ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور ضامن آتش‌بس سوریه، در دومین دور مذاکرات صلح سوریه در آستانه در مورد تاریخ برگزاری کنگره گفت وگوی ملی سوریه در سوچی به توافق رسیدند و قرار شد این کنگره ۲۹ و ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸ برابر با نهم و دهم بهمن ماه برگزارشود. به گزارش «ایرنا» دومین دور مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب هشتمین کنفرانس بین‌المللی سوریه، روز جمعه با حضور جابری‌انصاری، الکساندر لاورنتیف و سدات اونال مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه برگزار شد. اولین دور نشست مشترک هیات‌های این سه کشور در جریان برگزاری آستانه هشت بعدازظهر پنج‌شنبه برگزار شده بود.

سه کشور ضامن آتش بس در سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) روز گذشته در پایان دو روز مذاکره فشرده بین طرفین در بیانیه مشترکی اعلام کردند که از مشارکت همه اقشار جامعه سوریه در این کنگره حمایت می‌کنند و همچنین از نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه و معارضان پایبند به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و هویت غیرفرقه‌ای سوریه می‌خواهند که فعالانه در این زمینه همکاری کنند. براساس این بیانیه سه کشور ضامن یک نشست مقدماتی ویژه در ۱۹ و ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ - ۲۹ و ۳۰ دی ماه - در سوچی برگزار خواهند کرد. سه کشور ضامن در این بیانیه تاکید کرده‌اند که کنگره گفت‌وگوی ملی، ابتکاری برای شتاب بخشیدن به فرآیند گفت‌وگو تحت نظارت سازمان ملل در ژنو و تسهیل توافقات سوری - سوری بر پایه رضایت متقابل است.

سه هیات در این نشست ضمن توافق درباره تاریخ برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه، درخصوص مفاد سه سند مربوط به «تبادل بازداشت شدگان، ربوده شدگان و اجساد کشته‌شدگان»، «مین‌زدایی بشردوستانه در سوریه» و «بیانیه مشترک پایانی هشتمین اجلاس آستانه» بحث و تبادل‌نظر کردند. در صورت تصویب و نهایی شدن سند تبادل در نشست روز گذشته، تلاش‌های به‌عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران و شرکای آستانه در طول چند کنفرانس گذشته، به ثمر نشسته و گامی مثبت درجهت کمک به حل مشکلات انسانی پدیدآمده در اثر بحران سوریه برداشته خواهد شد.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در مذاکرات صلح سوریه در پایان دور هفتم این مذاکرات که آبان ماه امسال برگزار شد، گفته بود که پیشنهاد روسیه در این دوره تشکیل کنگره ملی سوریه در شهر سوچی روسیه، تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید و تصویب آن و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری بر مبنای آن است. سرپرست هیات روسیه در دور پیشین مذاکرات سوریه، همچنین اعلام کرده بود که در قالب بیانیه مشترک که در پایان مذاکرات هفتم با حضور همه طرف‌ها قرائت شد، ایران، روسیه و ترکیه، طبق روند مذاکرات ژنو درباره  بررسی ابتکار روسیه برای برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی، موافقت کردند.

دیدارهای دوجانبه

حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در روند آستانه که همچون نشست‌های قبلی ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت، صبح جمعه در محل هتل رکسوس شهر آستانه، با بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد و رئیس هیات سوریه، در چارچوب تلاش‌ها برای توافق درخصوص تبادل بازداشت‌شدگان، ربوده شدگان و اجساد از سوی طرف‌های درگیر در بحران سوریه رایزنی کردند. تاکنون هفت دوره نشست آستانه برای حل بحران سوریه، با حضور نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است. مذاکرات آستانه درباره سوریه به ابتکار عمل «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و براساس توافق وی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ و سپس موافقت مقامات جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت سه جانبه مسکو-آنکارا-تهران آغاز شد و تاکنون نتایج مثبتی در زمینه کاهش تنش در سوریه داشته است.

همچنین جابری‌انصاری، در ادامه دیدارهای دو جانبه خود با سه کشور ضامن، روز جمعه با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» مذاکره‌کننده ارشد ایران در روند آستانه در این ملاقات با تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی سازمان ملل در حل بحران‌های منطقه‌ای، اقدامات ایران برای کمک به حل بحران سوریه، به‌ویژه در زمینه‌های معطوف به مسائل انسان‌دوستانه را تشریح کرد. نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل نیز گزارشی از دور هشتم مذاکرات دولت و معارضه سوریه در ژنو و اقدامات در دست برنامه‌ریزی سازمان ملل برای ادامه گفت‌وگوهای سوری - سوری ارائه کرد.