سفر اقتصادی روحانی به شبه‌قاره

در جریان سفر مودی به ایران که خرداد سال گذشته انجام شد و نخستین دیدار یک نخست‌وزیر هند در ۱۵ سال گذشته از ایران محسوب می‌شد، ۱۲ سند همکاری در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی میان دوکشور امضا شد. امضای موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار بین ایران، هند و افغانستان مهم‌ترین سندی بود که با حضور روسای جمهوری سه کشور در این سفر، به امضا رسید. موافقت‌نامه‌ای که از یکسو نقش تجارتی بندر چابهار را افزایش داده و ازسوی دیگر هند را از طریق ایران و افغانستان به آسیای میانه وصل می‌کند. حالا با گذشت یک سال و ۸ ماه از سفر «ناراندرا مودی»، نخست‌وزیر هند به ایران، انتظار می‌رود سفر روحانی به دهلی نو فرصتی دوباره برای دو کشور برای بررسی جدید‌ترین تحولات منطقه و گسترش روابط اقتصادی از جمله پروژه بندر چابهار فراهم کند. در همین حال براساس برخی گزارش‌ها در این سفر ایران تلاش خواهد کرد تا دهلی نو را به سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش نفت و گاز و صنایع پتروشیمی کشورمان ترغیب کند.

شاید از همین رو تجار و بازرگانان بخش خصوصی ایران و هندوستان نشست مشترکی را برای بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری و توسعه روابط تجاری برگزار خواهند کرد. همچنین روحانی را در این سفر، تجار و بازرگانان بخش خصوصی، وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس دفتر او همراهی می‌کنند. قرار است امروز با ورود روحانی به دهلی نو پایتخت هندوستان، مراسم استقبال رسمی و مشترک از او توسط رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر هند، برگزار شده و پس از مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور، اسناد و تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری در حضور مقامات ارشد ایران و هندوستان مبادله شود. روحانی امشب دهلی نو را به مقصد تهران ترک می‌کند.

راه‌حل مشکل جهان اسلام لوله تفنگ نیست

سفر رئیس‌جمهوری به هندوستان، روز پنج‌شنبه با ورود او به حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانای آغاز شد. رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به هند، در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران این سفر را به دو بخش فرهنگی و سیاسی و اقتصادی تقسیم کرد و گفت که بخش فرهنگی این سفر با ورود او به حیدرآباد صورت خواهد گرفت و بخش دوم سفر نیز به دهلی‌نو و سیاسی و اقتصادی خواهد بود. او همچنین گفت: این سفر به دعوت رسمی نخست‌وزیر هند و در پاسخ به سفر سال گذشته ایشان به تهران انجام می‌شود. در این سفر علاوه‌بر ملاقات با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور و برخی مقامات دیگر این کشور، اسناد همکاری هم بین مقامات دولتی و همچنین کارآفرینان و تجاری که در این سفر حضور دارند، با همتایان‌شان به امضا می‌رسد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور یکی از مسائل بسیار مهم برای دو کشور را مساله ترانزیت برشمرد و گفت: توسعه بندر چابهار و اتصال هند از این طریق به افغانستان و آسیای مرکزی برای هر دو کشور بسیار مهم است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اخیرا فاز جدید توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار با حضور نمایندگان ۱۷ کشور افتتاح شد، اضافه کرد: در این مرحله ظرفیت بندر چابهار به ۸ و نیم میلیون تن افزایش یافت و البته فازهای توسعه‌ای دیگری نیز در این بندر اجرا خواهد شد.

