او ادامه داد: در حال حاضر تراکنش از طریق تلفن همراه به راحتی میسر است، اما کماکان تمام این تراکنش‌ها به‌صورت برخط صورت می‌گیرد، بنابراین برای حفظ منافع مشتریان و صیانت از اطلاعات حساس ایشان باید مدل‌های جدید پرداخت از طریق بستر تلفن همراه شکل گیرد. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه به‌عنوان ابزار هوشمند و در دسترس مشتریان برنامه‌ریزی لازم برای استفاده حداکثری از این زیرساخت با معرفی تراکنش‌های مبتنی بر نشان‌گذاری در سال جدید انجام شده اما برای گسترش و تعمیم این ابزار نیازمند ایجاد هماهنگی بین تمام ذی‌نفعان و تدوین استانداردها هستیم. محمد بیگی با بیان اینکه، موضوع مهاجرت به EMV و هوشمندسازی کارت‌های بانکی از دو جنبه حائز اهمیت است، ادامه داد: زیرساخت‌های شبکه بانکی کشور باید توان تولید و پردازش تراکنش‌های صادره از ابزار هوشمند را داشته باشد و دوم اینکه تعامل‌پذیری بین ذی‌نفعان برای پردازش تراکنش‌های یکدیگر نیازمند تدوین مشخصات استاندارد‌های واحد و یکسانی در شبکه پرداخت است.

او تاکید کرد: استفاده از موبایل می‌تواند به سرعت پیشرفت هوشمندسازی کارت‌ها کمک کند، چرا که اولا می‌توان از فضای امن آن برای نگهداری اطلاعات حساس بهره‌مند شد و دوم اینکه انجام تراکنش برون‌خط با به‌کارگیری NFC به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود. البته باید توجه داشت که بانک مرکزی در سال جاری با معرفی بازیگران جدید نظیر پرداخت‌ساز و پرداخت‌بان در تلاش است که چارچوب‌های کلان فعالیت در این حوزه را ترسیم کند.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: ابزار موبایل محیط مناسبی برای ایجاد کیف الکترونیک برای مشتریان شبکه بانکی است، چرا که در این صورت نیاز به همراه داشتن کارت برای پرداخت‌های برخط و برون‌خط وجود ندارد؛ البته این به آن معنی نیست که در آینده نزدیک کارت‌ها کنار گذاشته می‌شوند، بلکه مشتریان در واقع حق انتخاب خواهند داشت. او گفت: موضوع امنیت در پرداخت از خط قرمز‌های بانک مرکزی و شبکه پرداخت کشور است و همواره به دنبال این هستیم که در پرداخت و ارائه خدمات جدید و امنیت در پرداخت تعادل ایجاد کنیم و برای ایجاد امنیت ابزار و زیرساخت باید توامان مورد توجه قرار گیرد.