علائم علاقه ترامپ برای مذاکره با ایران عكس: ایرنا

رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری که پس از پایان نشست سران ناتو در بروکسل داشت، با اشاره به موضوع ایران، مدعی شد: «ایران نسبت به گذشته با احترام بیشتری با ما رفتار می‌کند. زمانی می‌رسد که آنها به من زنگ بزنند و از من برای یک توافق درخواست کنند و ما توافق خواهیم کرد.»

اشاره سخنگوی وزارت‌خارجه ایران به اینکه شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد، به این موضوع بر می‌گردد که برخی منابع آگاه دولت ترامپ تنها ساعاتی پس از سخنرانی شدیداللحن رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۷، فاش کردند که حسن روحانی درخواست ترامپ برای مذاکره مستقیم از طریق میانجیگری فرانسه را رد کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست ۱۲ آبان ۱۳۹۶ در گزارشی نوشت: «در روز سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۹ سپتامبر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه خواسته است تا از طریق میانجیگری او یک مذاکره مستقیم میان ترامپ و روحانی انجام شود.» یک مقام دولتی آمریکا در این‌باره به واشنگتن‌پست گفت که فرانسه پس از مطرح کردن درخواست آمریکا با ایران، اعلام کرده است که طرف ایرانی پاسخ منفی صریح خود را در این‌باره اعلام کرده و علت آن را جدی نبودن کافی آمریکا دانسته است. بنابر این ادعا، ایرانی‌ها این موضوع را یک «حقه آمریکایی» دانسته‌اند.

ترامپ آرزوهای زیادی دارد

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در مورد اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا در تلاش است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند و آیا ایران برای جلوگیری از این موضوع، رایزنی‌هایی را در این زمینه با شرکای سیاسی و اقتصادی خود در عرصه جهانی انجام داده است یا نه، تصریح کرد: آقای ترامپ زیاد صحبت می‌کند، زیاد خواب می‌بیند و آرزوهای زیادی دارد. او با بیان اینکه ادعای ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند، گزافه‌گویی است و شدنی نیست و تجربه در موارد بسیار این موضوع را نشان داده است، تاکید کرد: ما با تمام شرکای سیاسی و اقتصادی خود در سطح جهان به‌صورت مستمر در تماس هستیم و از تمام ابزارهای خود برای خنثی کردن این توطئه‌ها و تلاش‌ها استفاده می‌کنیم و امیدواریم در نهایت با موفقیت‌های خوبی این دوران را سپری کنیم.

دیدار ترامپ و پوتین

بهرام قاسمی درخصوص نشست پوتین و ترامپ در فنلاند و همچنین اینکه آیا ایران و روسیه در این ارتباط با یکدیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند، گفت: دیدار روسای‌جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد و ما در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم. سخنگوی وزارت امورخارجه اخبار منتشر شده در یکی از رسانه‌های کویتی مبنی بر اینکه روسیه در روزهای اخیر میزبان مذاکرات مستقیم ایران و اسرائیل بوده را تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی به هیچ‌وجه نمی‌تواند درست باشد و من آن را تکذیب می‌کنم. این‌گونه اخبار برای کسانی که با سیاست‌های ایران آشنا هستند و از مواضع ایران اطلاع دارند بیشتر شبیه طنز است.

پیامی از طرف پوتین برای ترامپ نداریم

قاسمی در نشست خبری چندین بار در معرض پرسش خبرنگاران در ارتباط با دیدار روز گذشته ترامپ و پوتین قرار گرفت و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در این دیدار قرار است ایران از طریق پوتین پیامی به ترامپ بدهدیا خیر، با رد این موضوع، گفت: ما پیامی از طرف آقای پوتین برای ترامپ نداریم و اگر در محفلی چنین چیزی گفته شده گمانه‌زنی رسانه‌ای است. قاسمی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه دیدار پوتین و ترامپ دیداری از پیش تعیین شده بوده و مسائل خاص خود را دارد، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از محورهای اصلی این دیدار رایزنی مقامات دو کشور در مورد سوریه و حضور ایران در سوریه است، تصریح کرد: ما از دستور کار مذاکرات روسای‌جمهور دو کشور اطلاعی نداریم، نباید اطلاعی هم داشته باشیم. رابطه ایران و روسیه رابطه مشخصی است که ادامه خواهد داشت. ایران و روسیه در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین مساله سوریه با یکدیگر تعامل و همکاری دارند، تماس‌هایی بین دو کشور برقرار است که این تماس‌ها ادامه خواهد داشت و فکر نمی‌کنم این نشست‌ها و رویدادها تاثیری بر مسائل بین ما و فدراسیون روسیه داشته باشد.

جزئیات سفر ظریف به عمان

سخنگوی وزارت‌خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سفر چندی پیش ظریف به عمان و اینکه این سفر یک مرتبه انجام شد و با توجه به سابقه عمان در میانجیگری میان ایران و آمریکا برخی این سفر را به این موضوع مرتبط دانستند، تاکید کرد: روابط ایران و عمان از دیرباز روابط روشن و شفافی بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به‌صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم. او ادامه داد: قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیاتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند. قاسمی با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عمان، گفت: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد در مورد پیشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو انجام می‌شود و از این سفرها نمی‌توان براساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده چنین استنباط مشخصی را ارائه کرد و به‌نظر می‌رسد آنچه در این زمینه مدنظر شماست، گمانه‌زنی رسانه‌ای است. سخنگو با بیان اینکه خبر سفر ظریف به عمان ‌بهنگام داده شد، گفت: چیزی پنهان در مورد سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد.

برجام زنده است، استحکام دارد

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق برخی از اخبار منتشر شده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت بازدید کرده‌اند و آیا این بازدید در چارچوب برجام بوده است، این درحالی است که برجام دیگر از موضوعیتی برخوردار نیست، گفت: برجام موضوعیت دارد، زنده است، استحکام دارد، پابرجا است و در سطح بین‌المللی در چارچوب برجام مذاکراتی درحال انجام است که ایران بتواند از منافع برجام برخوردار شود. در مورد بازدیدها که اشاره کردید این موضوع حوزه کاری من نیست. من سخنی در مورد آن نمی‌گویم و بهتر است شما این موضوع را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی جویا شوید.

درخواست استرداد ولایتی

خبرنگار دیگری در مورد درخواست یک قاضی آرژانتینی برای استرداد آقای ولایتی به‌خاطر پرونده آمیا از سخنگوی وزارت‌خارجه پرسید که قاسمی در جواب بیان کرد: این اقدامی بی‌جا و غلط است، این مسائل براساس یک اتهام نادرست مطرح می‌شود. او با بیان اینکه بعضا این تلاش‌های نابجا را در مورد برخی از شخصیت‌ها مشاهده می‌کنیم، گفت: این اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی دارد و شدنی و قابل‌اجرا نیست و به نظرم موضوع قابل اهمیتی نمی‌توان آن را تلقی کرد. هجمه و طراحی‌های وسیعی در راستای ایجاد جنگ روانی علیه ایران از سوی برخی از رسانه‌ها درحال انجام است. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از افراد سفر آقای ولایتی به روسیه را یک نوع موازی‌کاری در عرصه سیاست خارجی عنوان کرده‌اند، تصریح کرد: سیاست خارجی مقوله‌ای از جنس حاکمیتی است و با توجه به منافع و مصالح ملی و آثاری که این آمدوشدها و رفت‌وآمدها بین ایران و سایر کشورها به‌وجود آورده و می‌آورد، باید هماهنگی‌های لازم در سطوح مختلف وجود داشته باشد و ابتکار عمل در دست دستگاه دیپلماسی کشور است.