آزادی دانشجویان بازداشتی قبل از امتحانات

او ضمن تقدیر از حضور پرشور و آگاهانه مردم و همچنین نیروهای امنیتی و انتظامی در حوادث اخیر، حفظ وحدت و انسجام ملی، آرامش و امیدآفرینی را ضرورت پیشرفت کشور خواند و از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها خواست با حفظ هوشیاری، از نشر شایعات، تخریب و سیاه‌نمایی که خواست بدخواهان نظام و مردم است، خودداری کنند و به وظیفه ملی خود عمل کنند. روحانی همچنین سه‌شنبه شب در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به حوادث اخیر کشور پرداخت و بر ریشه‌یابی علل فرهنگی و اجتماعی آن و نیز اهتمام مسوولان به ارتباط با مردم و پاسخگویی به مطالبات بحق آنان تاکید کرد. به‌دنبال ناآرامی‌های اخیر در کشور که به مدت یک هفته طول کشید، براساس آمارهای رسمی و غیررسمی تعدادی بالغ بر سه هزار نفر در سطح کشور بازداشت شدند. در همین راستا روز گذشته محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور از دادستان‌های سراسر کشور خواست تا نسبت به دستگیرشدگان و متهمان فاقد سابقه کیفری بر اساس قانون همراه با رافت اسلامی و نسبت به عوامل اصلی با قاطعیت برخورد کنند.

آزادی دانشجویان بازداشتی

از سوی دیگر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درهمین ارتباط گفت: براساس آمار موجود در کل کشور نزدیک به ۱۳۰ نفر دانشجو در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند که از این تعداد حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر هنوز در بازداشت هستند. به گزارش «ایسنا» غلامی گفت: براساس صحبت‌هایی که با وزرای اطلاعات و کشور داشته‌ایم و بنا به دستور رئیس‌جمهوری دانشجویانی که تاکنون در بازداشت به سر می‌برند، در روزهای آینده آزاد خواهند شد. او همچنین از قول وزیر اطلاعات برای آزادی دانشجویان بازداشتی تا قبل از شروع امتحانات پایان ترم خبر داد. غلامی در ادامه گفت‌وگویش با «ایسنا» با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری مبنی‌بر عدم تشکیل پرونده قضایی به صرف بازداشت، درباره احتمال برعهده گرفتن وثیقه برای آزادی موقت دانشجویان بازداشتی از سوی دانشگاه‌های محل تحصیل تاکید کرد: در این زمینه قوانین مشخصی وجود دارد و قرار شده اگر فردی وثیقه لازم برای آزادی را در اختیار نداشت با کفالت و ضمانت امکان آزادی‌اش فراهم شود. در این زمینه با قوه‌قضائیه و دادستانی صحبت‌هایی داشته‌ایم و ایشان قول نهایت کمک را داده‌اند.مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران هم تعداد دانشجویان آزادشده این دانشگاه را ۱۸ نفر عنوان کرد و گفت: بخش عمده‌ای از دانشجویان طی دو روز آینده آزاد خواهند شد.

دختران بازداشتی در اولویت

در همین ارتباط محمدرضا عارف در حاشیه نشست مجمع ۳۵ نفره تهران با سازمان اطلاعات استان تهران از درخواست نمایندگان برای بازدید از زندان اوین خبر داد. به گزارش «ایسنا» او گفت: مقرر شد تا مسوولان وزارت اطلاعات پیگیری کنند تا این بازدید در اولین فرصت انجام شود تا نمایندگان گزارشی را در این زمینه به مردم ارائه کنند. عارف همچنین گفت: گزارش‌هایی که در رابطه با دانش‌آموزان داریم جز یکی، دو مورد که در بازداشت هستند، تقریبا مساله‌ای باقی نمانده و بقیه آزاد شده‌اند. در همین راستا، فاطمه سعیدی مسوول کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست این کمیته با نمایندگان دانشجویان خبر داد و گفت: اولویت اصلی این کمیته آزادی دانشجویان دختر بازداشتی است. در پیگیری‌ از نهادهای امنیتی و مراجعاتی که در تهران داشته‌ام، آمار بازداشتی دختران دانشجو ۱۷ نفر تخمین زده می‌شود. به گزارش «ایرنا» وی افزود: در حال حاضر نیروی انتظامی اعلام کرده است که هیچ بازداشتی در بازداشتگاه‌های ناجا نیست و تمامی افراد بازداشت شده برای تصمیم‌گیری به قوه‌قضائیه تحویل شده‌اند.از سوی دیگر یک منبع آگاه در وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد: اکثر دانش‌آموزانی که در ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده‌اند، آزاد شده‌اند و فقط ۲ تا ۳ نفر در بازداشت هستند که به‌زودی این چند نفر هم آزاد خواهند شد.

تکذیب رفع فیلتر تلگرام

اما درحالی‌که روز گذشته برخی خبرها از لغو فیلتر تلگرام برای امروز پنج‌شنبه حکایت می‌کرد، این خبر از سوی محمدابراهیم رضایی و مصطفی کواکبیان، دو تن اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تکذیب شد. ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از قول مساعد مسوولان مربوطه برای رفع فیلتر تلگرام تا امروز (پنج‌شنبه) در جلسه این کمیسیون خبر داده بود. این خبر در شرایطی منتشر شده بود که روز گذشته عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور حتی از رفع فیلتر اینستاگرام ازسوی وزارت ارتباطات انتقاد کرده بود.