واکنش ظریف به شـوی «هیلـی» عکس: AP

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به این ادعاها در توئیتی تاکید کرد:« زمانی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم.» هیلی روز پنج‌شنبه ۲۳‌آذر‌ماه «موشکی» را به خبرنگاران نشان داد که به گفته او از عربستان به واشنگتن انتقال داده شده است. او مدعی شد که این موشک، همان موشک بالستیکی است که حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض شلیک کرده بودند. بنابر ادعای مقام آمریکایی این موشک آرم «گروه صنعتی شهید باقری» را روی خود داشته و با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد. این در شرایطی است که «فرحان حق»، جانشین سخنگوی «آنتونیو گوترش» در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک که پنج‌شنبه شب برگزار شد، گفت که هنوز هیچ مدرک قاطعی وجود ندارد که کشور سازنده این موشک‌ها را تعیین کرده باشد. به گفته جانشین گوترش، کمیته کارشناسان(سازمان ملل متحد) همچنان درحال بررسی این موضوع هستند.

نمایش تکراری

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به اتهام‌های واهی نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران و نمایش تبلیغاتی او علیه تهران واکنش نشان داد. ظریف در صفحه توییتر خود با انتشار عکسی از کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اول بوش پسر و همچنین نیکی هیلی، نماینده کنونی ایالات‌متحده در سازمان ملل تاکید کرد: «زمانی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم.»

اقدامات جدید واشنگتن

سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه اظهارات ضدایرانی خود اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور در آینده نزدیک از اقدامات جدید برای مقابله با اقدامات خصمانه ایران خبر می‌دهد. به گزارش «ایسنا» به نقل از بی‌بی‌سی، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز پنج‌شنبه مدعی شد: «تمرکز ما فقط روی برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه برنامه‌های موشکی ایران نیز در دستور کار ما قرار دارد. ما هیچ بهبودی در رفتار ایران مشاهده نمی‌کنیم بلکه حمایت این کشور از تروریست‌ها همچنان ادامه دارد. هیچ گروه تروریستی در خاورمیانه نیست که ایران با آن همکاری نکند.» سفیر آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد که رفتار ایران در خاورمیانه روزبه‌روز بدتر می‌شود و بر درگیری‌های منطقه دامن می‌زند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر مقامات ایران بارها هرگونه همکاری با حوثی‌های یمن را در حمله موشکی به فرودگاه ریاض رد کرده‌اند.

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این باره تاکید کرد: «ادعای در اختیار گذاشتن موشک به یمن از سوی ایران بی‌اساس است و جمهوری اسلامی اساسا امکان انتقال موشک به یمن را ندارد. این موشک‌ها ساخت خود یمنی‌ها و صنایع نظامی آنها بوده است.» هیلی همچنین گفت که آمریکا قصد دارد برای مقابله با رفتار ایران یک ائتلاف بین‌المللی ایجاد کند. تحرک علیه ایران از شورای امنیت شروع می‌شود و این تحرک توسعه می‌یابد به‌گونه‌ای‌که تمامی جامعه جهانی را در بر بگیرد. او افزود: «شرکای ما قانع شده‌اند که ترامپ حق داشته توافق هسته‌ای را تایید نکند.»

حمایت ریاض

با وجودی که وزیر خارجه ایران اظهارات هیلی را نمایش خوانده است، عربستان سعودی از ادعاهای سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد درباره حمایت تسلیحاتی ایران از شبه‌نظامیان شیعه حوثی استقبال کرده و اقدامات ایران در حمایت از حوثی‌ها را محکوم کرده است. از سوی دیگر وزارت خارجه امارات نیز ضمن پذیرش ادعاهای واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که با قدرت بیشتری مقابل تهدیدات ایران بایستد.» عربستان سعودی و متحدانش در شرایطی به محکوم کردن ایران روی آورده‌اند که ریاض به‌دنبال جنگی که علیه مردم بی‌دفاع یمن به راه انداخته منجر به مرگ هزاران یمنی شده است. همچنین آمریکا نیز از جمله کشورهایی است که به ائتلاف عربی سلاح می‌فروشد. در همین خصوص وزیر خارجه ایران در توییتی که روز گذشته منتشر کرد، نوشت: «هیچ‌گونه بازی با حقایق و مستندات (حقایق جایگزین و مستندات جایگزین) هم نمی‌تواند مباشرت ایالات‌متحده در جنایات جنگی را بپوشاند.» به گزارش «ایسنا» ظریف در این توییت تاکید کرد: «درحالی‌که ایران از روز اول آغاز بحران در یمن همواره خواستار آتش‌بس و ارسال کمک و آغاز گفت‌وگو بوده، ایالات‌متحده به متحدانش اسلحه فروخت تا به کشتار غیرنظامیان یمنی بپردازند و قحطی را بر آنان تحمیل کنند.»

واکنش‌ها

همچنین ادعاهای نماینده آمریکا در سازمان ملل در باره ایرانی بودن موشک شلیک شده از سوی حوثی‌ها به فرودگاه عربستان، موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت. از یک سو سفیر روسیه در یمن در این باره گفت که در مورد امکان صادر کردن موشکی به این ابعاد از ایران به یمن شک جدی دارند. به گزارش «ایسنا» ولادیمیر دیدوشکین، سفیر روسیه در یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس افزود: «نباید توان و قدرت یمنی‌ها را دست کم گرفت. در یمن کارشناسان مختلفی از جمله در زمینه ساخت موشک‌ها وجود دارند.» از سوی دیگر  محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «بنا به ادعای آمریکا اگر ما موشک از ایران وارد می‌کردیم، موشک ضدهوایی وارد می‌کردیم.»

واکنش نمایندگی ایران

در عین حال نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، اتهامات نیکی هیلی را قویا رد کرد و این اقدام را در ادامه سیاست‌های خصومت‌آمیز و مغرضانه دولت آمریکا علیه ایران دانست. به گزارش «ایسنا» در این بیانیه ضمن آنکه ایران این اتهامات را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسوولانه آمریکا می‌داند، تاکید شده است: «شواهد و مدارک ادعایی که امروز به نمایش گذاشته شد، مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت‌های دیگر نیز ارائه کرده است.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز در واکنش به ادعاهای این مقام آمریکایی تاکید کرد که نیکی هیلی در شوی تبلیغاتی خود نتوانست اثبات کند، آنچه نمایش داده شد، یک موشک ایرانی بوده است و اینکه آیا موشکی که نشان داده شد دقیقا همانی بود که به عربستان اصابت کرده بود یا نه. به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: «خانم هیلی باید توضیح دهد که چگونه این حجم گسترده از تسلیحات وارد یمن شده؛ درحالی‌که این کشور توسط نیروهای ائتلاف عربستان تحت محاصره دریایی و هوایی است؛ به‌گونه‌ای که آنها حتی غذا و دارو را هم نمی‌گذارند وارد این کشور شود.» به‌نظر می‌رسد تمام این اتهامات و فشارهای تازه آمریکا با هدف آن است که بتواند ایران را به پای میز مذاکرات موشکی و حتی منطقه‌ای بکشانند. البته مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که ساخت و توسعه صنعت موشکی در حوزه مسائل دفاعی کشور است و هیچ کشوری حق دخالت در این موضوع را ندارد. همچنین فرانسه نیز طی چند ماه اخیر بارها خواستار گفت‌وگوهای موشکی با ایران شده است.

نیکی هیلی