آمریکا به‌دنبال حفظ کانون‌های مناقشه در غرب آسیاست

او تاکید کرد: «نفع اصلی اقدامات داعش برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی بود و تمام تلاش خود را برای تخریب جبهه مقاومت به کار بردند.» سرلشکر صفوی با اشاره به جنایت‌های غیرانسانی داعش گفت: «جنس خشونت‌های داعش از جنس خشونت‌های صهیونیست‌ها بود. توطئه داعش با فضل الهی و استقامت دولت‌های عراق و سوریه و مشارکت و همکاری ایران و روسیه با شکست مواجه شد.»

او تاکید کرد: «اقدامات داعش موجب تضعیف جبهه مقاومت شد و سوریه و عراق نیازمند بازسازی هستند و این آن چیزی بود که آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواستند. تدبیر رهبری این بود که اگر ما در آنجا داعش را متوقف نکنیم، به مرزهای کشورمان خواهند رسید.» سرلشکر صفوی گفت: ۱۰۰ هزار نفر از کشورهای مختلف به داعش پیوستند و از برخی مناطق غربی کشور نیز به داعش پیوستند. او در ادامه بیان کرد: «اکنون مساله جدیدی روی داده که تشکیل نیروی ۳۰ هزار نفری در غرب رودخانه فرات است که این منطقه در جنوب ترکیه و غرب عراق است که بیشتر آنها کردها هستند. آمریکایی‌ها ۳،۲ هزار نفر نیرو وارد این منطقه کردند.» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: «آمریکا اکنون حفظ کانون‌های مناقشه و بهره‌گیری از آنان برای تحریک اختلافات در منطقه را در دستور کار دارد و ایران‌هراسی را نیز محور قرار داده و به‌دنبال این است از این دستاورد، اهداف سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را پیگیری کند و در سوریه می‌خواهد به نیروهایی که در ادلب هستند روحیه بدهد.»

او گفت: «بخشی که آمریکایی‌ها در آن حضور دارند، ۲۵ درصد خاک سوریه است، البته درصد زیادی از منابع گاز و نفت در این منطقه است و به نظر من دولت سوریه در این رابطه نیز موفق خواهد شد. ایران، ترکیه و روسیه مخالف جدی حضور آمریکا در سوریه هستند.» سرلشکر صفوی تاکید کرد: «ایران با هوشمندی کامل اگر بتواند با عراق و پاکستان و دیگر کشورها بر ضدتشنج و تروریسم و ائتلاف آمریکایی در منطقه‌ غرب آسیا ائتلاف‌سازی کند، موفق خواهد شد. این ائتلاف نیز باید با حضور دولت‌ها و ملت‌ها شکل بگیرد، تا در برابر تشنج‌آفرینی آمریکا موفق عمل کند.» او تاکید کرد: «آمریکا به دنبال یک رقابت بزرگ استراتژیک با روسیه، چین و حتی هند است. این رقابت برای دسترسی به منابع منطقه است. غرب آسیا محل مناقشه قدرت‌های بزرگ و قدرت‌های منطقه‌ای است و عربستان سعی دارد با دخالت در برخی کشورها کسب وجهه و قدرت کند که این جواب نمی‌دهد، ترکیه نیز در این رقابت منطقه‌ای ورود پیدا کرده و در برخی جاها با آمریکا همراه‌ است و در ناتو حضور دارد؛ اما به‌طور مثال در مساله عفرین اختلاف نظر و تنازع دارد، چرا که نمی‌خواهد حکومت خودمختار کردستان شکل بگیرد.»

سرلشکر صفوی اضافه کرد: رقابت‌های جهانی در این منطقه چندین سال طول می‌کشد و ایران برای حفظ حکومت‌های محور مقاومت در برابر آمریکا ایستاده و خشم آمریکا و ایران‌هراسی به‌دلیل پیروزی‌های بزرگ ملت و رهبری است. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: «مجادلات ترکیه با آمریکا تاکتیکی است و در مذاکرات سوچی و در آینده حکومت سوریه، ترکیه سهمی می‌خواهد. ترکیه بازیگری است که با تمامی طرف‌ها کار می‌کند. هم اکنون بازار روسیه با کالاهای ترکیه تامین می‌شود و گردشگرهای زیادی از روسیه به ترکیه می‌روند و در یک جمله ترکیه منافع اقتصادی خود را در هر شرایطی در نظر می‌گیرد.»

وی عنوان کرد: رژیم صهیونیستی بسیار نگران است که حزب‌الله لبنان در جنگ سوریه تبدیل به یک ارتش آموزش‌دیده شده و از این بابت احساس خطر می‌کند. همچنین به شدت صهیونیست‌ها برای بازپس‌گیری ارتفاعات جولان از سوی سوریه نگران هستند؛ چرا که ۱۲ میلیارد دلار هزینه کرده‌ و شهرک‌سازی کرده‌اند. صهیونیست‌ها برای ادامه تضعیف ارتش سوریه دست به اقداماتی می‌زنند و مانع بازسازی سوریه می‌شوند. سرلشکر صفوی درباره سعودی‌ها نیز گفت: «سعودی‌ها با یک راهبرد بسیار غلط و شکست استراتژیک در یمن نتوانستند به اهداف خود دست یابند و در این جنگ خانمان‌سوز که مورد محکومیت همه دنیا قرار گرفته است، سعودی‌ها به دنبال نجات خود هستند. سعودی‌ها به دنبال بیرون کشیدن آبرومندانه خود از جنگ و راهکار سیاسی هستند. جاه‌طلبی‌های حکام جدید نیز آنها را به سمت ناپایداری استراتژیک سوق می‌دهد.»