ایران می‌تواند تامین‌کننده‌ مطمئن انرژی بوسنی باشد

در این دیدار «باقر عزت بگوویچ» عضو شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرز‌گوین ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های ایران از ملت بوسنی در دوران سختی‌ها اشاره کرد و افزود: «ملت بوسنی از همه قومیت‌ها این حمایت‌ها را فراموش نمی‌کنند.» او افزود: «روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور در سطح مطلوبی است، اما روابط اقتصادی به موازات آنها توسعه نیافت. درحال حاضر که تحریم‌های ایران برداشته شده زمینه برای جهش روابط تجاری آماده شده است. درخصوص روابط بانکی و تسهیلات روادیدی هم درحال کار هستیم و حتما موانع را بر طرف می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهور روحانی ابراز داشت: برای ما همه اقوام در بوسنی بسیار مهم هستند و این روابط و همبستگی میان اقوام تداوم یابد تا شاهد توسعه و امنیت هر چه بیشتر در بوسنی و هرز‌گوین باشیم. شما همیشه جمهوری اسلامی ایران را کنار خود خواهید داشت. ظریف با اشاره به هیات تجاری همراه خود اظهار کرد: امیدواریم این سفر و همایش تجاری امروز شروع خوبی برای تحرک بخشیدن به روابط اقتصادی دو کشور باشد. وزیر امور خارجه با برشمردن زمینه‌های همکاری افزود: ایران می‌تواند یک تامین‌کننده مطمئن انرژی برای بوسنی و هرز‌گوین باشد. ظریف با ذکر برخی موانع تجاری موجود ابراز امیدواری کرد که این مشکلات با همکاری طرفین برداشته شود. تعرفه‌های گمرکی، روابط بانکی و روادید تجاری و تسهیل روابط تجاری و مردمی از جمله نکات مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه بود.

وزیر امور خارجه همچنین ابراز کرد: مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی یکی از دغدغه‌های مشترک ما، شما و اتحادیه اروپاست. افراط هیچ ارتباطی با اسلام و ادیان دیگر ندارد. مبارزه ایدئولوژیک و فرهنگی با اندیشه افراط باید از اولویت‌ها باشد. ما می‌توانیم در این زمینه همکاری کنیم و آن را به نفع صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای می‌دانیم. در این دیدار اعضای صرب و کروات شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرز‌گوین هم به‌طور جداگانه در سخنانی بر اراده دولت بوسنی و هرز‌گوین برای توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح و زمینه‌ها تاکید کردند. محمدجواد ظریف همچنین صبح دیروز در نماز جمعه سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین شرکت کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دوشنبه (هفتم اسفندماه) به همراه هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی سفر دوره‌ای خود به صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی را آغاز کرد و در نخستین مرحله از این سفر عازم بلگراد (پایتخت صربستان) شد. دیدار با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، رئیس مجلس و همچنین وزیر امور خارجه صربستان از برنامه‌های ظریف در بلگراد بود. او در این دیدارها درباره ابعاد مختلف روابط دوجانبه تهران - بلگراد تبادل‌نظر کرد. وزیر امور خارجه همچنین در صربستان در همایش مشترک تجاری دو کشور با حضور سه تن از وزرای دولت صربستان، رئیس اتاق بازرگانی صربستان و بیش از ۷۰ شرکت بزرگ صربی و ایرانی شرکت و سخنرانی کرد. ظریف پس از صربستان، شامگاه سه‌شنبه (هشتم اسفند) عازم «صوفیا» پایتخت بلغارستان شد. او برنامه کاری خود را در صوفیا با دیدار «رومن رادف» رئیس‌جمهوری بلغارستان آغاز کرد و پس از آن نیز با نخست‌وزیر، وزیر اقتصاد و همچنین رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.