اعتراض مردم به خشم تبدیل نشود عكس: ایرنا

حالا همین افراد راه‌حل می‌دهند که نگذاریم انتخابات مهندسی شود؛ درحالی‌که در مقطعی کار خود را کرده‌اند و اگر زمانی لازم شد که موتورم را روشن کنم، قطعا این کار را خواهم کرد.به هر ترتیب جهانگیری روز گذشته در همایش استانداران، مدیران‌کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور در تحلیل اعتراضات اخیر در کشور گفت: پدیده دی‌ماه سال ۹۶ با اینکه ضررهایی داشت، اما باید از آن استفاده کرد، همه تاکید کردند که باید حرف مردم شنیده شود ولی آنچه باید باعث نگرانی ما باشد این است که مبادا مردم نسبت به دولت خشم و کینه داشته باشند. به گزارش «ایرنا» وی افزود: باید اعتراض مردم را شنید و در گام بعد باید برای این اعتراض‌ها راهکار ارائه داد و آن را حل کرد. معاون‌اول رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: به دبیرخانه دولت ماموریت داده شد تا اعتراض‌ها را به رسمیت بشناسند ولی باید برای جلوگیری از آن با نهادهای مدنی، احزاب و مردم گفت‌وگو کرد. جهانگیری همچنین تنها راه‌حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ابرچالش‌های کشور را گفت‌وگوی سیاسی دانست و گفت: باید همه پای کار باشند و به همین دلیل باید گفت‌وگو در کشور جاری و ساری شود و فرمانداران و استانداران باید موضوع گفت‌گو را در دستور کار قرار دهند. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در انتخابات هرکسی حرفی می‌زد، ولی مردم به روش مشخصی رای دادند، افزود: نباید برخی افراد کارهایی کنند که مردم فکر کنند دیگر حتی نمی‌توانند خواسته‌های خود را در انتخابات پیگیری کنند. وی با یادآوری اینکه ما نمی‌توانیم به عهد خود با مردم پشت کنیم، تصریح کرد: دستگاه بزرگ دولت باید بداند که از میان رای مردم برخاسته و اکثر مردم به‌دنبال اصلاح و بهبود اوضاع دولت و کشور است، پس دولت باید با مردم خود ارتباط قوی داشته باشد و جامعه منتقد مطالبه‌گر را پاسخ دهد.

مردم باید احساس کنند دولت دارند

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که وجود داشت و در دولت یازدهم مکرر سعی کردم به آن بپردازم، این بود که مردم باید احساس کنند دولت دارند، این زمینه‌ساز حل بسیاری از مشکلات است. او همچنین گفت: وقتی این حس در مردم تقویت شود، باورشان می‌شود که دولت قدرتمندی در سطح شهرستان و کشور حاکم است. با این کار مشارکت مردم جدی‌تر و امیدشان به آینده بیشتر می‌شود و آنها فکر می‌کنند با این شرایط مسائل آنان به سمت حل و فصل شدن است. جهانگیری یکی از مهم‌ترین تهدیدهایی که مسوولان اجرایی از جمله فرمانداران با آن روبه‌رو هستند را روزمرگی دانست و یادآور شد: باید بدانیم آینده و مسائل پیش‌رو چیست. گاهی آنقدر درگیر مسائل روزمره می‌شویم که از مسائل اصلی غافل می‌شویم و بعد متوجه می‌شویم که به‌طور مثال آب مشکل و مساله مهم کشور و هوا مساله سرنوشت‌ساز شده و خوزستان با ریزگردها و تهران با آلایندگی درگیر شده است.

باید خود را به‌روزرسانی کنیم

با بیان اینکه نمی‌توان با اقدامات قدیمی به سراغ مسائل و مشکلات قدیمی رفت، بر ایجاد راهکارها و تفکرات نو برای حل مسائل جدید تاکید کرد و گفت: باید خود را به‌روزرسانی کرده یا افرادی در کنار خود داشته باشیم که ما را در این مسیر راهنمایی کنند. ما باید تفاوت و تنوع در کشور را تبدیل به فرصت برای گفت‌وگو با مردم کنیم و بدانیم که چگونه باید از آن استفاده کرد.

فساد در کشور زیاد است

جهانگیری در ادامه همایش استانداران، مدیران‌کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور افزود: در بحث فساد در سال ۹۷ با رویکرد جدی‌تر و جدیدتری وارد خواهم شد. این شیوه‌ای که عده‌ای در این کشور فکر می‌کنند می‌توانند همه مدیران را با عناوین مختلف اعم از حقوق‌های نجومی و ثروت‌های نامشروع بدنام کنند و این شیوه که در کشور فساد نداریم را قبول ندارم، اتفاقا فساد در کشور زیاد است. وی افزود: اتفاقا، فساد سیستمی در کشور وجود دارد و برخی از کسانی که آلوده هستند، سعی می‌کنند با علامت و نشانه‌های ناصحیح ما را منحرف کنند و به سراغ جاهای دیگر بفرستند که تا الان سعی کرده‌ام فریب این علامت‌های ناصحیح را نخورم.

مبارزه جدی‌تر با فساد مالی در سال ۹۷

جهانگیری با بیان اینکه همین فسادهای کوچک مردم ما را ناراحت می‌کند و با پیشگیری می‌توان این مسائل را حل کرد، گفت: بخشنامه‌ای ابلاغ کرده‌ام که یکی از روزهای هفته به‌عنوان ملاقات با مردم اختصاص یابد و ملت بدانند روزی وجود دارد که به‌طور مستقیم به وزیر، استاندار و فرماندار می‌توانند دسترسی داشته باشند. با این کار، بسیاری حساب کار خودشان را می‌کنند و حتما تصمیم هم گرفته خواهد شد. همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جهانگیری با بیان اینکه چندماهی است ستاد مبارزه با فساد تشکیل نشده به دلایلی که بعدا توضیح داده می‌شود، تاکیدکرد: از اوایل سال آتی به موضوع فسادهای مالی به شکل خاص پرداخته می‌شود و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با رویکردی جدید فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

تعریف رکود برای مردم

به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه کسانی که در فضای منفی می‌دمند، به کشور خدمت نمی‌کنند، گفت‌: استیضاح و سوال حق مجلس است، ولی بهترین دستاورد کشور را عده‌ای به‌عنوان منفی‌ترین موضوع جلوه می‌دهند.جهانگیری با اشاره به اینکه طی پنج سال گذشته به‌طور متوسط ۴۸۰ هزار شغل درست شده است که می‌گویند این خیلی بد است، گفت: در آن دوره که تورم ۳۵ درصد بود می‌گویند دوره خیلی خوبی بود، اما اکنون که تورم به زیر ۱۰ درصد رسیده، می‌گویند خیلی بد است. وی در ادامه افزود: وقتی رشد اقتصادی منفی هفت درصد بود، می‌گفتند دوره خوبی بود، الان که رشد اقتصادی به ۶ درصد رسیده است، می‌گویند رکود است. برادر عزیز می‌دانید رکود یعنی چه؟ یک‌بار رکود را برای مردم تعریف کنید.