بر این اساس سوال ملی شهروز برزگر، درباره علت نوسانات قیمت گوشت و عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی تولیدی، سوال شکور پورحسین نماینده پارس‌آباد درباره به‌کارگیری بازنشستگان در پست‌های مدیریتی و شیوع سرطان به‌دلیل تزریق سموم غیراستاندارد در بخش کشاورزی، سوال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه درباره عدم اقدام در راستای تحقق بند پ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم و سوال ملی نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب درباره عدم جلوگیری از ورود محصولات تراریخته اعلام‌وصول شد.

حمل قمه، شمشیر و پنجه بوکس؛ ممنوع

در خبری دیگر از جلسه علنی دیروز پارلمان، نمایندگان در مصوبه‌ای حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه‌بوکس را در صورتی که صرفا به‌منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود، ممنوع کردند. این مصوبه حاصل بررسی دیروز طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی است که از سوی شورای‌نگهبان به مجلس ارجاع شده بود. نمایندگان برای تامین نظر شورای‌نگهبان تبصره یک ماده واحده این طرح را به این شرح اصلاح کردند: حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه‌بوکس در صورتی که صرفا به‌منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود، جرم محسوب شده و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود. واردات، تولید و عرضه سلاح‌های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه شش محکوم و حسب مورد این سلاح‌ها به نفع دولت ضبط یا معدوم می‌شود. پیش از این در مصوبه مجلس حمل چاقوی ضامن‌دار و ساطور نیز ممنوع شده بود که برای تامین نظر شورای‌نگهبان و به‌دلیل استعمال مشترک این ابزار از متن قانون حذف شد.

ارجاع یک گزارش به قوه‌قضائیه

همچنین دیروز گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان که بخشی مربوط به دولت دهم و بخشی مربوط به دولت یازدهم است، با رای موافق نمایندگان به قوه‌قضائیه ارجاع شد.

تصویب طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس

نمایندگان همچنین دیروز به کلیات طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن به‌منظور سامان دادن و کارآمدی مجلس و نمایندگان در رسیدگی به شکایات از طرز کار قوای مقننه، مجریه و قضائیه دیوان اصل ۹۰ قانون اساسی تشکیل می‌شود. همچنین ماده‌ای از این طرح به تعیین سقف سنی وزیران پرداخته که در صورت تصویب جزئیات در مجلس، سن مجاز برای فعالیت وزرا به ۶۵ سال کاهش پیدا می‌کند.

ارائه طرح استیضاح «ربیعی» به هیات‌رئیسه

خبر دیگر اینکه حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار از ارائه طرح استیضاح «علی ربیعی» وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفت: طرح استیضاح وزیر کار در ۲۶ محور تدوین شده و به امضای ۵۵ نماینده مجلس رسیده است.