روحانی اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعات مذاکرات ما در این سفر، مسیر ترانزیت و توسعه همکاری بیشتر در این زمینه و سرمایه‌گذاری در توسعه بندر و راه‌آهن چابهار به زاهدان است که برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است. در ادامه حسن روحانی شامگاه پنج‌شنبه با نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدرآباد دیدار و گفت‌وگو کرد. او با بیان اینکه ایران خواهان روابطی صمیمانه‌تر و نزدیک‌تر میان دو ملت بزرگ ایران و هند در تمام زمینه‌ها است، گفت: ندای جمهوری اسلامی ایران از روز نخست انقلاب اسلامی، ندای وحدت، استقلال، اتحاد و نگاه به شرق بوده است و بر این مبنا حرکت کرده‌ایم و در سال‌های اخیر نیز در کنار ملت‌های منطقه تلاش داشته‌ایم جنگ و خشونت برطرف شود. روحانی همچنین گفت: در سفر خود به این کشور حامل پیام برادری و دوستی ملت ایران به ملت بزرگ هندوستان هستم. روحانی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، برقراری روابط صمیمانه و برادرانه با همه کشورهای اسلامی و منطقه است، اظهار کرد: نمی‌خواهیم با هیچ کشور اسلامی و کشورهای منطقه و ملت‌های دوست خود، فاصله داشته باشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام وجود دارد، راه‌حل آن لوله تفنگ و نظامی نیست بلکه با منطق، استدلال و گفت‌وگو می‌توان مسائل را برطرف کرد.

شرکت در نمازجمعه حیدرآباد

همچنین رئیس‌جمهور دیروز، در اجتماع نمازگزاران «مکه مسجد» حیدرآباد با تاکید بر اینکه راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گیتی وجود ندارد، گفت: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئیس‌جمهور آمریکا جرات نمی‌کرد بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کند و اگر با هم متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرات نمی‌کرد به حقوق ملت فلسطین تجاوز کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد، تصریح کرد: برادران مسلمان، راه نجات ما این است که همه ما، تمام مذاهب اسلامی را به رسمیت بشناسیم، ما گرچه رودخانه‌های متفاوت هستیم اما سرچشمه یکی است و در نهایت به یک اقیانوس منتهی می‌شویم. باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم و به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاریم.  روحانی تاکید کرد: دولت ایران آمادگی دارد و امیدواریم دولت هند هم اعلام آمادگی کند تا بتوانیم رفت و آمدهای دو ملت را از نظر ویزا و روادید آسان کنیم.

تاثیرگذاری ایران در منطقه

در ادامه این سفر، حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانای هندوستان بازدید کرد. همچنین به گزارش «ایرنا» حسن روحانی روز گذشته در دیدار با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند در حیدرآباد با بیان موفقیت‌های اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در دوران اخیر گفت: امروز کسی شک ندارد که ایران بیشترین تاثیرگذاری را در منطقه دارد. روحانی با اشاره به اینکه مطالبات و درخواست‌های برخی از دانشجویان و ایرانیان مقیم هند پیگیری می‌شود، اظهار کرد: از سفیر کشورمان می‌خواهم که موارد مطرح‌شده را به مسوولان مربوطه منتقل کنند تا اجرایی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی اضافه کرد: بی‌تردید اگر از انتقال انرژی توسط کشورمان جلوگیری شود، ارتباط ما با سایر کشورها تضعیف می‌شود و امروز ملت ایران با تلاش‌های خود حداقل در این حوزه حقوق خود را بازپس گرفته و به اندازه سال‌های قبل از ۸۴ نفت، تولید و صادر می‌کند و در بخش گاز و پتروشیمی نیز شاهد رشد و توسعه هستیم. رئیس‌جمهوری تاکیدکرد: امروز آقایی که در آمریکا روی کار آمده، بیش از یک سال است که تلاش می‌کند برجام را از بین ببرد و هرچند یکبار اعلام می‌کند که آخرین امضای خود را در این زمینه می‌زند و اینکه یک ابرقدرت در برابر ایران یک سال است که تلاش می‌کند کاری انجام دهد و تا امروز نتوانسته، افتخار بزرگی محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها در این مدت هر موقع که خواستند در برابر برجام کاری انجام دهند، هیچ‌کس به‌جز یک رژیم اشغالگر و یکی دو کشور کوچولو به خواسته او پاسخ مثبت نداده است و همه کشورها حق را به ایران می‌دهند، این نشان‌دهنده آن است که ملت ایران در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت می‌کند.