرفته شده است. همچنین براساس تصمیم اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد محمدمهدی طهرانچی، رئیس کنونی واحد تهران مرکز این دانشگاه به‌اتفاق‌آرا به‌عنوان سرپرست دانشگاه آزاد انتخاب شده است. حالا هیات امنا سه ماه فرصت دارد که گزینه پیشنهادی خود برای ریاست جدید دانشگاه آزاد را انتخاب و به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. هرچند که برخی گمانه زنی‌ها از احتمال انتصاب محمدمهدی طهرانچی به ریاست بعدی دانشگاه آزاد به دلیل نزدیکی‌اش با علی‌اکبر ولایتی حکایت می‌کنند.

به هر ترتیب براساس گزارش‌ها ظاهرا اختلافات مدیریتی، تغییرات درتیم رسانه‌ای، اختلاف بر سر نحوه عزل و نصب‌ها در دانشگاه و عدم‌کاهش شهریه‌ها از دلایل اصلی برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد بوده است. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که اختلافات فرهاد رهبر با علی‌اکبر ولایتی به‌عنوان رئیس هیات موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد جدید نبوده همچنان که از مدت‌ها پیش خبر‌هایی از وجود اختلاف میان علی‌اکبر ولایتی و فرهاد رهبر به گوش می‌رسید. این اختلافات از زمستان سال گذشته اوج گرفت و حتی خبرهایی مبنی‌بر قهر فرهاد رهبر، حاضر نشدنش در محل کارش و استعفای او منتشر شد. اما این شایعات همان زمان ازسوی علی‌اکبر ولایتی تکذیب شد و او انتشار چنین اخباری را القای شبهه ازسوی کسانی که منافع آنان در دانشگاه آزاد اسلامی به‌خطر افتاده است توصیف کرد. اما حالا با برکناری ناگهانی فرهاد رهبر به‌نظر می‌رسد که تمامی آن اخبار درست بوده است. در همین راستا روز گذشته گفت‌وگویی از حمیدرضا مقدم‌فر، رئیس دفتر نظارت بر امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سایت فرهیختگان منتشر شد که او در این گفت‌وگو به‌نوعی بر وجود این اختلافات مهر تایید زده است. برای مثال او در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به بودجه اختصاص یافته برای جذب اعضای هیات‌علمی جوان با بیان اینکه «درخصوص به‌کارگیری نیروهای جوان و انقلابی با وجود تذکرات مکرر هیات‌امنا و به‌خصوص نمایندگی محترم ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، بی‌توجهی شده است» به‌نوعی از عدم به‌کارگیری نیروی جوان دردانشگاه انتقاد می‌کند.

مشاور فرهنگی رئیس هیات‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این گفت‌وگو از عدم‌کاهش شهریه مناطق محروم انتقاد کرده است و در ادامه می‌گوید: «دکتر ولایتی در یک‌سال گذشته با بسیاری از این موج‌ها مواجهه کرده‌اند، اما همین نگاه طرفدار حفظ وضع موجود مانع از تحقق انتظارات و دغدغه‌های ایشان شده است.» در کنار این دلایل می‌توان به حواشی اخراج تعدادی از استادان با سابقه دانشگاه آزاد و مقاومت ولایتی در تغییر مدیران رسانه‌ای دانشگاه آزاد ازسوی فرهاد رهبر که ظاهرا پیش از ریاست رهبر بر دانشگاه آزاد، با نظر صالح اسکندری که پیش‌تر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با ولایتی کار کرده انتخاب شده بودند، اشاره کرد. فرهاد رهبر دردوم مردادماه سال ۹۶ طی حکمی ازسوی علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد به ریاست دانشگاه آزاد منصوب شده بود. او پیش از این نیز به مدت ۶ سال از سال ۸۶ تا ۹۲ ریاست دانشگاه تهران را به‌عنوان سی و یکمین رئیس دانشگاه تهران برعهده داشت. اما در سال ۹۲ ازسوی رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وقت از ریاست دانشگاه تهران برکنار شد.

حالا با تغییر او می‌توان گفت که تغییرات دانشگاه آزاد از سال۹۵ تاکنون سیر سریعی داشته است. فرهاد رهبر در حالی در سال ۹۶ به‌عنوان چهارمین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تاسیس این دانشگاه منصوب شد که پیش از او «حمید میرزاده» رئیس این دانشگاه بود. میرزاده هم سرنوشتی شبیه فرهاد رهبر داشت. او هم در سوم اردیبهشت سال ۹۶در جلسه فوق‌العاده هیات امنای دانشگاه آزاد با تصویب اکثریت اعضای هیات امنا ازکار برکنارشد و به جای او علی محمد نوریان به‌عنوان سرپرست این دانشگاه انتخاب شد.

تنها فرق میرزاده با فرهاد رهبر مدت ریاستشان بر دانشگاه آزاد است. بر این اساس می‌توان گفت که فرهاد رهبر از زمان آغاز به کار دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۶۱ کمترین زمان ریاست دانشگاه را به مدت یک سال برعهده داشته است. عبدالله جاسبی اولین رئیس دانشگاه آزاد همچنان با ۳۰ سال (از تابستان ۱۳۶۱ تا اسفند ۱۳۹۰) بیشترین عمر ریاست بر دانشگاه آزاد اسلامی را داشته است. پس از او به ترتیب فرهاد دانشجو (از اسفند ۱۳۹۰ تا شهریور ۱۳۹۲) و حمید میرزاده (از شهریور ۱۳۹۲ تا اردیبهشت ۱۳۹۶)، برکرسی ریاست دانشگاه آزاد تکیه زده‌اند.

اما طهرانچی که از دیروز به‌عنوان سرپرست دانشگاه آزاد انتخاب شده است در پرونده کاری خود ریاست دانشگاه شهید بهشتی در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، معاونت علمی آستان قدس رضوی و معاونت پژوهش‌های علم و فناوری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد. او سال گذشته نیز علاوه‌بر عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاداسلامی، ریاست دانشگاه‌های آزاداسلامی استان تهران را عهده‌دار شد. او همچنین استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی بوده و از سال ۱۳۸۵ تاکنون به‌عنوان استاد فیزیک در این دانشگاه مشغول به تدریس و تحقیق است. او همچنین از یاران نزدیک علی‌اکبر ولایتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع است.