خسارت ۸۰ هزار میلیارد تومانی سیگار به بهداشت و درمان

وی با بیان اینکه در ایران سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال خرج خرید سیگار می‌شود، گفت: «این در حالی است که هزینه درمان مستقیم بیماری‌های مرتبط با دخانیات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است و هزینه درمان غیرمستقیم در این حوزه که منجر به از دست رفتن سال‌های عمر می‌شود ۴۰ هزار میلیارد تومان است، بنابراین سالانه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان به دلیل مصرف دخانیات خسارت می‌بینیم. در حالی که بودجه هدفمندی که برای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد، مجموعا ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.»

او ادامه داد:‌ «درست است که با آموزش و پیشگیری می‌توانیم در کاهش مصرف سیگار نقش ایفا کنیم، اما این اقدامات اصلا کافی نیست. موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار خصوصا در نوجوانان و جوانان و اقشار فقیر و متوسط جامعه آن است که قیمت سیگار را برای مصرف‌کنندگان گران کنیم. بنابر این بهترین راه کاهش مصرف سیگار افزایش مالیات بر سیگار است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی نرخ مناسب مالیات برای کاهش مصرف سیگار ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی است و باید این مالیات را صرف تحرک مردم، تغذیه آنان و بهداشت و درمان‌شان کنیم، اما در ایران مالیات بر سیگار تنها ۱۰ درصد قیمت خرده‌فروشی است.»

او در پاسخ به سوال دیگری درباره خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی گفت: «در این زمینه مذاکراتی با نمایندگان مجلس داشته‌ایم. به هر حال نظرات کارشناسی وزارت بهداشت مشخص است و ما درباره مصرف سیگار و دخانیات باید به سمت کاهش قابل توجهی برویم. درعین حال باید به مصوبات قبلی وفادار بمانیم.» او افزود: «‌در بسیاری از موارد می‌بینیم که قهوه‌خانه‌ها اصلا مجوز ندارند. همچنین تعدادی از رستوران‌ها به‌صورت غیرقانونی قلیان عرضه می‌کنند. به هر حال باید منافع جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را در نظر بگیریم. در کشورهای اروپای غربی، آمریکا و ژاپن کارخانه‌های تولید سیگار کاهش قابل توجهی یافته‌اند؛ در حالی که در کشورهای در حال توسعه این کارخانه‌ها شدیدا رو به افزایش هستند؛ بنابراین باید با عزمی ملی این مشکل را برطرف کنیم.»