رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اهمیت این موضوع و زوایای پنهان آن به نحوی است که باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد، تاکید کرد که فصل مشترک اکثر این تحلیل‌ها چند موضوع است؛ به گفته لاریجانی مشکلات اقتصادی و بیکاری یکی از موضوعاتی است که نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرده و انتظار عمومی سرعت عمل در حل آنها است. به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس با بیان اینکه حل برخی امور پیچیده اقتصادی در کشور نیازمند زمان است، چند راهکار برای برون رفت از این مشکل مطرح کرد. لاریجانی با بیان اینکه در چنین شرایطی ضرورت دارد اولا دولت و مجلس متناسب با شرایط کشور از تحمیل فشارهای اقتصادی جلوگیری کنند، گفت: ثانیا افزایش تولید محور اصلی بودجه سال آینده باشد و عمران کشور فرع بر هزینه‌های جاری تلقی نشود و نادیده انگاری نشود. لاریجانی در ادامه به راهکار سوم اشاره کرد و گفت: هرچه در حل مسائل اقتصادی از توان مردم استفاده شود و مردم مشارکت داشته باشند، زمان حل مسائل کاهش می‌یابد و نیز به‌دلیل مشارکت مردم زمان طبیعی حل مسائل قابل‌درک می‌شود. رئیس مجلس لازمه تحقق این امر را در این دانست که مسائل به روشنی برای مردم توضیح داده شود و راه‌حل‌های مختلف با آنها در میان گذاشته شود و با همفکری مردم گام‌های توسعه برداشته شود. لاریجانی همچنین گفت: مسوولان توسعه‌ای کشور باید با کمک رسانه‌ها در حرکت‌های توسعه‌ای کشور تفاهم لازم با مردم را اصل قرار دهند. توسعه با بخشنامه و دستورات اداری سامان نمی‌یابد. تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد کردن آنها در اقدامات اصلاحی اقتصادی ضروری است.

تذکر به صدا و سیما

رئیس مجلس همچنین با اشاره به نقش صداوسیما و سایر رسانه‌ها در این زمینه، تذکر داد: آنها باید وظیفه خود را بشناسند و به درستی عمل کنند. لاریجانی در ادامه تلاش‌های کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ برای تنظیم بهتر بودجه سال آینده را درخور تقدیر دانست و افزود: مخصوصا گام‌هایی که کمیسیون تلفیق در جهت برداشتن تبعیض در حقوق‌ها و پاداش پایان خدمت برداشته، ارزشمند بوده است. همه ما در مجلس باید تلاش کنیم پیام بودجه سال آینده حرکت معنادار در تولید، صادرات و عمران کشور و نزدیک شدن درآمدها به یکدیگر و رفع تبعیض باشد.به گفته لاریجانی برخی مشکلات در کشور به وجود می‌آید که نیازمند سرعت عمل در حل آنها است؛ نظیر مسائلی که در موسسات مالی و اعتباری حادث شد. وقت زیادی در کشور صرف هماهنگ‌سازی در این زمینه شد و همین باعث نگرانی سپرده‌گذاران شد. گرچه امروز در مراحل نهایی حل این مشکل قرار داریم، ولی لازم است با سرعت عمل بیشتری پیگیر حل این موضوع باشیم.

کشمکش‌های سیاسی و کاهش اعتماد

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه کشمکش‌های سیاسی در جامعه ما به نحو آزار دهنده‌ای مردم را از عرصه سیاست فراری داده و کاهش اعتماد را باعث شده است، گفت: انتخابات یک ابزار مبارک برای مردم سالاری است. اگر در جامعه فضای انتخابات به درون زمان تلاش و کار امتداد یابد، انتخابات به ابزار و هدف تبدیل شده و عملا مانع توسعه می‌شود.

انتقاد از سیاه‌نمایی

او با تاکید بر اینکه انتخابات باید پس از رای مردم توسط نخبگان سیاسی به مبدأ اشتراک عمل سیاسی جامعه بدل شود نه آغاز مناقشات، گفت: متاسفانه برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها نشانگر این است که پس از گذشت هفت ماه از انتخابات همچنان فضای ردوبدل سیاسی با پس زمینه انتخابات، آن هم گاه با سیاه‌نمایی ادامه دارد و این امر نتیجه انتخابات را که باید مبنای وفاق سیاسی باشد، به چالشی جدید با فرسایش بدل کرده که نتیجه آن چیزی جز سرخوردگی و عقب افتادگی در توسعه نیست. رئیس مجلس تاکید کرد: اهمیت همگرایی، همراهی و هم‌افزایی از نقایص اقتصادی کمتر نیست. بستر حل مشکلات اقتصادی در فهم ضرورت همگرایی سیاسی است.

نامه ۲۰۲ نماینده به سران قوا

با این همه روز گذشته ۲۰۲ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به روسای سه قوه خواستار به‌کارگیری توان قوا برای حراست از نظام و ارزش‌های آن، مقابله با توطئه‌های دشمنان و سازمان‌دهی امور و اصلاح ساختار و ایجاد شرایط مناسب برای رفع مشکلات معیشتی مردم به ویژه اشتغال شدند. همچنین فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس صبح دیروز در جلسه خود با وزیر اطلاعات به بررسی اعتراضات اخیر و بحث فیلترینگ شبکه‌های مجازی پرداخت.