پرداخت سپرده‌های ۲۰۰ میلیونی تا پایان آذر

بر اساس آنچه خبرگزاری خانه ملت گزارش داده است، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه برای پیگیری رفع مشکلات موسسات مالی و اعتباری، با بیان اینکه به سپرده‌گذاران موسسات دیگر همانند وحدت ایرانیان، البرز ایرانیان و افضل توس نیز تا ۱۰۰میلیون تومان به روش کاسپین پرداخت می‌شود، افزود: برای هر یک از این موسسات یک بانک تسهیل‌کننده برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف تعیینی مشخص شده است.

نایب‌رئیس مجلس همچنین گفت: مقرر شده تا دو هفته دیگر بانک مرکزی پیشنهادهایی برای افرادی که مُعسر و گرفتار هستند و سپرده‌های بالای ۲۰۰ میلیون دارند، ارائه دهد تا بررسی شود که می‌توان به این افراد در کوتاه‌مدت چه کمک‌هایی کرد تا معضلات آنها رفع شود. پزشکیان با بیان اینکه بانک مرکزی موظف شده تا دو هفته دیگر ساختاری مشخص تدوین کند تا اموال سریع‌تر شناسایی و سپرده مردم بازگردد، یادآور شد: گروه تسویه سپرده‌ها از لحاظ قانونی دو سال وقت دارد تا روند تسویه انجام شود، اما با توجه به مشکلات سپرده‌گذاران مقرر شد قوه قضائیه، بانک مرکزی، دولت و مجلس کمک کنند تا ساختاری شکل بگیرد که به سرعت اموال شناسایی، قیمت‌گذاری و تبدیل به پول شود تا سپرده‌گذاران به حق و حقوق خود دست یابند.

نایب‌رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید در تسویه سپرده‌های مردم تسریع شود زیرا تا دو سال مشخص نیست چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: اگر گروه شناسایی و تسویه نیز در فعالیت‌های خود تعلل کنند، قوه‌قضائیه با آنها برخورد می‌کند. پزشکیان با بیان اینکه مقرر شده تا قوه‌قضائیه با تمام افرادی که در این روند دخیل بودند و سبب شدند که سپرده‌های مردم به مشکل برخورد کند و مردم نتوانند سپرده‌های خود را دریافت کنند برخورد قانونی کند، گفت: با تمام افرادی که در هیات‌مدیره‌ها پول‌های کلان دریافت کردند یا افرادی که موسس بودند و برای خود قصرهایی خریداری کردند و اقداماتی انجام داده‌اند که در عقل آدمی نمی‌گنجد، باید برخورد شود.

نفوذ در برخی دستگاه‌ها

از سوی دیگر، دیروز محمدرضا تابش، نماینده مجلس و عضو شورای پول و اعتبار در تشریح ماجرای موسسات مالی غیرمجاز، از شکل‌گیری ارتباطات عجیب و غریبی سخن گفت که آن ارتباطات، در نهایت با ورود مسوولان عالی‌رتبه قطع شد. تابش در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد: موضوع موسسات مالی و اعتباری واقعا مساله بغرنج و پیچیده‌ای بود. یک عده در این ماجرا کلاهبرداری کردند و وعده‌های غیرقابل تحقق دادند، ارتباطات عجیب و غریب برقرار کردند و در برخی دستگاه‌ها و برخی نهادها و بیوت برخی علما نفوذ کردند. البته با ورود رهبری و سران قوا آن ارتباطات قطع شد؛ ولی هنوز هم چسبندگی‌هایی دارند و فعل و انفعلاتی انجام می‌دهند تا در روند حل مساله کارشکنی کنند. او با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر حل مشکل ۹۸ درصد سپرده‌گذاران، تصریح کرد: البته دو درصدی که هنوز مشکلاتشان حل نشده، حدود ۳۰ درصد از سرمایه را در اختیار داشتند که ما مدافع حقوق آنها هم هستیم. این نماینده مجلس، تاکید کرد: بخشی از این معضل به خصوص درباره سپرده‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان به‌صورت نسبی حل شده، اما رضایت کامل مردم جلب نشده و سود سپرده‌های مردم هنوز نسبت به تورم هم پرداخت نشده است. تابش با بیان اینکه این موضوع به بعد از شناسایی املاک موکول شده است، گفت: هنوز املاک و مستغلاتی که صندوق فرشتگان داشته به کاسپین تحویل نشده البته صورتش را داده‌اند، اما ارزیابی‌اش درست نیست و تحویل نشده است.

با این همه دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی به موضوع موسسات مالی غیر‌مجاز پرداخت و دلیل اصلی به‌وجود آمدن موسسات مالی اعتباری غیر‌قانونی را عدم‌نظارت دانست. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه مردم باید با آگاهی کامل سرمایه‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، درباره آخرین وضعیت موسسات مالی فعال در کشور گفت: آمار صندوق‌های مالی فعال کشور بسیار زیاد است؛ به‌طوری‌که بعضی صندوق‌های خرد خانوادگی هستند که سرمایه زیادی ندارند و این صندوق‌های خرد تاثیر خاصی در اقتصاد نمی‌گذارند، اما از سوی دیگر صندوق‌هایی در حال فعالیت هستند که حجم سپرده‌های آنها زیاد بوده و بر اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهند بود.