شرط ایران برای ماندن در برجام عکس: President.ir

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه برجام توافق بین‌المللی ایران و آمریکا نبوده که آمریکا بخواهد از این توافق خارج شود، افزود: برجام یک توافق چندجانبه و بین‌المللی بوده؛ برجام توافقی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته است بنابراین آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد. روحانی افزود: قبل از برجام هم ترامپ از تعهد مهم و مفید پاریس که برای محیط زیست بود خارج شد، توافقات دیگری نیز مثل توافقات تجاری بود که از آن خارج شد، بنابراین این امر سابقه‌دار است.

روحانی تاکید کرد: «از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد. رئیس‌جمهوری ایران با بیان اینکه ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم، اظهار کرد: اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده برسیم، به‌‌رغم حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به سمت ثبات در منطقه قدم‌های خود را برداریم. ولی اگر دیدیم که چنین نیست من در گفت‌وگویی با مردم ایران موضع‌مان را به اطلاع آنان خواهم رساند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه به سازمان انرژی اتمی دستور داده است که در صورت نیاز غنی‌سازی صنعتی را بدون محدودیت آغاز کند، اظهار کرد: ما برای اجرایی کردن این تصمیم چند هفته صبر می‌کنیم و با کشورهایی که پای برجام را امضا کرده‌اند و به آن وفادار مانده‌اند، مذاکره می‌کنیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه همه چیز وابسته به منافع ملی ماست، گفت: اگر منافع ملت ما در برجام تامین شود ما همین روند را ادامه خواهیم داد و اگر برجام بخواهد کاغذی باشد بدون اینکه منافع ملت ایران را تضمین کند، آنگاه راه بسیار روشنی پیش روی خود داریم. روحانی در پایان گفت: مردم ما مشکلاتی در زندگی فردا، هفته بعد، امسال و سال‌های آینده به حول قوه الهی احساس نخواهند کرد و من امشب از یکسو ناراحت هستم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زعامت کسی شدند که حیثیت آنها را زیر سوال برده است و از سویی خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.

 

06-01

 

 



اتحادیه اروپا: کنار «ایران» می‌ایستیم