البته در این جلسه باز هم صحبت از صندوق‌های بازنشستگی به میان آمد؛ صندوق‌هایی که به اذعان وزیر کار، به ابرچالش‌هایی برای همه دولت‌ها و حتی نظام سیاسی تبدیل شده‌اند.در جلسه علنی صبح دیروز، حسن کامران نماینده اصفهان در جریان طرح سوال از وزیر کار درباره بیمه کشاورزان، با بیان اینکه در ماده ۱۰۰ بودجه سال ۹۰ مقرر شد اگر کارگاه‌های کوچک مشکل داشته باشند جریمه بیمه آنها بخشیده شود، گفت: همچنین مقرر شد اگر برای کشاورزان شرایط سختی مثل سیل و زلزله پیش آمد یا خشکسالی اتفاق افتاد جریمه بیمه برای آنها نیز در نظر گرفته شود. او افزود: متاسفانه در مورد بیمه قالیبافان اجحاف می‌شود. زنی که پشت دار می‌نشیند و قالیبافی می‌کند اگر یک روز این کار را انجام ندهد بیمه‌اش قطع می‌شود. کامران با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده است، گفت: آنها شستا و انبوه شرکت‌ها را دارند که هیات مدیره‌اش از جیب مردم حقوق نجومی می‌گیرد. نماینده اصفهان افزود: ما قانونی داشتیم که روستاییان و عشایر با شرایط خاص با ۷۰ سال سن بتوانند بازنشسته شوند؛ اما این قانون اجرا نمی‌شود.

وضعیت ناخوشایند صندوق تامین اجتماعی

علی ربیعی، وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال حسن کامران، نماینده اصفهان در مورد علت عدم اجرای بیمه کارفرمایان کشاورزی گفت: در جلسه غیرعلنی که طی یک ماه گذشته در مجلس داشتیم گزارشی از بحران‌ها و مشکلات تامین اجتماعی و صندوق‌ها را ارائه کردم؛ بنابراین بحث صندوق‌های بازنشستگی یکی از ابرچالش‌ها نه تنها برای این دولت، بلکه برای همه و نظام سیاسی است. او با بیان اینکه از ۱۸ صندوقی که وجود دارد تنها یک صندوق داریم که می‌توانیم‌ آن را پایدار و اصلاح کنیم تا بتواند به وظایف خودش ادامه دهد، تاکید کرد: صندوق فولاد تنها یک بخش از مساله صندوق‌های ما است، بنابراین پایداری صندوق تامین اجتماعی مساله بسیار مهمی است. وزیر کار همچنین با بیان اینکه ما باید صندوق‌های حمایتی و بیمه‌ای را از هم تفکیک کنیم زیرا با منابع ناپایدار، صندوق تامین اجتماعی وضع ناخوشایندی را دنبال می‌کند، گفت: در تلاش هستیم که به سمت چهار صندوقدار شدن برویم و یک صندوق را هم حمایتی قرار دهیم.

ربیعی با بیان اینکه کل منابع سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۶، ۸۰ هزار میلیارد تومان باید باشد اما همین تعهدات هم هیچ وقت به دست ما نمی‌رسد، گفت: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی داریم که از طرف ۴۰۶ نظام صنفی سراسر کشور معرفی شده‌اند. اگر تنها ۲۵ درصد را با متوسط دو کارگر بخواهیم پوشش دهیم بار مالی چیزی حدود دو هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان خواهد بود؛ اما آن چیزی که به‌دست آمده تنها ۱۸ میلیارد تومان است، چطور می‌توانیم با ۱۸ میلیارد تومان این تعهدات را اجرایی کنیم.

وزیر کار با اشاره به فرا رسیدن فصل بودجه از مجلسی‌ها خواست کمک کنند تا منابع پایدار شوند. او خطاب به نمایندگان گفت: بودجه پایدار در نظر بگیرید تا بتوانیم افراد زیادی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهیم. ربیعی همچنین بیان کرد: معتقدم که منابع پایداری را در نظر بگیرید و اگر بنده نتوانستم تامین کنم شما از من سوال کنید یا استیضاح کنید.

وزیر کار همچنین در مورد بخش دیگر سوال حسن کامران مربوط به تعهدات بیمه‌ای زنانی که همسران آنها فوت کرده‌ است، گفت: یک نفر حداکثر برای بیمه خود ۳۶ میلیون تومان پول می‌پردازد؛ اما بعد ما باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ازای آن پول  بپردازیم و این میزان بار مالی واقعا سنگین است. او تاکید کرد: ایران رو به سالمندی است، فرد سالمند نباید معلول شود، باید در دوران سالمندی سالم بماند. بنده درخواستم این است که شما در بودجه به این بخش کمک کنید.

با وجود اظهارات علی ربیعی، حسن کامران در توضیحات خود، خواستار ارائه لیست بیمه شدگان کشاورزان از سوی وزارت کار و مجلس شد و افزود: تامین اجتماعی همیشه حیاط خلوت دولت‌ها بوده و دولت‌ها از دیگ آن برداشت کرده‌اند. نماینده اصفهان افزود: سرمایه اولیه تامین اجتماعی ۳۳ هزار میلیارد تومان است که متعلق به کارگران است و حالا ما باید نداشتن پول در تامین اجتماعی را باور کنیم.

در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس، با وجود قانع نشدن نماینده اصفهان از توضیحات وزیر کار، نمایندگان مجلس پاسخ‌های وزیر را قانع کننده دانستند.