آماده مواجهه با سه سناریوی آمریکا هستیم عکس: President.ir

روحانی همچنین از سه سناریوی آمریکا در رابطه با برجام خبر داد و گفت: آمریکایی‌ها ممکن است در رابطه با برجام چند سناریو را مدنظر داشته باشند؛ یا از آن خارج شوند، یا به آن لطمه بزنند یا اینکه راه اروپا و آمریکا از هم جدا شود. اما ای مردم عزیز و ملت بزرگ ایران، به شما عرض می‌کنم که آمریکا در برابر این ملت کاری از پیش نخواهد برد. او همچنین گفت که همه دستورات لازم از چند ماه پیش به بخش‌های مرتبط اجرایی کشور از جمله مسوولان سازمان انرژی اتمی و بخش‌های اقتصادی داده شده است. روحانی روز گذشته در حالی در جمع مردم سبزوار در مورد لغو برجام به آمریکا هشدار داد که کمتر از یک هفته به موعد اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره ماندن یا نماندن در برجام باقی است. رئیس‌جمهوری آمریکا آخرین بار روز 22 دی‌ماه سال گذشته تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد و در بیانیه‌ای چهار شرط ازجمله اجازه بازرسی‌های نظامی در همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی، ضمانت عدم‌دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، حذف ‌تاریخ انقضا د‌ر مورد دسترسی به سلاح هسته‌ای و محدودیت‌های موشکی برای ایران را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد. ترامپ همچنین هشدار داد که اگر تغییرات مورد نظر او در برجام اعمال نشود، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید نخواهد کرد و در‌صورتی‌که کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن موفق به اصلاح برجام نشدند، از این توافق خارج می‌شود. حالا با گذشت ۴ ماه از آن زمان دولت آمریکا باید شش روز دیگر، (۲۲ اردیبهشت) تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند. در همین حال طی روزهای اخیر امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز با سفر به آمریکا با ترامپ درباره برجام به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند. در همین راستا روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری که برای سفری دو روزه به خراسان رضوی سفر کرده است، در جمع مردم سبزوار گفت: مردم بزرگ ایران، مردم عزیز خراسان و مردم غیور سبزوار بدانید که در هر آنچه هفته آینده اتفاق بیفتد، در زندگی ما تغییری ایجاد نخواهد کرد و در برابر هر تصمیمی که ترامپ بگیرد ما طرح و برنامه داریم و مقاومت خواهیم کرد.

روحانی در چهارمین سفر خود به خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه راست و چپ، اصولگرا و اصلاح‌طلب و همه مردم ایران در برابر ترامپ و رژیم صهیونیستی متحد هستند، اظهار کرد: به دنیا نشان دادیم ملت ایران ملت صلح است و ما اهل جنگ و تنش نیستیم، اما قاطعانه از خود دفاع می‌کنیم و آمریکا در برابر ملت ایران کاری از پیش نخواهد برد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او گفت: وعده ما با ملت ایران از سال ۹۲ این بود که جریان دروغین ایران‌هراسی را که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در دنیا ترویج کرده بودند، افشا کرده و با آن مبارزه کنیم و به مردم دنیا بگوییم که ایرانیان ملتی صلح‌طلب هستند. رئیس‌جمهور افزود: ما همگی از سال ۹۲ با هم تلاش کردیم تا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با هزینه کمتر و در عین حال عزت و سربلندی به پیش برود. ما می‌خواستیم به مردم دنیا بگوییم، تحریم هسته‌ای علیه ایران کاری اشتباه و غلط بوده و برخی قدرت‌های بزرگ باید از این طرح نادرست عقب‌نشینی کنند. رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه «دیدیم که دیپلمات‌های سرافراز ما توانستند این کار را انجام دهند»، تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکایی‌ها در تمام مراحل به تعهدات خود درست عمل نکرده و کارشکنی کردند، اما ما در طول این مدت به تعهداتی که به دنیا داده بودیم، تا امروز عمل کردیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که شما مردم غیور و متحد هم باید از آن مطلع باشید. آقایی جدیدا رئیس‌جمهور آمریکا شده و از ۱۵ ماه پیش مرتب گفته است که برجام بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده و این توافق فقط به سود ایران و به زیان آمریکا بوده و در نتیجه اشتباه آمریکایی‌ها، ایرانی‌ها سر ما کلاه گذاشتند.  روحانی گفت: ما سر کسی کلاه نگذاشتیم؛ مذاکراتی با ۶ کشور بزرگ دنیا انجام شد که در نتیجه به توافقی رسیدیم که سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان نیز آن را تصویب کردند. ملت ایران متحد و یکصدا قدم مستحکم و درستی برداشت و در طول زمان سپری شده از این توافق، همه مردم جهان به ایران بزرگ به‌عنوان یک قدرت بالیدند و افتخار کردند. هیچ کس در دنیا نیست که بگوید کار ایران اشتباه بوده، الا آمریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و عربستان سعودی. رئیس‌جمهور اضافه کرد: همه مردم شریف ایران، همواره در طول این مسیر از دولت حمایت کردند و من از ملت بزرگ ایران، رهبری معظم انقلاب، نیروهای مسلح و همه کسانی که دست به دست هم دادند تا به این پیروزی و این نقطه برسیم، تشکر می‌کنم.

