همچنین به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  لاریجانی بر بازنگری طرح تحول سلامت تاکید کرد و گفت:  به‌رغم گام بلندی که در زمینه سلامت برداشته شده، اما مناقشاتی وجود دارد که باید برطرف و وفاقی بین نخبگان ایجاد شود و اگر ایرادی هم بعد از ۵ سال به طرح تحول سلامت وارد است، باید این طرح بررسی شود و اشکالی ندارد که مجددا مورد بازنگری قرار گیرد. او افزود: باید بخش‌های مفید آن مورد حمایت قرار گیرند و این موضوع سامان گیرد و من به سهم خود حاضرم این وفاق شکل گیرد. لاریجانی درهمین ارتباط گفت باید کمیته‌ای متشکل از مجلس و دولت برای پیگیری نقایص طرح بیمه سلامت تشکیل شود.

به گزارش «ایسنا» او با تاکید بر ضرورت استخراج نقایص طرح تحول سلامت توسط کمیته‌ مشترک دولت و مجلس، گفت: اگر این کمیته نقایص را استخراج کرد می‌توان در بخش یارانه‌ها اقداماتی انجام داد و با مردم صحبت کرد تا درصدی از یارانه‌ها صرف بخش سلامت شود. اگر وزارت بهداشت در این زمینه کمبود داشته باشد می‌توان برای آن فکری کرد. در واقع این موضوع هم از طریق قانون مالیات بر ارزش افزوده قابل پیگیری است و هم در بحث یارانه‌ها تا تکلیف وزارت بهداشت را از نظر پشتیبانی مشخص کنیم. نمایندگان کمیسیون‌های بهداشت و برنامه و بودجه می‌توانند در این کمیته حضور داشته باشند.

نگرانی برای پرداخت پول به داروخانه‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای بودجه و تامین نیازهای وزارتخانه‌ها زمان گذاشته شود، ادامه داد: اگر بودجه در ابتدای کار و در مجلس واقع‌بینانه بررسی شود تغییرات در حد ۳ تا ۴ درصد می‌شود نه اینکه بودجه متورمی داشته باشیم و زمان تخصیص ۴۰ تا ۵۰ درصد آن تغییر یابد. در ادامه لاریجانی با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی برای پرداخت پول به موقع به دانشگاه‌های علوم پزشکی، داروخانه‌ها و پزشکان وجود دارد، ادامه داد: در واقع این پرداخت با اعمال شاقه است؛ بنابراین اگر این کمیته تشکیل و نقایص بررسی شود شاید بتوان از طریق یارانه‌ها فعالیت‌هایی انجام داد و می‌توان درصدی از یارانه‌ها را به سلامت اختصاص داد و در این باره با مردم نیز صحبت کرد.

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در این اجلاس ضمن تشکر از وزارت بهداشت و قاضی زاده‌هاشمی به دلیل رفع بسیاری از مشکلات مردم در زمینه بهداشت و سلامت گفت: اگر به وضعیت بهداشت در حدود ۵ تا ۶ سال گذشته نگریسته شده و با شرایط کنونی مقایسه شود که کمبود دارو در کشور وجود داشت متوجه می‌شویم که دولت یازدهم کار خود را با حرکت جهشی در این زمینه آغاز کرد. همچنین به گزارش خانه ملت، لاریجانی خطاب به مدیران بیمه سلامت، گفت: اقداماتی که انجام دادید را دست‌کم نگیرید. این اقدامات مفید بوده و نباید از خاطره‌ها محو شود، البته همه بخش‌های وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و بیمه‌ها تلاش کردند از این وضعیت در بیاییم اگرچه هنوز نقایصی داریم اما الان در وضعیتی هستیم که باید به برخی مشکلات نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. باید ببینیم چطور می‌شود این مشکلات را حل کرد.

انتقاد ازافزایش بودجه جاری کشور

لاریجانی با بیان اینکه افزایش بودجه جاری کشور عاقلانه نبوده، اما این اقدام صورت گرفته است، اظهار کرد: می‌توان در بحث پیشگیری و سلامت، سیستم بیمه‌ای ایجاد کرد تا در اختیار مردم قرار گیرد و برخی دیگر را بخش خصوصی انجام دهد و افراد از آن طریق بیمه شوند که این روش می‌تواند فشارها را بر وزارت بهداشت کاهش دهد.

تراش بودجه دربخش اوراق مشارکت

به گزارش «ایسنا» او همچنین گفت: ما امسال تلاش کردیم لایحه بودجه را تراش دهیم خصوصا در بخش اوراق مشارکت. ما معتقدیم اوراق باید در بخش‌هایی استفاده شود که بازدهی اقتصادی روشنی دارد حتی در برخی پروژه‌های عمرانی که نقد نمی‌شود و کار اقتصادی‌اش توجیه ندارد استفاده از اوراق سربار می‌شود و برای دولت بدهی ایجاد می‌کند. ما در بودجه سعی کردیم سقف اوراق مشارکت را کاهش دهیم. البته به هر حال کمبودهایی وجود داشته که لاجرم باید از آن استفاده می‌شد، اما این راه علاج آینده نیست و باید اصلاح شود. می‌شود منابع پایدار و روشنی فراهم کرد که تکلیف این بخش هم روشن باشد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بررسی بحث هدفمندی یارانه‌ها در مجلس پیش از اینکه بودجه در مسیر تصویب قرار گیرد، ادامه داد: امکان اینکه آزمون وسع در بحث یارانه‌ها پیاده شود وجود ندارد بنابراین باید راه دیگری برای آن پیدا کرد؛ چراکه ممکن است ۵ تا ۶ میلیون نفر از روی درآمدهای رسمی آنها شناسایی شود، اما اینکه بتوان در قالب ۸۰ میلیون نفر این موضوع را سامان داد امکان ندارد، البته ممکن است در آینده سیستم‌های مکانیزه بتواند این امکان را فراهم کند، اما طی سال‌های آینده فکر نمی‌کنم این موضوع را بتوان ملموس دید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تاکید شده که دولت الکترونیک شکل بگیرد، اظهار کرد: البته در این زمینه عقب افتادگی‌هایی وجود دارد که با تلاش، راه‌اندازی آن چند سال طول می‌کشد لذا از آزمون وسع نمی‌توان ماحصلی پیدا کرد؛ بنابراین روش باید تغییر یابد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت نیز در اجلاس مدیران بیمه سلامت ایران گفت: با توجه به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که مجلس برای بدهی‌های بیمه سلامت اختصاص داده است، بیمه سلامت باید به نحوی عمل کند که هیچ کسری در پایان سال ۹۷ نداشته باشد.