این جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شد و برخی نمایندگان محتوای آنچه در جلسه گذشت را در گفت‌و‌گو با خبرنگاران مطرح کردند. اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره اظهارات اسحاق جهانگیری، به خبر او از دستور رهبر انقلاب به دستگاه‌ها درباره تنظیم بازار ارز اشاره کرد و به خبرگزاری تسنیم گفت: معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد که عواملی در داخل و خارج کشور مصمم هستند که در بازار ارز اختلال ایجاد کنند که تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق با آنها مقابله کنیم. به گفته جهانگیری برای تامین ارز کالاهای اساسی هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و تامین می‌شود، اما عوامل مختلفی در تلاش بودند که بتوانند اختلالی در نظم اقتصادی کشور ایجاد کنند. بعضی‌ها می‌خواستند ارز را خریداری کرده و در منزل نگهداری کنند، اما با ایجاد سامانه‌هایی که برای کنترل ارز برنامه‌ریزی کردیم، مانع این کار شدیم و اولویت اول، تامین نیازهای داخلی است و اولویت بعدی، مسائلی نظیر تامین نیازهای مسافران و ارز دانشجویان و دیگر موارد است.

انتظارات ترامپ محقق نشد

او با بررسی علل نوسانات موجود در بازار ارز گفت که انتظار برخی این بود که بعد از خروج آمریکا از برجام، مردم به سمت خرید کالاها هجوم بیاورند، اما مردم روال عادی زندگی خودشان را طی می‌کنند و تقریبا انتظار ترامپ و دیگران در داخل محقق نشد و برای تامین ارز مشکلی نداریم و از طرق مختلف تامین خواهد شد. رنجبرزاده در ادامه با اشاره به برنامه‌های دولت برای مقابله با جنگ ارزی تاکید کرد: معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت که دولت برنامه‌‌هایی برای کنترل بازار ارز پیش‌رو دارد که اجرای آنها نیازمند هماهنگی‌هایی بین همه قواست که دستور مقام معظم رهبری را در این زمینه گرفته‌ایم و پیشنهادهایی خدمت ایشان ارائه شده و ایشان هم به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده‌اند تا همکاری‌های لازم را با دولت در جهت تنظیم بازار ارز و ثبات در این بازار و تامین ارز مورد نیاز کشور در موضوع صادرات و واردات و دیگر مسائل با دولت داشته باشند.

همچنین محمد محمودی شاه‌نشین دیروز درباره محتوای جلسه غیر علنی مجلس گفت: در این جلسه جهانگیری تاکید کرد قشرهای مختلف از یک مسافر معمولی تا یک تاجر بزرگ مشکلی برای ارز نخواهند داشت. همچنین نمایندگان دولت نیز در این جلسه تاکید کردند که امسال با توجه به تدابیر اندیشیده‌شده مشکلی برای تامین ارز نخواهد بود. از سوی دیگر محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در روایت خود از آنچه جهانگیری در این جلسه غیرعلنی مطرح کرد، گفت: معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد که تمامی تلاش دولت بر آن است تا فشاری بر مردم وارد نشده و آنها به لحاظ معیشتی آسیب نبینند. همچنین غلام محمد زارعی دیگر نماینده مجلس هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره اظهارات جهانگیری گفت: معاون اول رئیس‌جمهوری، بر این باور بود که ارائه ارز بانرخ ۴۲۰۰ تومان موجب تثبیت شرایط اقتصادی خواهد شد و به بازار ارز ثبات می‌دهد و اهداف دشمنان در ضربه زدن به اقتصاد کشور را ناکام خواهد گذاشت.

توصیه لاریجانی درباره تصمیمات ارزی

پس از جلسه غیر علنی دوساعته صبح دیروز مجلس، علی لاریجانی رئیس پارلمان، جلسه را علنی اعلام و تاکید کرد که نمایندگان با همفکری و رایزنی با دولت، تصمیمات دقیق‌تری در حوزه ارز اتخاذ کنند. با این همه بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز در تشریح جلسه غیرعلنی با اشاره به اظهارات علی لاریجانی در این جلسه گفت: رئیس مجلس به کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه، بودجه و محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس ماموریت داد گزارشی از جلسه دیروز با دولت و همچنین جلسات با نخبگان اقتصادی کشور را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه دهند. به گفته نعمتی، لاریجانی با اشاره به موضوع صادرات تاکید کرد که حتما مشوق‌های صادراتی به تجار اختصاص یابد. نعمتی افزود: با توجه به توضیحات معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی و اظهارات نمایندگان وفاقی بین دولت و مجلس در این موضوع ایجاد و مقرر شد کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌ها از سوی علی لاریجانی مامور شوند گزارش‌های این جلسه و گزارش‌های جلساتی را که با نخبگان اقتصادی کشور می‌گذارند، جمع‌بندی کرده و در اختیار معاون اول رئیس‌جمهوری قرار دهند.

برنامه جدید دولت برای مدیریت اقتصادی کشور

از سوی دیگر، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز پس از مجلس، در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی امور ارزی حضور یافت و با تاکید بر اینکه دولت برای مدیریت کشور با شرایط جدید اقتصادی برنامه دارد، گفت: اجرای سیاست‌های جدید ارزی امکان مدیریت بهتر کشور در شرایط جدید را فراهم کرده است. بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری در این جلسه ضمن بیان اهداف آمریکا در جهت وارد کردن آسیب به کشور، تاکید کرد که دولت با برنامه‌ریزی و تدوین راهکار‌های مختلف آمادگی لازم برای مدیریت کشور را  در هر شرایطی دارد. او با اشاره به گزارش دست‌اندرکاران سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) در خصوص عملکرد این سامانه، استقبال وارد‌کنندگان، صادر‌کنندگان و بانک‌ها از سامانه نیما را امید بخش توصیف کرد و از دستگاه‌های مرتبط خواست تا با هماهنگی یکدیگر در جهت روان‌سازی جریان تجارت خارجی و تامین نیاز متقاضیان واقعی ارز حرکت کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به رضایت فعالان اقتصادی و ثبت معاملات بیشتر ارزی در سامانه نیما، گفت: این سامانه با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا ابزار لازم برای سیاست‌گذاری بهتر و مدیریت بازار ارز را در اختیار کشور قرار داده و ما را برای مواجهه با شرایط جدید اقتصادی متاثر از تصمیمات سیاسی در عرصه بین‌المللی تواناتر کرده است. در این جلسه که وزیر نفت، روسای کل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند؛ گزارشی از میزان ارز اختصاص یافته به کالا‌های اساسی و دارو و تامین ارز متقاضیان واقعی ارز و عملکرد سامانه نیما ارائه شد. براساس این گزارش پس از معرفی و اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد این سامانه و شناخت بیشتر فعالان اقتصادی، تعامل بهتری میان صادرکنندگان، وارد‌کنندگان، بانک‌ها و صرافی‌ها در چارچوب سامانه نیما در حال انجام است و جریان مبادلات ارزی کشور با شفافیت و سرعت بیشتری ادامه دارد.