ابلاغ دستورات لازم به بخش‌های مرتبط

روحانی تاکید کرد: به شما ملت بزرگ ایران به صراحت می‌گویم که همه دستورات لازم از چند ماه پیش به بخش‌های مرتبط اجرایی کشور داده شده است. به مسوولان سازمان انرژی اتمی دستورات لازم ابلاغ شده و چند روز پیش باز هم با مسوولان ارشد این سازمان درباره برنامه‌های آینده صحبت کردم و مسیر ما در این زمینه مسیر روشنی است. رئیس‌جمهور گفت: به بخش‌های مختلف دیگر از جمله بخش اقتصادی نیز دستورات لازم داده شده است و به‌عنوان مثال، طرح جدیدی که برای ساماندهی بازار ارز اجرا شد، برای این بود که آمریکایی‌ها بفهمند هر توطئه‌ای هم که بخواهند اجرا کنند، مردم ایران باید خیالشان راحت باشد. دولت ارز مورد نیاز برای هر آنچه در زمینه واردات برای تولید و خدمات مورد نیاز کشور است با قدرت و با قیمتی که اعلام کرده است در اختیار واردکنندگان و کارآفرینان قرار خواهد داد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

پیش‌بینی ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی

روحانی افزود: مردم عزیز ایران بدانید که مطابق پیش‌بینی‌ها در سال ۹۷، حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفتی و غیرنفتی خواهیم داشت؛ در‌حالی‌که مخارج ارزی ما بیش از ۷۰ میلیارد دلار نیست، بنابراین به هیچ وجه مشکل کمبود ارز نداریم. او همچنین اظهار کرد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها باید بدانند که این ملت از توطئه‌های آنها هیچ هراسی ندارد و تحت رهبری شجاعانه مقام معظم رهبری و تلاش‌های دولت به مسیر خود ادامه خواهد داد.

اعلام دو نکته به آمریکا و اروپا

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه می‌خواهم دو نکته را خطاب به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعلام کنم، تصریح کرد: ملت ما به عهد خود وفادار است، اما با صراحت می‌گوید که درباره توان تسلیحاتی و دفاعی کشور به هیچ وجه مذاکره نخواهد کرد. ما هر قدر سلاح برای دفاع خود لازم داشته باشیم، می‌سازیم و انبار می‌کنیم و این موضوع به کسی هم ربطی ندارد که چقدر سلاح می‌سازیم و چه تصمیماتی برای دفاع خود اتخاذ می‌کنیم؛ ما هرگز درباره بنیه دفاعی خود مذاکره نخواهیم کرد. روحانی در توضیح نکته دوم گفت: ما می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم تا منطقه‌ای امن داشته باشیم. همین حالا هم با روسیه و ترکیه درباره سوریه در حال مذاکره هستیم و با کشورهای مختلف درباره یمن مذاکره می‌کنیم. اما به دنیا اعلام می‌کنیم که ما با تروریسم در هر کجای این منطقه که باشد، مبارزه خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم در این منطقه هر روز یک داعش درست کنند.

مردم اجبار را نمی‌پذیرند

همچنین روحانی روز گذشته در جمع مردم نیشابور گفت: هر کاری بخواهیم انجام دهیم، باید افکار عمومی مردم را قانع کنیم. اگر می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم، باید راه را برای مردم تسهیل کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر او تصریح کرد: مردم از ما اجبار را نمی‌پذیرند. مردم عزیز ایران آگاه و دانا و انقلابی و هوشیار هستند که به آینده می‌نگرند. کاری نکنیم که در برابر نسل‌های آینده پاسخ قانع‌کننده نداشته باشیم. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: اگر می‌خواهیم در اقتصاد پیشرفت کنیم باید همه با هم باشیم. دولت اگر می‌خواهد در اقتصاد موفق باشد باید راه را برای مردم باز کند. مردم اقتصاد را بهتر از دولتی‌ها اداره خواهند کرد. روحانی تصریح کرد: برخی از اینترنت پرسرعت چندان خوششان نمی‌آید. می‌گویند اینترنت باید بسیار کند باشد؛ به‌صورتی‌که اگر خواستید به سایتی دسترسی پیدا کنید، باید مدت زیادی وقتتان را تلف کنید تا بعد هم پشیمان شوید. دنیای امروز، دنیای سرعت و ارتباطات است. اگر می‌خواهیم در ایران فساد از بین برود، راهش اطلاع مردم و جوانان است. بدون حضور جوانان و بدون شفافیت و بدون اطلاع مردم، امکان مبارزه با فساد وجود نخواهد داشت. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تقویت پیام‌رسان‌های داخلی، حرف به حقی است گفت: ما باید آنچه ایرانی است، حتی در فضای مجازی را تقویت کنیم، اما آیا می‌توان به نام تقویت فضای ایرانی، مردم را از ارتباطات و از مشاغل محروم کرد؟ این کار امکان‌پذیر نیست.  او با بیان اینکه لج‌‌بازی با مردم در نهایت به ضرر کشور خواهد بود، گفت: ما با هم عهد و پیمان بستیم در سال ۹۶ که به عقب برنخواهیم گشت و مسیر توسعه و پیشرفت کشور را ادامه خواهیم داد.

 

08-01