بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که این جلسه روز یکشنبه ساعت ۹ صبح در پارلمان برگزار می شود.  از سوی دیگر پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی، موضوعی است که روز گذشته برخی مسوولان درباره آن اظهارنظر کرده‌اند. در همین راستا، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، از پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی در جریان ناآرامی‌های اخیر در کشور خبر داد. او در این باره در توییتر خود نوشت: «از قرار اطلاع تعدادی از دانشجویان و دانش‌‌آموزان تجمعات اخیر بازداشت شده‌اند. امیدوارم وزرای اطلاعات، علوم و آموزش و پرورش نسبت به آزادی این عزیزان با توجه به فصل امتحانات اقدامات لازم را انجام دهند. شخصا این موضوع را تا رسیدن به نتیجه مطلوب دنبال می‌کنم. دانشجویان همیشه ثابت کرده‌‌اند مطالبات خود را از راه‌های مدنی پیگیری می‌کنند.»

آزادی برخی بازداشتی‌های دانشگاه تهران

همچنین روز گذشته مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران از آزادی تعدادی از دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه طی تجمعات اخیر خبر داد. او در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه بالای ۱۰ نفر از دانشجویان همچنان بازداشت هستند، گفت: تا جایی‌که اطلاع دارم ۸ نفر از دانشجویان آزاد شدند؛ ولی آمار متغیر است. سرسنگی همچنین در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه مردم کشور حق دارند به شکل مسالمت‌آمیز و با حفظ ارزش‌های اجتماعی، نظرات و انتقادات خود را نسبت به کاستی‌های جامعه به گوش مسوولان برسانند، اظهار کرد: طبیعتا دانشگاهیان نیز نه تنها از این امر مستثنا نیستند بلکه مسوولیت‌های سنگینی در جهت بیان اصولی و دقیق مشکلات و ارائه راه‌حل‌های علمی آنها به جامعه و مسوولان دارند.

تشکیل کمیته پیگیری

معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به اینکه در این رخدادها متاسفانه تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در فضاهای بیرون از دانشگاه بازداشت شدند، از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: ارتباطات سازنده‌ای با مراجع قضایی و سایر نهادهای مرتبط، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تشکل‌های صنفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی - دانشجویی، دیگر دانشجویان دانشگاه و خانواده‌های دانشجویان یادشده برقرار شد. او تاکید کرد: تلاش ما در دانشگاه بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم با همکاری مسوولان ذی‌ربط شرایط بازگشت سایر دانشجویان بازداشتی به دانشگاه و خانواده‌های آنها را فراهم کنیم.

تعداد دانشجویان بازداشتی

از سوی دیگر دیروز محمود صادقی، نماینده تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» تعداد دانشجویان بازداشتی در ناآرامی‌های اخیر در سراسر کشور را ۹۰ نفر اعلام کرد و گفت که از این تعداد، وضعیت حدود ۱۰ نفر نیز نامشخص بوده و باوجود آنکه در چندروز گذشته اطلاعی از آنها نیست اما نمی‌توان با قطعیت درباره مرجع بازداشت‌کننده آنها صحبت کرد. صادقی همچنین گفت: بنابر آمار و اطلاعاتی که در پی رایزنی با مسوولان وزارت علوم به‌دست آمده، بسیاری از بازداشت‌شدگان فعالیتی در اعتراض‌ها نداشته و اکثر قریب به اتفاق آنها، خارج از محیط‌های دانشگاهی و تعدادی نیز در مقابل درب منزل‌شان بازداشت شده‌اند.

صادقی در ادامه با اشاره به تعداد دانشجویان بازداشتی در سراسر کشور اعلام کرد که تعداد ۳ دانشجو در ارومیه بازداشت شده‌اند و قرار بازداشت موقت این دانشجویان نیز صادر شده است. همچنین یک دانشجو در اصفهان بازداشت شده اما ممکن است تعداد دانشجویان بازداشت‌شده در این استان بیشتر باشد. او همچنین درباره تعداد دانشجویان بازداشتی دانشگاه‌های مختلف تهران گفت: بنابر آماری که در اختیار داریم، حداقل ۵۸ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تهران بازداشت شده‌اند. به گفته صادقی در دانشگاه تربیت مدرس نیز ۳ نفر بازداشت شده‌اند.

صادقی با اشاره به آمار دیگر دانشجویان بازداشت‌شده، گفت: بنابر این آمار، یک دانشجو در کرمان، ۲ نفر در دزفول، یک نفر در تبریز، یک نفر در رشت، یک نفر در بندرعباس و ۸ نفر در شیراز بازداشت شده‌اند. گرچه محمود صادقی تعداد دانشجویان بازداشتی در شیراز را ۸ نفر اعلام کرد اما دیروز مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با «ایلنا» از بازداشت دست‌کم ۶ نفر از دانشجویان این شهر خبر داد. با این همه و براساس آنچه محمود صادقی گفت، ۴ دانشجو در همدان، یک دانشجو در خرم‌آباد، ۴ دانشجو در کرمانشاه، ۲ دانشجو در قزوین، یک دانشجو در شهرکرد، یک دانشجو در بهبهان و یک دانشجو نیز در اراک بازداشت شده‌اند. این نماینده مجلس همچنین از تشکیل کارگروهی در وزارت علوم برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده، خبر داد. همچنین دیروز رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه در ناآرامی‌های اخیر حدود ۱۵ دانشجوی دانشگاه علامه بازداشت شده‌اند، گفت: درحال‌حاضر بیشتر این دانشجویان با کمک وزارت علوم و پیگیری‌های صورت گرفته، آزاد شده‌اند. سلیمی توضیح داد: از میان ۱۵ نفر، ۳ نفر که ۲ آقا و یک خانم هستند، همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند. امیدواریم که در چند روز آینده این سه نفر نیز آزاد شوند، اما درباره آزادی آنها مطمئن نیستیم.

سلیمی با اشاره به اینکه جزئیات پرونده و علت بازداشت این دانشجویان در اختیار نهادهای امنیتی و انتظامی است، افزود: ما جزئیات پرونده را در اختیار نداریم، اما از‌‌ همان روز اول تاکنون وظیفه خود می‌دانیم که به‌عنوان دانشگاه تمام تلاش خود را برای آزادی دانشجویان به‌کار ببندیم. خبر دیگر آنکه حیدر آسیابی دادستان مرکز استان سمنان در گفت‌وگو با «ایسنا» تعداد دستگیرشدگان وقایع اخیر در این استان را بسیار محدود و معدود اعلام کرد و گفت: اکثر این افراد با اخذ تامین آزاد شدند.